TARTALOM
William Hundert a görög-római történelem professzora egy előkelő iskolában. Elveihez hű, szenvedélyes és nagyszerű tanár, aki generációk számára nyújtott az élethez elengedhetetlen tárgyi tudást és erkölcsi tartást. Ám egy napon váratlan ellenfelet kap a sorstól egy új diák személyében, aki egy helyi politikai potentát burokban cseperedő csemetéje, és – tán épp ezért – a vérében van a lázadás. A konfliktus a szokásos, éves Julius Caesar versenyen csúcsosodik ki, amikor a három legjobb diák megmérkőzhet a babérkoszorúért, és eldől, ki lehet tagja a Császárok Klubjának. Ám ebben az évben Hundert kap olyan leckét az élettől, amely még negyed századdal később is kísérti…
ADATLAP
Megjelenés éve: 2002
Játékidő: 109 perc
Műfaj: dráma
Rendező: Michael Hoffman
Főszereplők:
Kevin Kline (William Hundert)
Embeth Davidtz (Elizabeth)
Emile Hirsch (Sedgewick Bell)
BESZÉLGETÉSINDÍTÓ KÉRDÉSEK A FILMHEZ
1. Hogyan jellemeznéd Mr. Huntert-et? Sorold fel a tulajdonságait!
Ismersz-e ilyen jellemű embert a környezetedben?
Ritka vagy átlagos az ilyen jellemű ember nanapság? Ha ritka – akkor miben látod ennek az okát?
2 Mr. Hundert hitt abban, hogy egy fiatalember jellemét lehet formálni – ezt tekintette életcéljának. Nem csupán tanított, hanem nevelt is.
Hogyan látod a mai oktatás, az iskolák helyzetét és szerepét? Mennyire valósul ez meg a ma?
Valóban neveletlenek a mai fiatalok, vagy a „jól neveltség” tartalma változott meg a mai világban? Lehet-e egyáltalán objektív, mindenkire érvényes „jól neveltséget” elvárni? Vagy ez teljesen szubjektív?
3. Ha Mr. Huntert jellemét és az iskola szellemiségét konzervatív erkölcsi értékrendként nevezzük meg, akkor miben nyilvánul meg ez az értékrend?
Mennyire jellemző ez a mai világra, iskolákra és emberekre?
Ha nem jellemző, akkor ennek mi lehet az oka?
Te mennyire tudsz azonosulni ezekkel az értékekkel?
4. Mit gondolsz, a jelenlegi tetteid és választásaid mennyiben befolyásolják a jellemed alakulását?
Igaz lehet-e az a ma sokszor hangoztatott állítás, hogy az ember tetteiből nem lehet következtetni a jellemére, mert ma mindenki tesz olyan dolgot, amit elvárnak tőle, amire kényszerítik vagy amit annak ellenére tesz meg, hogy nem tartja helyesnek?
Te teszel-e olyasmit, amit te magad elítélsz? Ha igen, akkor miért teszed meg mégis? Hogyan adsz választ a lelkiismereted vádló hangjának?
5. Van-e olyan helyzet, amikor szabad csalni? Ha igen, mondj példát rá!
Miért csalnak manapság olyan sokat az emberek (az iskolában, a gazdasági életben vagy a politikában)?
Hogyan lehet(ne) felszámolni a csalásokat a saját életünkben, a kapcsolatainkban, a társadalmunkban? Látsz erre egyáltalán lehetőséget?
Néha úgy tűnik, hogy az emberek tudomásul veszik és természetesnek fogadják el, hogy átverik őket és hogy ők is átvernek másokat. Miért teszünk mégis úgy, mintha ez a probléma nem is létezne?
6. Szeretnél Sedgewick Bell-hez hasonlítani? Miért / miért nem?
Hogyan jellemeznéd Sedgewick Bell-t? Mik voltak a jó és a rossz tulajdonságai?
Miért csalt a versenyen az iskolában?
Miért csalt másodszor is, idősebb korában?
7. Emlékszel, mi volt az osztályterem bejárata fölé írva Shutruk Nahunte elámi királyról?
„A nevem Shutruk-Nahunte, Ansham és Susa királya, szuverén ura Elam földjének. Megsemmisítettem Sippart és elvettem Naram-Sin Oszlopát és visszavittem Elamba, ahol felállítattam és felajánlottam az Istenemnek. Shutruk-Nahhunte, I.e. 1158.”
Emlékszel, mit fűzött hozzá Mr. Huntert?
„Shutruk-Nahunte! Egy király! Elam földjének szuverén ura! Sippar megsemmisítője! És tessék, az eredményei nem találhatóak meg egy történelemkönyvben sem. Miért? Mert nagy ambíciók és hódítások nemes célok nélkül értelmetlenek. Vajon maguknak mi a céljuk? Hogyan fog a történelem emlékezni magukra?
Shutruk-Nahunte teljesen elfeledve. Nem úgy, mint mások. Arisztotelész, Caesar, Augustus, Platon, Cicero, Szókratész, a történelem óriásai, mélyről jövő személyiségek. Emberek, akik tehetsége messze kimagaslott a korukból… és még ma is emlékszünk rájuk. Az ő történetük a mi történetünk.”
Vajon mi ennek az idézetnek a jelentése és jelentősége?
Hogyan kapcsolódik össze ez Sedgewick Bell és pl. Deepak Metha jellemével?
A te életedre nézve van-e tanulsága ennek az üzenetnek?
Vélemény, hozzászólás?