I. A VEZETŐ SZEMÉLYE
Alapvető tudnivalók
- A szervezetre vonatkozó tudás – a szervezet történelme, értékei és alapelvei, a szervezet munkájáról való átfogó kép, amit minden munkatárs be is tud mutatni
- A munkaterületre vonatkozó tudás – a környezet, a program, a célcsoport ismerete, a célok, a megvalósítás lépéseinek és színvonalának ismerete
- A vezetői funkciókra vonatkozó tudás: rövid és hosszú távú tervek, ellenőrzés és értékelés, személyi és anyaggazdálkodás
Személyi készségek
- Kommunikációs készség – az információ begyűjtésére, elrendezésére és megosztására való készség
- Tanulási készség és hajlandóság – készség mások meghallgatására, nyitottság arra, hogy megkérdőjelezzék véleményét, hajlandóság és idő új cselekvési módok megtanulására és kifejlesztésére, nyitottság a változásra
- Érzékenység és rugalmasság – a személyekkel, a körülményekkel és a kihívásokkal szemben
- Szellemi irányítás – megbízni és méltónak lenni a bizalomra, lelket és bátorságot önteni másokba, pozitívan motiválni a munkatársakat
A vezetői „összeszedettség”
- a jó vezető szereti az embereket és különösen a munkatársait
- figyelmes, tud (sokat) hallgatni
- könnyen barátkozik
- nehézségek nélkül elnyeri az emberek bizalmát
- jól kommunikál
- eléri, hogy a munkatársak bízzanak abban, amit tesznek
- engedi, hogy mások arassák le a babérokat – nem féltékeny!
- kérdező ember
- nyitott a változásra, az új ötletekre és cselekvésre
- helyes önismerete van
- jó emberismerete van
- nem keseredik el egyhamar – kitartó
- rugalmas
- minden körülmények között becsületes és megbízható
- bátor – de nem vakmerő és felelőtlen
- keményen dolgozik
- ismeri a határokat
- fegyelmezett
- van látása
- van humora
Vezetői szerepek – erények
R. Mereditrich Belbin – ezeket a szerepek minden szervezetben be kellene tölteni!
1. koordináló, szervező – átlát, szervez, levezet és összehangol. Az ötleteket feladatokká, tervekké és eljárásokká alakítja. A jó koordinátor kiegyensúlyozott, fegyelmezett, figyelmes, ítélőképessége jó, de nem kiemelkedően kreatív.
2. formáló – feladatvezető, aki motivációja vagy szenvedélye által alakítja a csapatot. Mozgásba hoz és mozgásban tart – ugyanakkor általában az ilyen emberek túl érzékenyek, és könnyen felidegesíthetőek, ha akadályozzák őket
3. újító – kreatív, állandóan új ötletekkel áll a csapat elé, általában a nem hagyományos módon közelíti meg a problémákat. Az újító intellektuálisan domináns – de lehet, hogy befelé forduló, visszahúzódó és sértődékeny
4. értékelő – a helyzetek és problémák kritikusa és értékelője, kevésbé kreatív, de a többiek munkájának nagy segítsége
5. kapcsolattartó – kifelé forduló, erősen extrovertált személyiség, aki más szervezetekkel és egyénekkel tartja a kapcsolatot, kívülről hpz új ötleteket, kapcsolatokat és forrásokat
6. csoportépítő – hangsúlyozza a csoporton belüli jó kommunikációt és a személyes kapcsolatokat, támogatja az egyéneket a magánéletükben és a munkájukban egyaránt. Nincs benne versenyszellem, szeretetre méltó, általában a rejtett kommunikációs háló középpontja
7. szakértő – a szervezet vagy csapat munkájához szükséges speciális és magasfokú tudással és készségekkel rendelkezik. Sokszor kívül marad a csapaton, esetleg külsős munkatárs. Ugyanakkor sok munkaterülethez elengedhetetlen az ilyen magasfokú felkészültség a csapat tagjai számára is!
8. befejező – fenntartja a sürgösségérzetet, ügyel a határidőkre, odafigyel a részletekre. Általában aggodalmaskodóbb és idegesebb természetű, mint a többiek.
Érdemes ezt a tesztet kitölteni a csoportban, olyan módon, hogy mindenki határozza meg a rá elsődlegesen és másodlagosan jellemző erényeket – és mindenki más is értékelje az adott személyt, majd hasonlítsák össze, mit lát a vezető saját magában, és mit látnak benne a csoportjának tagjai.
II. Mindennapi vezetés fontos elemei
- minden munkatárs (fizetett vagy önkéntes) érezze, hogy a csapat megbecsült tagja
- vonjuk be a munkatársakat a döntések meghozatalába, tiszteljük meg őket a véleményük megkérdezésével
- minden munkatárs legyen tisztába a feladataival, és azzal is, hogy az ő munkája hogyan illeszkedik bele az egészbe – illetve hogyan segíti mások munkáját
- segítsünk a munkatársaknak felismerni és leküzdeni a lelki, szellemi, technikai vagy személyes jellegű akadályokat és nehézségeket, amelyek rossz hatással vannak munkájukra. Ne mi oldjuk meg helyettük, hanem vezessük rá őket a megoldásra.
- tűzzünk ki határidőket, és vezessünk be olyan eljárásokat, amelyek segítségével ellenőrizhető a határidők betartása
- biztosítsuk a munkatársak folyamatos képzését
- határozzuk meg a teljesítmény színvonalát (esetleg közösen), és kísérjük figyelemmel a megvalósítást
- figyeljünk oda a munkatársak panaszaira, szükségeire
- oldjuk meg a konfliktusokat, soha ne engedjük azokat eltussolni
III. Motivációk
ROSSZ motivációk:
- bűntudat – úgy érzi, cserbenhagyná a csapatot, ha elmenne, és máshol dolgozna
- énkultusz – abban hisz, hogy ő vagy a munkája pótolhatatlan, és a szervezet nem tudna nélküle létezni
- félelem – attól, hogy munkát, munkahelyet, munkakörnyezetet váltson
- alkalmatlanság – másra nem lenne képes
- pénz – ha CSAK a pénzért csinálja valaki
JÓ motivációk:
- elkötelezettség és idealizmus – hisz abban, hogy amit a szervezet csinál, és abban, amivel ő hozzájárulhat a szervezet céljainak eléréséhez
- személyes fejlődés és előrehaladás – új ismeretek, készségek elsajátítása, személyiségfejlődés, az önbecsülés és önértékelés fejlődése
- kreativitás – képzeletünk, tehetségünk kihasználása, önmagunk kifejezése, a kihívásnak való bátor megfelelés
- társadalmi és közösségi kapcsolat = jó csapat, baráti légkör
- pénzkereset – a munkához méltó és a megélhetéshez elegendő biztos fizetés
IV. A CSOPORTMUNKA AKADÁLYAI
1. Tisztázatlan célok és felelősségek
- nem világosak mindenki vagy egyesek előtt a rövid és hosszú távú célok. – Mindenkinek tudnia kell, hogy mit akarunk elérni, és miért!
- nincsenek pontosan meghatározva a feladatok, hatáskörök, döntési mechanizmusok, hiányzik a kontroll – Részletes munkaköri leírás és rendszeres monitoring!
2. Rossz problémakezelés
- Nem beszélik meg a problémákat. Ennek oka lehet a közömbösség, a félelem, bizalmatlanság vagy a problémamegoldásra való készség hiánya
- Rendezetlenül terjesztik elő a problémákat – MEGOLDÁS: állapítsuk meg tényszerűen a problémát: miért fontos, milyen sürgős a megoldás, milyen lépésekkel segíthetünk, kinek lesz a feladata a megoldása.
- Figyeljünk a nagyon gondos és tiszta információáramoltatásra!
3. Az együttműködés hiánya
- Rossz csapatszellem – ezt tudatosan (is) munkálni kell
- Személyek közötti érdektelenség vagy konfliktus – szükségessé válhat az együttműködési szint tisztázása. A konfliktusokat mindig és hamar oldjuk meg!
- Az együttműködést akadályozhatja a rossz döntési mechanizmus, vagy annak hiánya. Vonjunk be minél többeket a döntések előkészítésébe!
4. Nem megfelelő információk és kommunikáció
- Nincs elegendő információ
- Túl sok és átláthatatlan az információ
- Érthetetlen és érvénytelen információ
- Nincs elegendő idő az információk feldolgozására
- Nem szabad senkit olyan helyzetbe hozni, hogy ostobának érezze magát
5. Rossz időbeosztás
- Nem szánunk elég időt arra, hogy a problémákkal és döntésekkel foglalkozzunk
- A dolgok sokszor az utolsó pillanatokra maradnak – részletes ütemtervek és külső kontroll!
- Egy új project beindításakor nem reálisan mérjük fel a szükségeket és következményeket – Jó projectterv!
6. Nem megfelelő döntéshozó eljárások
- Túlhangsúlyozzuk a konszenzusos megoldásokat, így az ellenvélemény vizsgálatát eleve megnehezítjük
- Hamar túl akarunk lenni a döntéseken, nem szánunk elég időt a felelős döntéshozatalra
- Köztudott, hogy a kisebbséget (vagy egyeseket) eleve figyelmen kívül hagyják
- Diktatórikus vezetési stílus
7. Bizalomhiány
- A döntéshozók nem bíznak a végrehajtókban – vagy fordítva
- A munkatársak nem bíznak egymás problémamegoldó képességében
- Az egyének nem bíznak saját problémamegoldó képességükben
V. Döntésmechanizmus
1. Meghatározni
- Egyértelműen határozzuk meg a problémát vagy a feladatot, ragaszkodjunk a meghatározáshoz,, ne bővítsük vagy bonyolítsuk tovább!
- Határozzuk meg, kinek kell részt vennie a döntéshozatalban, a megoldában és a kivitelezésben
- Szabjunk határidőt a feladat leküzdésére
- Határozzuk meg, hogy milyen információkra van szükségünk a helyes és hatékony megoldáshoz
- Készítsünk jegyzetet vagy vázlatot, és gondoskodjunk arról, hogy minden érintett megkapja!
2. Feltérképezni
- Gyűjtsük össze az összes szükséges információt
3. Tisztázni
- Gondoskodjunk arról, hogy minden érintett időben megkapja az összegyűjtött információkat, adjunk időt a feldolgozáshoz, és tűzzük ki a megoldás napját
4. Ötletek
- Gondoljuk végig az összes felmerülő megoldást és lehetőséget (a komolyakat és a látszólag őrülteket is). Legyünk ebben kreatívak, pl. ötletbörze, kiscsoportos megbeszélések, fórumok, stb.
- Minden (!) megoldási javaslatot rögzítsünk írásban
- Döntsük el, hogy az ötletek közötti választáshoz szükségesek-e további információk. Ha igen, előbb gyűjtsük össze ezeket!
5. Döntés
- Elemezzünk és értékeljünk ki minden javaslatot és ötletet, lehetőleg egy olyan vitavezető segítségével, aki közvetlenül nem vesz részt a döntéshozatalban
- Legyünk felkészülve a kompromisszumos megoldásokra
- Döntsünk – ennek több módja lehet, a megbeszéléses konszenzustól a nyílt vagy titkos szavazásig.
- Ellenőrizzük, hogy mindenkit bevontunk a döntéshozatalba, aki érintett vagy akinek ez faladata volt
- Tisztázzuk, hogy ki biztosítja a döntés megvalósulását és megvalósítását. Készítsünk ütemtervet és feladatleosztást.
- Állítsunk fel határidőket.
- Gondoskodjunk az ellenőrzésről
6. Életbe léptetni és értékelni
- Tájékoztassunk minden érintettet a döntésről
- Hajtsuk végre
- Ítéljük meg, hogy a döntés helyes volt-e, vagy újra végig kell gondolni bizonyos vetületeit
Vélemény, hozzászólás?