Az új gyülekezetek erősségei

Dr. Ralph F. Wilson cikke alapján Sz.S.

Sokan gondolkoznak azon, mi a titka annak, hogy az újonnan plántált gyülekezeteknek teljesen más a légkörük, mint a tradicionális gyülekezeteknek. Sokan kutatják a gyülekezetek megújulásának lehetőségeit, szemináriumok és könyvek tucatjai jelennek meg arról, mik a kulcsai a megújulásnak. Én úgy látom, egyetlen igazán hatékony gyülekezetformáló tényező létezik: ez pedig az úgynevezett világból megtérő emberek beözönlése a gyülekezeteinkbe. Ami – valljuk meg – inkább az új gyülekezetekre jellemző, amelyek sokkal inkább ember-, kultúra- és bibliaközpontúak, mint a sokszor hatalmas adminisztratív intézményrendszert és megkövesedett tradíciókat maguk előtt görgető idősebb társaik.

Mi az tehát, ami az új gyülekezetek frissen megtért tagjainak nagy erőssége?

1. Az új gyülekezetek a hit frissességében élnek.

Hogyan lehet gyülekezetet plántálni, sokszor ismeretlen területen, szűkös anyagi lehetőségek között, kevesen? Csakis nagy hittel, nagy elkötelezettséggel, az Istenre való ráutaltság maximumával. Akik pedig ilyen közegben térnek meg, ugyanezt szívják magukba. Nagyon fontos a példaadás, a tanítványozók hite ugyanis meghatározza a tanítványok hitét.

2. Az új gyülekezetek friss megtérőinek óriási „megtéríthető” kapcsolatrendszere van

A tradícionális gyülekezetekben élő, sokszor már évtizedek óta hívő tagjainak többségének életében talán legnagyobb missziós gát az, hogy nincsen más aktív nem hívő kapcsolatrendszere. Szerepet játszik ebben az a több évtizedes – egyébként hamis – tanítás is, hogy a hívőknek nem szabad a világiakkal barátkozniuk. Ezért aztán nincs is kinek elmondani az evangéliumot. Azonban ha valaki a „világból” tér meg, annak csak nem hívő kapcsolatai vannak. Az új gyülekezetek tehát egy óriási kapcsolati többlettel indul és gyarapszik minden megtért emberrel, akik az evangéliumot természetes módon tudják továbbsugározni a kapcsolataikba.

3. Az új gyülekezetek rugalmasak

Mert nincsenek évtizedek óta kialakult szokásaik. Sokszor még épületük sincsen. Kultúrálisan is nagyon rugalmasak, hiszen olyan emberek felé szolgálnak, akik nem tudják, hogy egy klasszikus liturgián mikor kell leülni vagy felállni. Amíg ez a rugalmasság megmarad, addig a gyülekezet nyitott és széles körben vonzó tud maradni.

4. Az új gyülekezetek még ki tudják fejezni az érzelmeiket – tudnak ünnepelni

Mert az ünneplés sem vált rutinná az életükben. Sok gyülekezetben megünneplik az először eljövő látogatókat – mert mindig vannak ilyenek, vagyis kezdetben csak ilyenek vannak. Megünneplik a megtéréseket, mert egy új gyülekezetben nincsenek régóta megtértek tömegei. Mivel nagyon új az Istennel való közösség, az új gyülekezetekben természetesek a bizonyságtételek, amelyek sokszor spontán módon, közvetlenül, érthető szavakkal és a hétköznapi életet bemutatva hangoznak el.

5. Az új gyülekezetek nem alkalom-, inkább kapcsolatközpontúak

Mivel ritkán lesz egy új gyülekezet rövid időn belül nagy létszámú, a benne élőknek a közös istentiszteleti élménynél sokkal fontosabbak a közös kapcsolódási pontok. Az új gyülekezetek tevékenységeinek nagyobbik része zajlik kiscsoportokban, amelyek erősítik a személyes kötődéseket. A tanítványozás is sokkal inkább a baráti kapcsolatokon keresztül történik, mint intézményesített formában.

6. Az új gyülekezetek tudják gyógyítani a személyes problémákat és betölteni a személyes szükségeket

Ennek az egyik nyilvánvaló oka, hogy az egyén nem vész el az istentiszteleteket látogató „tömegben”. Nem is az a dolga, hogy üljön és a gyülekezeti élet „közönsége” legyen, hanem részt vesz benne. A másik oka a személy-központúság, amelyben a szükségbetöltés és az egyének felé végzett segítő-, gyógyító-, esetleg szabadító szolgálat természetes része a személyes tanítványozásnak.

7. Az új gyülekezetek erős identitást tudnak adni

Jellemző az új gyülekezetekre a tudatos identitás-építés, a viszonylag gyors szolgálatba állítás miatti intenzívebb és célorientáltabb tanítói szolgálatok. Mivel az ilyen gyülekezetek jellemzően nem hívő családok gyermekeivel növekszik, nem is lehet mellőzni a krisztusi- és szűkebb gyülekezeti identitás kialakítását és erősítését.


Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük