Evangelizáció az Interneten – A 21. század missziós közege (1.rész)

Bevezetés

William Carey írt egy híres traktátust arról, hogy mennyire szükséges „eszközöket használni” a Nagy Küldetés betöltéséhez. Az egyik ilyen eszköz a 21. században az informatika. Ezen a területen olyan gyors és olyan mély változások történnek, hogy a nagyobb gondolkodók, mint pl. Ray Kurzweil és Francis Fukuyama azt mondják, hogy a küszöbén állunk annak, hogy magában az emberi természetben fog beállni egy nagyobb változás, ahogy az energia előállításában való hatalmas növekedés belesodor minket a mesterséges intelligencia világába. Ez már egy „poszt-humán jövendő”, ahol már sokan nem is emberek, hanem kiborgok[1], akiknek az agyába vagy testrészeikbe számítógépről mennek be az adatok, chipek és más technikai segédeszközök által. Olyan nagy arányban folyik a változás, hogy becslések szerint 2013-ra egy szuperszámítógép már az emberi intelligencia szintjét is eléri, 2023-ra pedig egy ilyen számítógép csupán 1000 dollárba fog kerülni, valamint 2049-re lesz egy 1000 dolláros számítógép, ami az egész emberi faj számítási művelet-feldolgozási képességeivel lesz ellátva (http://www.youtube.com/watch?v=ljbI-363A2Q).

Ez Moore Törvényének köszönhető, amelyet Gordon Moore számítástechnikai tudósról neveztek el, aki azt mondta, hogy a számítási művelet végzésének, ill. feldolgozásának a képessége körülbelül másfél évenként megduplázódik. Moore Törvénye igaznak bizonyult az elmúlt ötven éven át, mivel a technológia a szelepektől a tranzisztorokon át a nyomtatott áramkörig, és most a kétmagvas illetve többmagvas processzorig fejlődött. Semmi jele nincs annak, hogy Moore Törvénye valaha is érvénytelenné válna, sőt igazából feldolgozási képesség 1000 dolláronként minden évben megduplázódik (ami még annál is gyorsabb, mint amit Moore Törvénye jósolt).

Ez gyökeres változást fog hozni a missziós munkába (és már most is változik, miközben ezt írom). Az Internet lett az egyik fő helye, ahol az emberek a spirituális kérdéseiket felteszik, ez az a hely, ahová magától értetődően mennek az emberek magánjellegű, személyes információkért (mint például orvosi, pénzügyi, szexuális és spirituális információk). A kézbefogható eszközökkel (PDA, mobiltelefon, ipodok) az evangélium terjesztésének a lehetősége mérhetetlenül nagy lett. A mobiltelefon tulajdonosok 3 milliárdos határát 2007 július 1-én léptük át, az év végéig pedig több, mint 3,4 milliárdra számítanak. Az 1,1 milliárd rendszeres internet-felhasználó számát 3,3-ra becsülik 2010-re, ahol terjed a mobiltelefon használat és az emberek ezen keresztül is elérik a webet, az e-maileket és az online zenét, nem csak az személyi számítógépen keresztül. 2010-ben egyetlen olyan keresztény weboldal, amit mobiltelefon használatra is optimalizáltak, képes lesz elérni a világ népességének több mint a felét. A kerékpáros misszióból számítógépes misszió lehet.

Az egyre elterjedtebb angol, illetve a tíz vezető kereskedelmi nyelv használata azt jelenti, hogy az internetes kommunikáció több, mint 81%-a csak tíz nyelven folyik: angol, kínai, spanyol, japán, német, francia, portugál, koreai, olasz és arab (http://www.internetworldstats.com/stats7.htm). A többi főbb világnyelv: hindi/urdu, bengáli, orosz, pandzsábi, jávai, vietnámi, telugu, marathi, tamil, török, perzsa, gudzsurati, lengyel, ukrán, maláj, kannada, oriya, burmai, thai, tagalog és szuahéli. A nem angol nyelvű szövegek használatának és a fordító szoftverek fejlődése meglehetősen megkönnyíti majd egy egyszerű missziós társaságnak, hogy közvetlenül kommunikálhassák az evangéliumot a világ népességének túlnyomó többsége felé. Ezt a kereskedelem követelményei is elősegítik, és a kapcsolatépítésre való emberi vágy is. Az angol tanulás hajszolásának az lesz az eredménye, hogy a közeljövőben (2010 és 2015 között) Kína lesz a világ legnagyobb angolul beszélő országa, noha sokan nem annyira jól beszélik. India angol nyelv használata hosszú múltra tekint vissza, és nyitott lesz az evangélium angol nyelvű közlésének kísérleteire a kibertérben. Az elérhető sávszélesség hatalmas megnövekedése az audioanyagokat és videoklipeket az evangélium fegyverzetének részévé tette (mint a www.youtube.com oldalon). 2010-re (vagy akár hamarabb) az eddig el nem ért emberek millióinak fogjuk a teljes hosszúságú filmeket streamelni.  Legkésőbb 2015-ben Üzbegisztán legtávolabbi részén egy tevehajcsár kinyitja kézi eszközét, megnézi a Jézus filmet, beküldi a véleményét és néhány másodpercen belül választ kap spirituális kérdéseire, üzbég nyelven. Én egy szilikon-völgybeli keresztény csoport tagja vagyok, akikkel éppen egy ilyen rendszeren dolgozunk. A véleményküldés megtörténhet SMS-ben, telefonhívással, e-mailben, levélben vagy faxon – sokféle bemeneti és kimeneti út lehetséges az információk számára. A Biblia, a megváltás terve, a keresztény élet alapjai és sztenderd teológiai művek univerzálisan elérhetők lesznek, digitális formában. A nyomtatás technológiájának a fejlesztése által, valamint az e-papír által nyomtatott változatban is elérhetők lesznek mindenki számára.

Sokan fognak vallási információkat keresni az interneten, meghozni a döntésüket Krisztus mellett online, és online utógondozásban részesülni. Lesznek, akik maguk merítkeznek be (ahogy muszlim háttérhívőkkel is megtörtént), mások kiber-gyülekezetekhez csatlakoznak, mások online és offline Bibliakörökhöz csatlakoznak, vagy kis csoportban fognak dicsőíteni a családjukkal. Emberek milliárdjai számára lesz a mobiltelefon és a PDA a fő eszköz arra, hogy többet tudjanak meg Istenről.

A most felnövekvő információs korszakban az adatbázisok ereje döbbenetes méreteket öltött. Egy Angliában élő barátom első ízben ment online vásárlásra a Tesco-ban, és miután bejelentkezett első alkalommal, „Peter” egy Kedvenceim nevű füllel találkozott. Amikor rákattintott, egyáltalán nem üresen találta, hanem egy teljes felsorolást talált azokról, amiket általában vásárolni szokott. A Tesco visszakereste minden vásárlását, évekre visszamenőleg, így tudták, mit keres, mikor keresi, és összeállították az ő „kedvenceit”, amint létrehozta a saját online regisztrációját. Az adatbázisok hatalma azt jelenti, hogy a missziós társaságok vissza tudnak követni több millió keresztényt, és precíz válaszokat adnak a spirituális/lelki kérdéseikre.

A misszionárius munkája szükségszerűen át fog váltani a hirdetőről / kommunikátorról, a mentorra / tanítványképzőre, mivel a pusztán információs szükségleteket egyre inkább az internet tölti be. Az információ csak az egyik oldala a lelki növekedésnek. Az imádság, a bátorítás, a kenet és erő átadása a szolgálat során a szeretetteljes, érdeklődő kapcsolatok által működhet. A jövő misszionáriusa egyszerre lesz „high-tech” (komoly technikai jártasságú) és „high touch” (komoly kapcsolati jártasságú) ember. Nem azt mondom, hogy már érvényét vesztette volna a „kerékpáros misszionárius” szemlélet, csak azt, hogy új eszközöket lehet használni az evangélium átadására, és hogy ezek az új eszközök olyan erőteljesek, hogy a legmerészebb álmainkat is felülmúlják. A muszlimok között végzett szolgálatról szóló forrásanyagaim szerint, több muszlim jön Krisztushoz az interneten keresztül, mint bármilyen más úton, a Campus Crusade[2] pedig úgy számítja, hogy 2010-re az internetes evangelizáció fogja vinni a jelzett megtérések többségét. A video és audio anyagok használata azt fogja jelenteni, hogy még az írni-olvasni nem, vagy alig tudó emberek is hallhatják így az evangéliumot a kibertérben, a mobiltelefonjukon keresztül.

Miért szükséges a 21. századi missziós társaságoknak az új technológiát alkalmazni?

Elsősorban azért szükséges a 21. századi missziós társaságoknak átvenni az új technológiát, mert azok az emberek, akiket el szeretnének érni, addigra már alkalmazni fogják, és a kommunikációjuk elsődleges formája lesz (a célcsoportnak). Ahogy Prensky mondja (Prensky, 2001), az 1985 után született emberek már „digitális bennszülöttek”, akik természetes módon kommunikálnak a technológia használatával. Ha beszélgetnek valakivel, akkor mobiltelefonon teszik. Ha megnéznek valamit, akkor az a YouTube-on van. Ha írnak valakinek, akkor SMS-t, vagy azonnali üzenetet írnak (már az e-mail is „ósdi”). A kommunikációjuk nagy részét a technológia közvetíti, és a mobiltelefonok nagy teljesítményű processzoraival már számítógép által közvetített kommunikációról beszélünk (CMC). A digitális bennszülöttek számára egy videójáték a valódi világ részét képezi, és egy többjátékos szerepjátékban való jelenlétük, mint amilyen pl. a Second Life, tökéletesen természetes. Ez különösen Ázsia egyes részein jellemző.

Ahogy John Naughton, az Observer munkatársa írta:

Csak hogy világosabb képet kaphassunk erről: a mai 21 évesek 1985-ben születtek. Az internet két éves volt akkor januárban, és ugyanebben az évben adta ki a Nintendo a „Super Mario Brothers”-t, ami az első blokkos játék volt. Amikor ezek a fiatalemberek általános iskolába kezdtek járni 1990-ben, Tim Berners-Lee éppen a World Wide Web (Világháló) feltalálásával volt elfoglalva. A Palm eszközöket 1996-ban indították útjukra, amikor ők már a középiskolára készültek. Akkoriban vezették be a feltöltő-kártyás mobiltelefonokat, hogy a tinédzsereknek is lehessen mobiljuk. A Napster-t és a Blogger.com-ot 1999-ben indították be, épp akkor, amikor befejezték az általánost. Az iPod és az első közösségi hálózati szolgáltatások 2002-ben jelentek meg, amikor érettségire készültek. A Skype 2003-ban indult, amikor már az egyetemre készültek, a YouTube pedig 2005-ben, amikor a diplomázás felé haladtak.

Bizonyára még így is ott van az emberek 49%-a, akik „csak elvétve” használják a kommunikációs technológiát, és inkább tévét néznek helyette. Nekik „túl bonyolult” a technika, úgyhogy nekik elég, ha megnyomnak egy gombot, hogy megnézzenek egy filmet. Pedig az előreláthatóan közeli jövőben a széles képernyőjű tévéjük már az internethez fog csatlakozni és interaktív lesz. Lehet, hogy nem fognak tartalmat létrehozni, csak fogyasztói lesznek, de az internet végül is el fog érni mindenkit. Azok, akikkel meg szeretnék osztani az evangéliumot, rajta lesznek a neten, akár aktívan, akár passzívan használva azt, mint kommunikációs eszközt.  Úgyhogy ha „Gipsz Jakabot” akarod elérni, akkor rajta lesz a neten valahogy, valamilyen formában (számítógép, telefon, személyes kommunikációs eszköz, internetes TV, stb). 2001-ben a Fülöp-szigeteken voltam, ahol megpróbáltam beszélgetést kezdeményezni néhány főiskolás korú fiúval és lánnyal, akik egymás rokonai voltak. De épp „nem értek rá” – ugyanis SMS-eket küldözgettek egymásnak, ráadásul úgy, hogy ugyanabban a szobában voltak! Az egyik lány a nővérének küldött SMS-t, aki mellette állt! A szobában csend volt, csak a billentyűzetek kattogtak.  AZ SMS írás volt a beszélgetés közvetítője, még normál körülmények között is! A „technológia bennszülöttei” voltak ők, és számukra a legtermészetesebb kommunikációban a technológia van benne. Sok embernek a valódi „szemtől szembe” beszélgetés társasági nehézségeket jelent. Persze nem lehet kivetíteni mindenre ezt az egy személyes incidenst, de jól illusztrálja azt, amit sok társadalmi-technológiai trend megfigyelője is mondani szokott.

Ebből az is következik, hogy ha egy kerékpáron végigmész a főutcán, egy rakás traktátussal, szinte senki sem fog szóba állni veled. Igazából ma már nem elfogadott dolog bekopogtatni egy traktátussal a kezedben, vagy hangosbemondóval prédikálni a mozi mellett. Az elveszett emberek általában nem szeretnék, ha egy buzgó evangélista megközelítené őket. Még az sem mindig megy, hogy meghívsz valakit egy profi keresztény rock-koncertre, gyülekezetbe pedig igazán kevesen fognak elmenni! ( Ha el is mennek, senkivel nem beszélgetnek.) Az elveszettek egyre immunisabbak az evangelizáció hagyományos formáira. A missziós kommunikáció régi eszközeivel egyre kevesebb embert lehet elérni, miközben az új médiaeszközök válnak a kizárólagos közvetítőjévé annak a kommunikációnak, amit az emberek hitelesnek ítélnek. Hogy az elveszettek világába eljuttasd az evangélium üzenetét, ahhoz el kell juttatnod a számítógépükbe, a mobiltelefonjukra, vagy az iPodjukra – más szavakkal, bele kell kóstolnod az Internetes Evangelizációba és a Kibermisszióba!

Úgyhogy annak a fő oka, hogy miért MUSZÁJ a misszióstársaságoknak megismerkedniük a kibertérrel, az, hogy az Internet és az ahhoz kapcsolódó eszközök hamarosan a személyes kommunikáció domináns eszközévé válnak a Föld bolygón! Alapvető fontosságú, hogy felfogjuk ezt.

További okok:

1.    Alacsonyabb költségek – az online megtérések közül a visszajelzett megtérések általában kevesebb mint 5 dolláros költséget jelentenek a missziótársaság számára, sőt, sokszor még 1 dollárnál is kevesebbet (ez a saját tapasztalatom, valamint a Campus Crusade és más, az Internet Evangelism Coalition [Internetes Evangelizációs Szövetség] tagjainak a tapasztalata. A szoftverek ingyenesek nem túl drágák, maga a webhosting pedig (az olyan oldalakon, mint pl. a Dreamhost vagy a 1and1.com) most már szinte nevetségesen olcsó.

2.    Kisebb kockázat – ez különösen akkor igaz, amikor muszlimok vagy más, az evangéliummal ellenséges csoportok eléréséről van szó. Noha az internetes szolgálat nem jelent abszolút biztonságot, azért még sokkal biztonságosabb, mint szinte bármilyen más típusú szolgálat.

3.    Széleskörű földrajzi lehetőségek – az Internet nem korlátozódik semelyik területre sem (a gyülekezetekkel ellentétben), sem műsorszórási sávhoz (a rádióval, tévével ellentétben), vagy műholdas állomáshoz. Gyakorlatilag egy misszionárius havi néhány dollárért már több tucat (ha nem több száz) országban is tud szolgálni.

4.    Egy személytől sok személynek, és egy személytől egy személyig – a kibertér lehetővé teszi a sokak felé való kommunikációt, mint pl. a weboldal, videoklip vagy podcast használatát, illetve az egy-az-egyben kommunikációt is, mint pl. a cset, az e-mail, azonnali üzenetküldés, és szabadon tud váltani ezek között. Például a sokaknak szóló weboldalon lehet személyes e-mail válasz lehetőség. Így az evangéliumot sokak felé lehet továbbítani, és egyéni reagálásokat lehet kapni, amelyekkel megfelelően lehet utánkövetve törődni.

5.    Többféle formátum – a többi média egyetlen formátumra korlátozódik, rádió az audió formátumra, a TV a videó formátumra, a nyomtatott publikációk a szöveges és grafikus formátumra, és így tovább. Az internet lehetővé teszi, hogy a misszionárius az összes média típust használhassa – audiót, videót, szöveget, grafikát, animációt, játékokat, interaktív fórumokat, szerepjátékokat, képzeletbeli világokat satöbbi. Az internet csatlakoztatható más kommunikációs eszközökhöz is, mint pl. a telefon (VOIP segítségével), az SMS (online ingyenes SMS szolgáltatással), és a fax (online fax küldési és fogadási szolgáltatások). Úgyhogy az internetes szolgálatnak sokkal szélesebb körű lehetőségei vannak, amivel Krisztust tudja bemutatni.

6.    Teljes nyelvcsoportokat érhet el – az internet túlmutat a földrajzon. Mindegy hol vagy. Csak a kommunikációra használt nyelv számít. Így egy spanyolul tudó evangélista el tudja érni a lelkeket Spanyolországban, az USA-ban, Peruban, Ecuadorban stb. egyidejűleg. Tulajdonképpen a spanyol nyelvű képzéseink egy tucat országban folynak, amiket egy argentin koordinál, aki Ausztráliában él, Townsville-ben!

7.    Nem egyidejű kommunikáció – az Internet mindig „be van kapcsolva”. Egy YouTube videót a nap bármely részében meg tudsz nézni, nem csak egy bizonyos tévécsatornán egy bizonyos időpontban. Az e-mailt akkor olvassa el az ember, amikor kényelmes neki. Az üzenőfalon különböző emberek különböző időzónákból tudnak beszélgetni, abban az órában feltéve saját üzenetüket, ami nekik megfelel. Tehát a kommunikációnak nem szükséges egyidejűnek lennie – míg a rádióműsorok, tévéműsorok, személyes beszélgetések és telefonhívások azt a követelményt támasztják, hogy egyidejűleg legyünk ott. Az internet eltávolítja ezt a követelményt. A misszionárius feltehet egy üzenetet egy weboldalra valamelyik nap, és mehet aludni, míg valahol máshol az emberek akkor olvassák el, amikor ők akarják.

8.    Archivált kommunikáció – az internet archiválja és megőrzi a kommunikációt. Azokat a cikkeket, amiket 1995-ben írtam, még ma is olvassák és reagálnak rá. Ez nem hasonlít a rádió vagy tévé műsorokra, amiket általában nem lehet már elérni miután leadták. Még a legtöbb magazinnál és újságnál is jobb ez, mert ezeknek a cikkeit alig olvassák el tíz év múlva is. Így egy prédikáció, ami 2007-ben hangzott el, és azután felteszik a netre, még 2027-ben is meg tudja érinteni az embereket.

9.    Az önkéntesek együttműködési hálózatának ereje – az olyan nagyobb weboldalak, mint a Wikipédia, önkéntes hozzájárulók hatalmas együttműködő hálózatával működik. Ez a modell felszabadíthatja a keresztények ajándékait, akik felmehetnek az internetre és bemutathatják Krisztust, taníthatnak az igéről stb. Egy nagy gyülekezetben a hívők igen kis százaléka szokott „valami lelki tevékenységet végezni”, az interneten viszont szinte mindenki tudja használni a lelki ajándékát valamilyen mértékig. A közbenjárók a beküldött imakérésekért tudnak imádkozni, a tanítók online Bibliatanulmányokat rakhatnak fel, és online órákat tarthatnak, az evangélisták be tudnak menni a csetszobákba és beszélhetnek Krisztusról, és mindezt otthonról is megtehetik, a szabadidejükben, és áldásul lehetnek az önkéntesek hálózatában, egy Keresztény weboldalon. A missziós társaságok használni tudják a már visszavonult misszionáriusokat, akik ismerik a nyelvet és a kultúrát (és esetleg egészségügyi okokból vannak otthon), és koordinátorként tudnak segíteni, hogy így egy misszionáriusnak akár 20 önkéntese is van, akik azon munkálkodnak, hogy Krisztust átadják.

10.  Egymás közötti szolgálat ereje – Az internet lehetővé teszi az egymás közötti szolgálatot, a kérdezőkből vagy hívőkből összeállt csoportokkal, akik online társalgási csoporttá szerveződtek, üzenőfalon, e-csoportokban és csetszobákban. Ez rengeteg nyomást vehet le a misszionáriusról, aki a beszélgetés fenntartójaként tud hasznos lenni a hívők számára, akik talán nagyon messze vannak egymástól földrajzilag. A hívők megosztják egymással a kérdéseiket, válaszaikat és imakéréseiket. Ez különösen fiataloknál hatékony.

11.  Az ismeretek kiépítésének az ereje a közösségben, stratégiai célokból – az internet lehetővé teszi az egymástól távol lakó szakértőknek, hogy továbbadják a tudást, és hozzájáruljanak a stratégiai missziós projecthez. Ezzel stratégiai előnyhöz lehet jutni, és lehetővé teszi, hogy a jó projekteket hatékonyabban hajtsák végre.

12.  Kereső-központú – az internet a kérdésekkel teli emberek ideális közvetítője, mivel a keresőprogramok, mint pl. a Google, megkönnyítik a felhasználóknak igen különleges információt találhassanak, egy kérdésre válaszként. Egy valláskereső nem várhat időszerű választ a személyes kérdéseire egy kinyomtatott anyagról, vagy egy rádió vagy tv csatornáról, viszont másodpercek alatt választ találhatnak az interneten. Amikor az emberek érzékeny témákra keresik a válaszokat, mint pl. egészség, szexualitás, vallás, politika, akkor az internethez fordulnak. A valláskeresők szeretnek felmenni az internetre, a keresési folyamat részeként, és nekünk ott kel lennünk, hogy szót válthassunk velük. Ezért az internet a kiválasztott közvetítő a keresőknek, akiknek kérdéseik vannak, és nekünk ott kell lenni online, hogy segíthessünk nekik!

13.  Konkrét célcsoportok megcélzásának a képessége – ahogy az internet egyre kifinomultabbá válik, lehetővé vált, hogy konkrét területen élő embereket keressünk meg (pl. irányítószám szerint), Google hirdetésekkel ( a te gyülekezetednek, a ti missziótoknak vagy a ti weboldalatoknak) vagy pedig olyan website tervezésével, amelyek konkrét demográfiai csoportot céloznak meg (pl. portugálul beszélő 14-18 éveseket, vagy németül beszélő idősebbeket) majd nagy pontossággal promóciózni afelé a csoport felé. ezzel a nagyon is aktuális evangéliumi üzenet kerülhet elküldésre azok számára, akiket a legvalószínűbb, hogy érdekelni fog

14.  Alagút és légáramlat – azokban az országokban, amelyek kis infrastruktúrával rendelkeznek az internet terén, ott is el tud érni egy maroknyi hívőt, akik kinyomtathatják az anyagot és kioszthatják a barátaik között helyben. Ezt a taktikát használják Bibliai főiskolák indításához gyülekezetekben és börtönökben, a tanmenetet az internetről töltik le, és kiosztják. Több traktátus-szolgálat is az internetre teszi fel a traktátusait, különböző nyelveken, hogy a lelkészek letölthessék, és kioszthassák a gyülekezetben. Ez a lehetőség, hogy minőségi nyomtatott anyagot kaphatnak az emberek, szinte semmilyen költségért, nem hasonlítható össze a rádióval, a televízióval vagy más módszerekkel. Audio vagy video anyagok terjesztéséhez is lehet használni.

15.  Összetett gondolatok megmagyarázásának a lehetősége – az internetet eredetileg tudományos és honvédelmi információk átadására tervezték, és még most is ezt tudja a legjobban. A weben összetett szövegeket, grafikákat, táblázatokat és videókat lehet bemutatni, egy-egy orvosi eljárás kifejtése céljából, vagy egy tudományos kísérlet vagy az űr adatainak közlésére. Segíthet komplex teológiai problémákra is adhat magyarázatot, optimális technikákat illusztrálhat a gyülekezetplántálás terén, a holisztikus szolgálat, segítségnyújtás és fejlesztés terén. Ideális képzési médium, és az online teológiai képzés most éli virágkorát. Mivel az internetnek nem számottevő költségű visszajelzésre és együttműködésre van lehetősége, elősegíthet egy pusztán informatív prezentációt is (prédikáció, könyv, kazetta vagy DVD), élő online beszélgetéssel. Már közhelyszerűen hangzik el a tévéműsorok végén: „További információkért tekintse meg weboldalunkat”. A weboldal sokkal mélyebb belátásra ad lehetőséget a műsorban előadott gondolatról. Így a gyülekezetek, misszionáriusok, és lelkészek olyan információra utalhatnak, amelyek a neten megjelentek, és kifejthetik az egyes gondolatokat, mint pl. a Szentháromság, eszkatológia vagy ontológia, amit lehet hogy nem olyan könnyű kifejteni a szószékről vagy akár négyszemközt.

16.  A non-profit alapú adakozás egyre inkább az interneten történik – még az amerikai elnökben reménykedők is belátják, hogy az online adományok és a Paypal a fő eleme az adománygyűjtő stratégiának. Valójában sok nonprofit szervezet (mint pl. a World Vision) kapja támogatásának nagy részét a folyamatos online válaszokból a különböző krízishelyzetekben, mint pl. az ázsiai cunami idején. Azok a missziós szervezetek, amelyek egyre nehezebbnek találják, hogy eljussanak a gyülekezetekbe, megtapasztalhatják, hogy az egyes hívők internetes adományai az adományok fő forrásává válhatnak.

17.  Kevesebb engedélyezésre van szükség – az internetnek nincs szüksége állami engedélyezésre, mint egy tévé- vagy egy rádióadónak, vagy akár egy újságnak. ez a legkevésbé korlátozott tömegkommunikációs forma, és így ez az, amit a missziós társaságok relatíve könnyen használhatnak.

18.  A misszionáriusnak nem kell fix helyen lennie – egy misszionárius, aki nem tud ott lenni a küldetése területén, betegség vagy vízum gondok miatt, még így is el tudja érni az embereket az internet által. Vagy a hosszú utakat megtevő misszionáriusok is fenntarthatnak egy weboldalt.

19.  Nagyon hasznos az utazás előtti felkészülésben – a misszionárius csetelhet a célcsoporthoz tartozó emberekkel az interneten, mielőtt elutazna az adott országba. Ezzel például már a megérkezése előtt ki tud építeni hasznos kapcsolatokat. Vagy anonim módon tud kapcsolatba kerülni muszlimokkal, buddhistákkal vagy hindukkal, hogy valóságosan megismerhesse az ő gondolkodásukat, és viszonylag biztonságosan teheti mindezt, hogy megtanulja kezelni az általános vitás kérdéseket, ellenvetéseket és érzékeny kulturális témákat, mielőtt odaérkezne. Nekem nagyon sokat segített ez, mielőtt Mindanao-ba mentem, a Fülöp-szigetek déli részén. Szintén segítséget jelenthetne rövidtávú misszionáriusoknak, hogy kulturálisan felkészültebbek legyenek a bevetésük előtt.

20.  Támogatja a hitelességet – a digitális jártasság a személyes és szervezeti hitelesség egyik jele, és létfontosságú akkor, ha azt szeretnénk, hogy a „digitális bennszülöttek” tiszteljék a misszionáriust vagy a missziós szervezetet.

21.  Átlépi a hagyományos felekezeti határokat – sok internetes szolgáló azért indított weboldalt, mert nem használhatta az ajándékát (tanítást, prédikálást, kulturális szolgálatot, evangelizálást) a helyi gyülekezetben vagy a felekezeti körülmények között, ahol a jó helyeket az „öregfiúk csapata” már lefoglalta, vagy komplex felszentelési követelmények vannak. A misszió gyakran a felekezetek figyelmének perifériájára kerül, és egyes témákat, mint például a harmadik világba kerülő lelkészek képzése, gyakran szerencsétlen módon figyelmen kívül hagyják. Az internetes szolgálat lehetőséget adott az embereknek arra, hogy használják ajándékaikat, és olyan problémákat oldjanak meg, amelyekkel soha nem foglalkoztak (és valószínűleg soha nem is foglalkoztak volna) a hagyományosabb szolgálatok.

A hatékony 21. századi missziók életteli, és jól tőkésített részlegeket hoznak létre az internetes evangelizációra és a kibermisszióra, ami a fő módszerük lesz arra, hogy Krisztust bemutassák az el nem ért embereknek, és a kérdezőkkel törődjenek, valamint az új hívővel.  Ezek a részlegek egyesülnek a többi részleggel, amiben a dicsőítés, az ima, a lelkipásztori szolgálat és a holisztikus szolgálat is benne van. Azok a szervezetek, amelyek nem teszik meg ezeket, azt fogják tapasztalni, hogy egyre kevésbé tudják bemutatni Krisztust a nem keresztény világnak, mivel az egész föld népessége a digitális eszközök használatára vált át, amelyek a hiteles személyes kommunikáció elsődleges eszközei.

FOLYTATJUK!


[1] Olyan emberek, akiknek valamilyen fizikai működését gépi, ill. elektronikus eszközök segítik vagy irányítják.

[2] A magyarországi szervezetük a Timóteus Társaság

Eredeti cikk: Internet Evangelism & Cybermissions

Evangelizáció az Interneten – A 21. század missziós közege (1.rész)

Evangelizáció az Interneten – A 21. század missziós közege (2.rész)


Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük