Milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy hatékony kiscsoport-vezető?

22 fontos jellemző

Ha egy kiscsoport tagja vagy, jó, ha tudod, hogy mivel jár a vezetése. Fel kell készülnöd rá, mert a keresztény élet és szolgálat rendje, hogy előbb-utóbb te is vezetővé válj.

1. A kiscsoport az őszinte elkötelezettség helye. Olyan világban élünk, ahol az emberek sóvárognak a tartalmas kapcsolatok után. Emberek évekig laknak egymás mellett úgy, hogy nem tudják egymás nevét. A munkatársak csak egy hang a telefonban. Nagynénik, nagybácsik, unokatestvérek csak nevek a karácsonyi bevásárlólistán.

Az embereknek szükségük van elkötelezettségre és közösségtudatra. Szükségük van arra, hogy tudják, hogy van egy csoportnyi ember, akik szeretik őket, akik készek segíteni nekik, s hajlandóak megosztani velük az életük örömeit és szomorúságait. A kiscsoportodnak olyan helynek kell lennie, ahol az emberek megtapasztalják az egymás felé való elkötelezettség örömét, a közösség és a valahova tartozás érzését.

Hasznos észben tartani, hogy a legtöbb embernek vegyes érzései vannak a kiscsoporthoz való tartozással kapcsolatban. Bizonytalanok abban, hogy be tudnak-e majd illeszkedni, hogy van-e bennük valami, ami miatt érdemes közreműködniük, hogy tisztelettel fognak-e velük bánni, s hogy őszintén fogják-e majd kedvelni és értékelni őket a csoport tagjai. Ha ezeket a kérdéseket nem ismerjük fel és kezeljük időben, a tagok magukba zárkózhatnak és lemorzsolódhatnak anélkül, hogy bármiféle utalást tennének arra, hogy gondjaik vannak. Ha ez bekövetkezik, mindenki veszít. A csoport gyengül, mert elveszít egy páratlanul értékes személyt, s az a valaki kihagyja a lehetőséget, hogy kapcsolatokat építsen, s hogy erősítse a saját otthonát.

Az embereknek érezniük kell, hogy a csoport értékes tagjai. Fontos, hogy minden tag törekedjen arra, hogy kifejezze, mennyire értékesnek tartja a másikat. A vezető sokat haladhat előre a csoportépítésben, ha elősegíti az ilyenfajta elismerést és tiszteletet.

2. Szolgáljatok egymás felé. Más szavakkal: a csoport érdekeire koncentrálj, ne a sajátjaidra. Ehhez kérdéseket kell feltenni a tagoknak, hogy megtudjuk, mire van szükségük. Például: „Mitől lenne számodra nagyszerű ez a csoport?” „Minek kellene történnie, hogy 10 pontot tudj adni a csoportnak?” vagy „Milyen elvárásaid vannak a csoport felé?”. Ezek a kérdések segítenek a szükségek mélyére hatolni.

3. Állj készen arra, hogy a szabadidőd egy részét a csoporttal töltsd, főleg a férfiakkal. Ezzel azt nyilvánítod ki a másik felé, hogy „törődök veled”.

4. Folyamatosan éreztesd a csoporttal is, mint egésszel, és az egyes emberekkel is, hogy szereted és becsülöd őket. Így egy életre elnyerheted a ragaszkodásukat és a tiszteletüket.

5. Használd ki a lehetőségeket, mikor a többiek előtt megdicsérheted egy csoporttag erősségeit, tehetségét, képességeit. Ezzel példát mutatsz a többieknek a csoportépítés központi elemét jelentő tényező, a megbecsülés terén.

6. A szobában mindenkivel tarts fenn szemkontaktust és nonverbális kommunikációt.

7. Tudatosan törekedj arra, hogy bevonj mindenkit a csoport tevékenységébe. Ez talán igényel majd részedről némi szelíd noszogatást, de ne add fel! Ez az embernek is és a csoportnak is jó!

8. Tudd a különbséget az ösztönzés és a kényszerítés között! Az ösztönzés egy pozitív, motiváló ráhatás, ami arra sarkallja a másikat, hogy a remélt módon reagáljon. A kényszerítés egy domináns, negatív motiváló ráhatás, ami ráerőlteti a másikra, hogy eleget tegyen az elvárásoknak. Az egyén gyengeségeit célozza meg, s a félelmet és a bűntudatot használja motivációként. Ne felejtsd el, hogy az ösztönzés építi az egységet, a kényszerítés darabjaira szaggathatja azt!

9. Élj a humor adta lehetőségekkel. Tarts észben két fontos szabályt: (1) Légy önmagad, s ezt arra használd, hogy hatékonyan kommunikálj kulcsfontosságú dolgokat a csoportnak, s ne csak arra, hogy szórakoztasd őket. (2) Ne viccelődj más gyengeségeivel vagy hibáival, pl. beszédhibával.

10. Mutass példát az odafigyelésben. Sokszor az emberek mondanak valamit, de teljesen mást értenek alatta. Ha odafigyelsz, nem csak azt hallod meg, mit mondtak, hanem azt is, miért mondták, vagy mit értettek igazából a szavak alatt.

11. A mondanivalód legyen érdekes és közérthető. Ez azt jelenti, hogy lelkesedéssel és odaadással beszélj, s a megfogalmazás legyen világos. A személyes tapasztalatok (pl. „mikor defektünk volt a Hortobágy kellős közepén…”) fenntartják a csoport érdeklődését.

12. Az érzések szemléltetése is hasznos lehet. Az érzések szemléltetése egy kommunikációs módszer, ami egy tárgyat vagy egy történetet használ fel arra, hogy egyszerre aktiválja egy személy érzéseit és értelmét. Ezáltal a hallgató nem csak hallja a szavainkat, hanem át is éli azokat. Koncentrálj arra az érzésre, amit szeretnél, ha a hallgatóságod átélne, s a mondanivalódat egy olyan képpel szemléltesd, ami az érdeklődési körükbe tartozik. Például ha azt szeretnéd elmondani, mennyire izgatott vagy, mikor találkozol a feleségeddel, azt megfogalmazhatod így: „Annyira izgatott vagyok, mikor találkozok a feleségemmel, mintha a világ legnagyobb bevásárlóközpontjában sétálgatva rádöbbennék, hogy mindent féláron adnak.”

13. Használd a só-alapelvet. A só szomjassá teszi az embereket, s ennek az alapelvnek a célja, hogy konstruktív beszélgetésekre tegye szomjassá az embereket, ahol te is és a csoport is tanulhattok egymás szükségleteiről. A módszer lényege, hogy az általad fontosnak tartott információt addig nem közlöd, míg a hallgatóságban nem keltettél égető kíváncsiságot. Például: „A következő dolog az egyik legfontosabb, amit mostanában tanultam. Többet segített a házastársi kapcsolatomban, mint eddig bármi.” Ezekhez hasonló állítások után a hallgatóság szomjazik a mondandód lényegére.

14. A kérdéssel ösztönözd a beszélgetést. A jó kérdés olyan, amiből a csoporttagok ráébrednek valamilyen igazságra önmagukkal kapcsolatban. Ne tegyél fel olyan kérdéseket, amikre egy helyes válasz van. (Pl. „Az elkötelezettség fontos egy kapcsolatban?”) Továbbá többfajta kérdés van, s mindegyik különböző típusú információra kérdez rá. Példák attól függően, hogy mire kérdeznek rá:

  • Információra vagy véleményre: Mit gondolsz?
  • Érzelmi kötődésre: Mit érzel x, y, z dologgal kapcsolatban?
  • Tapasztalatra: Milyen volt ez számodra?
  • Önfeltátásra: Mitől félsz?
  • Felelősségre vonhatóságra: Mennyire teszel eleget az elhatározásodnak, hogy jobban megbecsülöd a másikat?

Ha jó kérdéseket szeretnél feltenni, gondold át az alábbi szabályokat:

  • Gyakorold az odafigyelést. A kérdéssel ösztönözd a másikat a beszélgetésre.
  • Bátorítsd a jelenlévőket, hogy kérdezzenek, de maradj a témánál. Halasszátok el azokat a kérdéseket, amik nem kapcsolódnak közvetlenül.
  • Támogasd az alapelvekhez való igazodást: „Hogy mennek a dolgok ezen a területen?”
  • Támogasd az őszinteséget és a nyitottságot azzal, hogy vezetőként őszinte és nyitott vagy.
  • Ösztönözd a bizalom és egymás támogatásának a kialakulását. A csoportnak megbízhatónak kell lennie a magánügyeket illetően.
  • Legyél közvetlen és figyelmes. Az őszinte törődést észreveszik az emberek, s reagálnak rá.
  • Támogasd az őszinteséget, de helytelenítsd a nyers modort. Az igazság bántó lehet, ha nem kíséri őszinte szeretet.
  • Keresd az alkalmakat, mikor a résztvevőket bátoríthatod a személyes növekedésükben.

15. Légy tudatában a kommunikáció különböző szintjeinek, s hogy azok hogyan hatnak a közvetlenségre. A kommunikációnak több fajtája van: (1) Közhelyek használata: „Tegnap nem volt ilyen meleg.” (2) Információ- vagy tényközlés: „Jövő héttől új munkahelyem van.” (3) Ötletek és vélemények megosztása: „Nem tetszik, ahogy a városunkban a hajléktalanokkal bánnak.” Ebben az a szabályszerűség, hogy minél mélyebb dolgot osztunk meg valakivel, annál nagyobb esély van a közvetlenség, a bizalmas viszony kifejlődésére.

16. Fontos az átvilágíthatóság, az őszinteség. Ez ijesztő lehet minden vezető számára, de a végén kifizetődik. Ahogy a kiscsoportok egyik veteránja mondta: Amit a megnyerőségemből veszítettem, azt duplán visszanyertem a megközelíthetőségben és elérhetőségben. A házastársad előzetes hozzájárulásával oszd meg a többiekkel a témához kapcsolódó kudarcaidat és küzdelmeidet. A lényeg, hogy ne tétovázz megosztani a saját történeteidet. Az emberekben jobban megmarad egy sztori, mint egy önmagában elhangzó lényegi mondanivaló. Akkor a legjobb felhasználni egy történetet, mikor ilyen mondanivalóra szeretnél rávilágítani.

17. Fontos a tisztelet és az odafigyelés minden egyes csoporttag esetén. Ne nézz a hátterükre vagy a hibáikra – mindegyikük értékes és egyedülálló szerepe van a csoport működésében.

18. Egyenlő mértékben támogass és bátoríts minden résztvevőt. A kivételezés hátráltatja a csoport működését. Legyél annyira elfogulatlan, amennyire csak tudsz. Ne felejtsd el, hogy a legtöbb pozitív változás akkor következik be egy ember életében, ha bátorítjuk, s nem akkor, ha kritizáljuk vagy elbátortalanítjuk.

19. Fontos a lelkesedés. Az emberek szeretik azt követni, aki buzgón csinálja, amit csinál. Engedd, hogy a csoport meglássa, mennyire elszántan szeretnéd, hogy sikeres családi életet éljenek, aztán nézd, amint a csoport nekilendül a feladatnak.

20. Képesnek kell lenned megvalósítani az ütemtervet. Ez igazi művészet, hiszen időnként minden csoport letér a kijelölt útról, s ezzel nincs is semmi gond. De ha túl szigorúan ellenőrzöd a dolgokat, azzal elnyomod a résztvevőket, s nem hagysz teret nekik, hogy kifejezzék önmagukat.

21. Képesnek kell lenned a beszélgetést a témánál tartani úgy, hogy hagysz teret némi elkalandozásnak is. Néhány segítség ehhez:

  • Ne hagyd, hogy több bőbeszédű csoporttag elkalandozzon. Ne félj félbeszakítani őket, s folytatni a témánál.
  • A kevésbé beszédeseknek biztosíts több lehetőséget, hogy hozzászólhassanak a témához. Amit jelenleg veszítesz a beszélgetés folytonosságából, azt hosszútávon megnyered ezeknek az embereknek a befektetett energiájában és elkötelezettségében.
  • Akadályozd meg a vitákat. Ha vita vagy nézeteltérés ütné föl a fejét, ne hagyd, hogy folytatódjon. Ha gyorsan el tudod simítani a problémát, tedd meg. Más esetben halasszátok el, s a közös program után beszéld meg az érintett felekkel.
  • Használj olyan mondatokat, amik segítenek visszakanyarodni az előző témához, pl: „Ez egy érdekes meglátás, Béla, de inkább térjünk vissza ahhoz, amit az előbb említettünk.”

22. Hűségesen végezd a feladatod. Szinte semmi nem tűnik fel annyira egy csoportnak, mint a vezetőjének a becsületessége. Ne felejtsd el, hogy tudják, milyen kötelezettséget vállaltál, s figyelni fogják, hogy eszerint cselekszel-e.


Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük