Alapvető útmutató és jegyzék a programok indításához és fejlesztéséhez
Ha túl vagyunk azon a folyamaton, hogy meghatároztuk a szükségleteket és megfogalmaztuk a célkitűzést, a programokat úgy kell kivitelezni, hogy be is töltsék ezeket a szükségleteket. Nézz utána a felekezeti forrásanyagaidnak. A legtöbb felekezetnek kitűnő anyagai vannak a www.churchleadership.org címen.
Hogyan indítsunk és fejlesszünk egy programot?
A fő célod az, hogy szeresd és szolgáld az Urat teljes szívedből, elmédből és erődből … Márk 12:30, és hogy másokra is olyan hatással legyél, hogy ők is így tegyenek. Ugyanakkor hatékony sáfárként kell kezelned a forrásokat, köztük az ajándékokat és képességeket, valamint a gyülekezet pénzügyeit és létesítményeit. (Lásd: „Hogyan vezessünk és menedzseljünk gyülekezetet”)
1. Nevezd meg a programot, kreatívan, de ugyanakkor a szükségletekre érzékenyen.
2. Mi az elsődleges célcsoport, kiért van, mi az értelme?
3. Mi a program célkitűzése, kiért van, miért van szükség rá?
4. Sorold fel a célokat!
5. Hogyan vezeti ez a program mélyebbre Isten imádatában és dicsőítésében a gyülekezetet?
6. Fogalmazd meg a küldetést, és a szolgálat értelmét! Imádságos szívvel kutasd a Szentírást! Ez lesz a fő útmutatód és a szolgálatod „program paraméterei”.
7. Sorold fel a hasznokat, kötelezettségeket és a lehetséges problémákat!
8. A kötelezettségeken és lehetséges problémákon túl, fogalmazz meg lehetséges ellenvetéseket, amik feljöhetnek az emberek részéről, és légy készen ezeknek a megválaszolására. Használd ezeket az ellenvetéseket a tevékenységed hibaelhárítására! Ha nem megy, akkor lehet, hogy nincs szükség a programodra, vagy nincs itt a megfelelő idő.
9. Mozdítsd el az akadályokat és az ellenvetéseket! Légy kreatív! A pénz nem fog megoldani minden problémát!
10. Gondoskodj róla, hogy kellő biztosításod legyen, és kövesd az útmutatásaikat és az irányelveiket! A legtöbb biztosító cégnek jól használható forrásai vannak, amik számodra is hasznosak.
11. Fogalmazz meg egy akciótervet, és írd le lépésről lépésre!
12. Döntsd el, ki lesz a vezetője, aki felelős lesz az egészért!
13. A vezetők válasszanak ki, illetve bízzanak meg embereket, akik segítenek nekik. A vezetőknek kell képezni és mentorolni őket, hogy a program növekedésével a segítőkből vezetők váljanak, akik új segítőket toboroznak, és így tovább.
14. Hozz létre egy rendszert a program felügyeletére, valamint a személyzet és vezetőség részéről történő folyamatos támogatás felügyeletére! Ne hagyd, hogy az indulása után elfelejtődjön!
15. Döntsd el, milyen készségek és képességek szükségesek a program működtetéséhez!
16. Hány önkéntesre lesz szükség?
17. Milyen képzésre lesz szükség?
18. Legyen képzési terved!
19. Milyen tényleges anyagi szükségletek vannak, összehasonlítva a forrásaitokkal?
20. Ki fogja felügyelni?
21. Gondoskodj a képzés megvalósulásáról!
22. Biztosítsd a forrásokat!
23. Ne érezd azt, hogy neked kell feltalálni a spanyolviaszt! Vannak lehetőségek, valaki más már csinált ilyet, úgyhogy keresd meg őket és ismerkedj meg velük!
- Vedd fel a kapcsolatot más gyülekezetekkel a környékeden, ha szükséges a felekezeteden kívül vagy a környékeden túl is, olyanokkal, akik hasonló programokat végeznek!
- Ismerd meg az elképzeléseiket, hogy te is ötleteket kaphass!
- Kérdezd meg, mit szükséges megtenni!
- Kérdezd meg, mit érdemes kerülni!
- Kérj el olyan anyagokat vagy mintapéldányokat, amit oda tudnak adni neked!
- Kérdezd meg, hogyan csinálnák, ha újra kellene csinálniuk!
- Kérdezd meg, mik voltak a sikereik és a kudarcaik!
- Kérj lehetőséget, hogy elmehess megnézni, hogy saját magad láthasd!
24. Nézd meg, hogy a saját felekezetedben, egyházadban vannak-e hasonló anyagok! Ha nincs, akkor nézd meg a katolikusoknál, episzkopálisoknál és a presbiteriánusoknál. (A fordító megjegyzése: Magyarországon érdemes behelyettesítenünk a hagyományos egyházakat ebbe a felsorolásba, de a nem hagyományos egyházakra, vagy gyülekezetekre is érvényes lehet ugyanez!) A teológiára viszont figyelj oda. Ha kétséges, akkor csak ötleteket meríts belőle. Az olyan szervezeteknek, mint a Youth Specialties Group Ministries, David C. Cook, Gospel Light, és még sok más, jó könyvei és anyagai vannak minden korcsoport számára.
25. Vázolj fel egy tervet, hogy a szükségletek ki legyenek szolgálva!
26. Írd le, milyen előnyei lesznek a gyülekezetnek és a közösségnek!
27. Állapítsd meg, milyen pénzügyi vonzatai lesznek, és készíts költségvetést!
28. Legyen könyvelési terved, csekkekkel és egyenlegekkel! Legyen egy a programon kívülálló ember, aki időnként elemzi a pénzforgalmat, az elszámoltathatóság miatt.
29. Állapítsd meg, hogyan szerzed meg az anyagiakat, vagy hogy milyen lehetséges pénzforrások vannak.
30. Biztosítsd azt, hogy a kiadásokat és a pénzforgalmat ellenőrzésed alatt tartod! Ez Isten pénze! Legyenek átvételi elismervények, és legyen két ember is, akik tanúsítják a kiadásokat, csekket írnak alá, stb.
31. Fejleszd ki a kommunikációs és hirdetési stratégiát, hogy megnyerd a gyülekezet támogatását, és hogy potenciális önkénteseket toborozhass!
32. Hozz döntéseket és oldd meg a problémákat!
33. Határozd el, hogyan fog folyni az értékelés!
34. Határozd el, mikor indul a program!
35. Állapítsd meg mi lesz a helyszín, a találkozó dátuma, időpontja, stb.
36. Állapítsd meg, mennyi ideig lesz szükség a programra!
37. Mik az elvárásaid? Tartsd szem előtt, hogy Isten elvárásai nem ugyanazok, mint a mieink! Bölcs sáfárainak kell lennünk az Urunk népének és erőforrásainak!
38. Ha kétségeid vannak, próbáld ki! Készíts értékelést, hogy megmutathasd a gyülekezetnek, hogyan tud működni, vagy pedig, hogy rájöjj, nincs is szükség rá!
39. Hajtsd végre és menedzseld a programot!
40. Amikor beindul, adj időt az embereknek a változás feldolgozására!
41. Rendszeresen készíts értékelést, hogy menet közben a „finomhangolást” és a dolgok menetének esetleges korrigálását megtehesd!
42. Minden egyes alkalommal figyeld a látogatottságot és az adakozást!
43. Ne felejtsd el megünnepelni az előmenetelt és bátorítani az embereidet!
44. Bízom benne, hogy az energiád és időd legalább egyharmadát imádságra fordítottad!
Ha beindult a program, akkor készíts tervet egy évre. Használd a gyülekezet éves kalendáriumát a tervezéshez! Nagyon fontos az egész képet átlátni. A gyülekezet vezetőségének időt kell elkülönítenie arra, hogy tervet készítsenek hónapokkal a költségvetés elfogadása előtt. EZ elegendő időt biztosít a vezetőségnek arra, hogy bevonják az embereket a cél meghatározásába, és a költségvetés kialakításába, hogy a gyülekezet tagjai is magukénak mondják a szolgálati tervet.
Fontos szempontok: Hatékony tervezés a jelentős döntések előtt
1. Alakuljon ki a látásod arról, hogy hol kell lenned! Imádkozz, és kutasd a Szentírást a válaszokért!
2. Hol tartasz a hit és ima vándorútján?
3. Értékeld a jelenlegi lelki készenléti állapotodat!
4. Határozz meg helyénvaló hitcélokat saját magad számára, és legyél másokkal elszámoltathatósági viszonyban!
5. Tisztázd a szükségeket és hallgass meg annyi embert, amennyit csak tudsz!
6. Folyamatosan fejleszd és támogasd anyagi forrásokkal a vezetőket!
7. A bátorítás és a haladás megünneplése nagyon fontos!
8. Légy hajlandó menet közbeni korrekciókra!
9. Ne félj attól, hogy a nem hatékony szolgálatokat megszüntesd, vagy pedig átalakítsd!
10. Őrizkedj a büszkeségtől és a politikai tervektől!
11. Minden évben egyszer nézd át a program küldetését és a szolgálat értelmét, és frissítsd azokat!
12. Ami a „szent teheneket” illeti (olyan programok, amikhez annyira ragaszkodnak az emberek, hogy nem hajlandóak átgondolni vagy fejleszteni), ne feledd: tisztelnünk kell a múltat és magunkhoz kell ölelnünk a jövőt! A „szent teheneket” úgy a legkönnyebb új irányba terelgetni, ha arra buzdítjuk az alapítóikat és vezetőiket, hogy még jobbak lehetnének egy olyan irányban, amit eddig még nem vettek figyelembe. Adj lehetőséget arra, hogy ötleteljenek, és ők segítsenek az új irányba terelgetésben! Oszd meg velük a látást, hadd látogassanak meg más programokat is! Soha ne terelgess új irányba segítség nélkül, különben a „tehenek” neked mehetnek és széttaposhatnak!
A program értékelése
1. Van értelme a fennmaradásának?
2. Milyen szükségletek vannak?
3. Betölti ezeket a szükségleteket?
4. Arra ösztönzi az embereket a gyülekezetben, hogy mélyebben megismerjék és megvalósítsák Isten akaratát az Ő imádásában és dicsőítésében?
5. Ne félj megszüntetni olyan szolgálatokat, amelyekre nincs szükség, vagy olyanokat, amire túlzottan sok figyelem terelődött, hogy teret adj annak, ami igazán szükséges!
6. Használd ugyanazokat a kérdéseket, mint a fenti „Alapvető útmutató és jegyzék a programok indításához és fejlesztéséhez” részben! Ehhez mérten értékeld, azt keresve, mi a jó és mi az ami jól működik, és min kell javítani!
7. Biztosítsd, hogy legyenek célok és megfogalmazott célkitűzés!
8. Elérte a program ezeket a célokat? Miért, vagy miért nem?
9. Ha nincsenek célok, készíts ilyeneket és írd le!
10. Mit kell tenni azért, hogy megvalósuljanak azok a célok?
11. Szükséges ez a program? Kell folytatódnia?
12. Kell módosítani? Ha igen: hogyan és miért?
13. Mennyire volt hatékony a személyzet eddig?
14. Hogyan tudná jobban támogatni őket a gyülekezet vezetősége?
15. Hogyan lehet megtisztelni őket a szolgálatukért?
16. Hogyan lehet bátorítani és képezni őket?
17. Szükség van-e arra, hogy több vezetőt toborozzatok?
18. Ha igen, készíts tervet. Nézd végig a gyülekezeti telefonkönyvet, nézd át a neveket, és kérd meg őket, válasszanak ki olyanokat, akikről úgy érzik, el tudják végezni a feladatot!
19. Hol lehet felkészítő képzést adni nekik? Vedd figyelembe a felekezeti képzéseket, a felekezetközi szolgálatokat, könyveket, forrásokat és más gyülekezeteket!
20. Hogy áll a költségvetés? Milyen kiadások vannak? Lehet-e növelni, csökkenteni, vagy alternatívákat találni rájuk? Precízen végzik a könyvelést? Lehet-e javítani rajta, növelni, vagy éppen csökkenteni, ha több a kiadás a kelleténél? Ha más szükségletek is léteznek, de nincs foglalkozva velük, lehet-e forrásokat átcsoportosítani azokra, vagy akár az ellenkezőjét tenni?
21. Mit tudnak a programról a gyülekezetben az emberek, és milyennek látják?
22. Mit kell tenni azért, hogy jobban a köztudatban legyen?
23. Milyen szükségletei és forrásai vannak a programnak, ami javíthat a dogokon? Tartsd szem előtt, hogy minden programhoz kell terv, idő, energia, pénz, vezető emberek, és olyan hely ahol meg lehet valósítani! Ne vágd oda a pénzt csak úgy valamihez! Először legyen terved és célkitűzésed!
24. Hogy állnak a létesítmények? Ne feledd, hogy kényelmet kell biztosítani az embereknek, szükségük van erre! Ha túl meleg van, vagy túl hideg, akkor nem fognak eljönni! Ha el is jönnek, nem fognak tanulni. Van megfelelő parkolási lehetőség? Az embereid és a résztvevők otthonosan érzik magukat? Kérj visszajelzést néhány résztvevőtől, vagy küldj körbe egy felmérő ívet!
25. Térképezd fel az elmúlt egy év sikereit és kudarcait! Ha semmilyen értékelés nem történt még eddig, akkor öt évre visszamenőleg tedd meg ugyanezt, a vezetőségi változásoktól függetlenül!
26. Ne told le az embereket, inkább használd ki ezt a lehetőséget arra, hogy emeld és bátorítsd őket! Tedd egy kellemes időtöltéssé ezt az alkalmat! Legyél nyitott, figyelj, támogasd a programot, és bátorítsd a kiértékelt embereket, hogy ők is tegyék ugyanezt! A vezetőség leereszkedő magatartása nagyobb rombolást tud végezni, mintha egyáltalán nem is lenne program!
27. Ötleteljetek együtt a változások érdekében! Légy őszinte, és ne érezd kötelezőnek a változtatást, ha nincs semmi baj! Ha működik, ne szereld meg! Kis dolgokat vizsgálj meg, amiket meg lehet csinálni a javítás érdekében! Ha romokban áll az egész, a legrosszabb esetben újra kell kezdened. A legjobb esetben lehet, hogy csak egy kis bátorításra van szükség. Könnyebb befoltozni, mint egy új kabátot venni!
28. Készíts listát a kitűzött célhoz vezető lépésekről!
Mennyi időt töltöttetek imádsággal?
Eredeti cikk: How to Start, Develop, and Evaluate Programs
© 1986, 1988, 1998, completely revised 2002 Richard J. Krejcir Into Thy Word Ministries http://www.intothyword.com/
Vélemény, hozzászólás?