Szükséges eszközök:
A játékokhoz előre elkészített kártyák, képek.
JAVASOLT JÉGTÖRŐK (egyet választani):
„Nevezd meg azt az embert, akivel a legtöbbet beszélgettél, vagy akiben a legjobban megbíztál az elmúlt héten.”
„Ki az a felnőtt, aki tinédzserként a legnagyobb hatást tette rád?”
„Ha szuperhős lennél, és adni kéne neked egy találó nevet, mi lenne az? (Nehezítés: kitalált név monogramja legyen ugyanaz, mint az igazi monogramod. pl. Kovács Jani – Kalandvágyó Játékőrült)
INTERAKTÍV FELADATOK
(lehet választani)
Játék: Vigyünk be újságból kivágott, vagy kinyomtatott képeket népszerű film-, rajzfilmhősökről, híres sportolókról, orvosokról… (vagy akár a gyülekezetünk vezetőiről…) tegyük ki őket, mindenki válasszon egyet, és mondja el, hogy szerinte az a valaki mitől-miben hős, és mit tett azért, hogy ezt elérje, és mit lehet tanulni tőle. Nektek ki ezek közül, aki példaképetek?
Játék: A tévében játszott „Hősök” című sorozat szereplőinek a nevét és képességét írjuk fel egy-egy papírra, és kettesével válasszanak vagy húzzanak egyet. Aztán játszanak el egy jelentet, amiben a képességét jóra használja az illető a hétköznapokban. (Természetesen az emberek általában nem képesek ilyesmikre, a feladat lényege, hogy a fiatalok használják a fantáziájukat, és hogy a „képességeiket” jóra használják.)
Claire Bennett – Regeneráció (meggyógyítja magát)
D.L. Hawkins – Átjutás tárgyakon
Hiro Nakamura – Tér-idő manipulálása (megállítja az időt, utazni is tud térben és időben)
Isaac Mendez – Meg tudja festeni a jövőt
Matt Parkman – Gondolatolvasás
Micah Sanders – Gépek működtetése
Nathan Petrelli – Repülés
Niki Sanders – Emberfeletti erő
Peter Petrelli – Képességek lemásolása
Eden McCain – Meggyőzés
Haiti – Memóriatörlés
Ted Sprague – Radioaktivitás
Claude – Láthatatlanság
Bob Bishop – Vegyületmanipuláció
Sylar – Képességlopás
Molly Walker – tisztánlátás (ha gondol valakire, rögtön pontosan tudja, hol van az illető)
Candice Willmer – illúziókeltés (meg tudja változtatni a külsejét, fel tudja venni másnak az alakját)
Hana Gitelman – kommunikáció a kibertérben (a számítógépen keresztül bárkivel tud kommunikálni, mintha „benne lenne a gépben”)
Charlie Andrews – szuperintelligencia (nagyon gyorsan megtanul mindent)
Iyer Sanjog – álom manipuláció (mások álmába be tud lépni, és kérdésekkel segíteni őket)
Meredith Gordon – pirokinézis (tűzgyújtás a gondolataival)…
BESZÉLGETÉSINDÍTÓ KÉRDÉSEK
Ki az, aki elsőnek eszedbe jut, ha azt hallod „hős”? Ki az, aki megérdemelné szerinted, hogy a te hősödnek nevezd?
(Egy 11 éves kisfiút megkérdeztem: „Kik a hősök?” Ezt válaszolta: „Akik olyasmit tesznek, amivel kiérdemlik, hogy annak nevezzék őket.” És mikor kértem, hogy mondjon példát hősökre: „az apukám, a nagypapám, a nagybátyám.” Mennyire gyakori, hogy a mai gyerekek a szüleiket tartják hősnek?)
Foglaljuk össze, hogy manapság mitől lesz valaki hős!
Milyenek a „valódi” hősök, akik nem szerepelnek filmekben, hanem a mindennapok hősei?
Mi teszi őket azzá?
Mi történik, ha csalódunk a hősünkben? Hiszen senki sem tökéletes. A királynők megöregednek, a sportolók kiöregednek, a színészek elválnak vagy drogozni kezdenek… Veled előfordult már, hogy csalódtál valakiben, akire felnéztél, akit példaképednek tekintettél, és elvesztetted a bizalmadat benne?
Szerinted neked milyen „képességeid” vannak, milyen jellemvonásaid, adottságaid… amiket mások javára tudsz fordítani (itt nem kell nagy dolgokra gondolni)?
Te voltál már valakinek a hőse? Tettél már valami hősieset? Meséld el (nem kell szerénykedni), mert a többiek bátorságot meríthetnek a történetedből!
BIBLIAI PÉLDÁK HŐSÖKRE
Az ifjúságot oszd fel kisebb, 4-5 fős csoportokra. Mindenkinek adj egy-egy biblia hőst. Ha lehet, ne olyan szereplőt válasszunk, akiről rengeteget ír a Biblia, és millió „hőstettét” említi, hanem valami „kisebb” hőst (Például ne Dávidot vagy Pál apostolt válasszuk…).
Olvassák el a történetét, és beszéljék meg a következő kérdéseket (mindegyik történet egyedi, és lehet, hogy valamelyikre nem tudjuk a választ):
– Milyen hőstettet hajtott végre az illető?
– Milyen képességei, adottságai, körülményei voltak, amik segítették ebben?
– Hogyan készült fel a feladatra? Felkészült-e egyáltalán? Ki készítette fel?
– Isten hogyan segített neki?
– Mennyire volt nehéz elvégeznie a rá bízott feladatot?
– Mi lett a következménye a hőstettnek?
– Mit kellet feláldoznia ezért?
– Volt-e valami, amiben elbukott?
– Mi miben tudunk hasonlítani a hősre?
– Miben tekinthetjük példaképnek és miben nem?
Választható hősök:
(Válassz ki néhányat a létszám szerint! Te mindenképp olvasd el a történeteket előtte, és válaszolj a kérdésekre!)
Gedeon (Bírák 6-8)
Sámson (Bírák 13-16)
Jónátán (1Sámuel 18:1-5, 20 fejezet)
Dávid katonái (2Sámuel 23:8-39)
Jóás király (2Királyok 12-13)
Ezékiás király (2Királyok 18-20)
Jósiás (2Királyok 22-23)
Sadrak, Misak, Abédnegó (Dániel 3)
Jónás (Jónás könyve, 4 fejezet)
Kapernaumi százados (Mt 8:5-13, Lk7:1-10, Jn 4:46-54))
Samáriai asszony (Jn 4:1-42)
István, a mártír (ApCsel 6 -7)
Kornéliusz (ApCsel 10)
ALKALMAZÁS
Soroljuk fel, az eddigiek alapján, és ami hétköznapjaink alapján, hogy mi milyen hősies dolgokat tudunk tenni:
– imádság másokért
– evangélium hirdetése (aki elmondta neked az örömhírt, egy nagy hős Isten szemében, ezt sose felejtsd el, milyen sokat köszönhetsz neki!)
– Isten szavára figyelni
– állhatatosnak lenni
– másoknak segíteni akár szükségeik betöltésében, akár lelkileg, akár szellemileg
– Isten nevét megvallani
– megélni az Igét
– lelkigondozás
– betegek meglátogatása…
IMÁDSÁG
Köszönjük meg Istennek, hogy Jézust elküldte, aki a legnagyobb hős volt, hiszen magára vette a bűneinket, helyettünk feláldozta magát!
Énekek ehhez a témához
Harcos (Dicsérem Neved 4. 71. ének)
Vélemény, hozzászólás?