„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 4. rész

Cél: Ezen alkalom végére a fiatalok megtanulják, hogy egy jó tréfa mennyire tud segíteni nekik abban, hogy elkerüljék a bajt

1. Kezdő játék – „Sztárkeresés” (5 perc)
2. Hirdetések – „Szereplőválogatás” (5 perc)
3. Bevezető foglalkozás – „A nagy viccmondók” (5 perc)
4. Átbeszélés – „Mondj egy viccet” (5 perc)
5. Bemutatás – „Vicces válaszok” (5 perc)
6. Tettek – „Sok-sok nevetés” (10 perc)
7. Útravaló gondolatok – „Mások nyomása alatt” (5 perc)
8. Befejező játék – „Liszt-torony” (5 perc)

Szükséges kellékek, anyagok:
A hirdetésekhez: Spielberget utánzó öltözék, szituációk lapokra írva
A bevezető foglalkozáshoz: viccek lapokra írva, „közönség reakció” kártyák
Az átbeszélés részhez: tábla és kréta/ kartonlap vagy csomagolópapír és toll
A befejező játékhoz: asztal, liszt, papírcsésze és papírtányér, meggy, 2 kanál

1. KEZDŐ JÁTÉK: „Sztárkeresés” (5 perc)
Miután mindenki leült, mondd el, hogy a mai alkalom egy mozgalmas, izgalmas drámával fog kezdődni. Drámai felolvasó délutánt fogtok tartani, melyben a fiatalok aktívan fognak részt venni. A dráma során, munkatársaid nyitott szemekkel figyeljék a fiatalok előadását és ők fogják kiválasztani azokat a diákokat, akik majd az alkalom hirdetés részében fognak részt venni.
Majd mondd el nekik, hogy miközben a szöveget olvasod hangosan, időnként meg fogod szakítani az olvasást, időt adva nekik arra, hogy eljátsszák azt, ami éppen a szövegben van. Minden alkalommal fogod jelezni, hogy mikor kell beszélni, vagy kézmozdulattal eljátszani azt a szövegrészt, amit éppen olvasol. Bátorítsd őket az érzelmek kifejezésére és használjanak minél több mimikát.
Olvasd fel a következő szöveget, az olvasás közben tarts szüneteket, időt hagyva ezzel nekik arra, hogy eljátsszák azokat az érzelmeket, amelyek éppen a szövegben vannak. A nagybetűvel szedett mondatokat kell majd eljátszaniuk vagy megismételniük. (Megjegyzés: mindenképpen legyen a munkatársak között egy ember, aki figyeli a fiatalokat és megjegyzi, hogy kik azok, akik mindent beleadva játsszák el a szövegrészleteket. Kb. 6 emberre lesz szükség azok közül, akik ügyesen színészkedtek, a hirdetések részhez.)
„Drámánk egy kis kunyhóban kezdődik, fent, magasban, egy hegy oldalában. Vihar tombol. A gyönyörű hősnő éppen az ablakon keresztül néz ki a tájra. ARCÁN FÉLELEM TÜKRÖZŐDIK
„Hirtelen mennydörgés hallatszik és villám csap fel az égen. A LÁNY FELSIKÍT. KEZÉT TÖRDELI ÉS HANGOSAN FELZOKOG. Rekedt hangon ezt suttogja: ’OH, DRÁGÁM, MIÉRT NEM JÖSSZ MÁR?’
„KIHAJOL AZ ABLAKON. ELŐSZÖR BALRA NÉZ, MAJD JOBBRA.
„Hirtelen lódobogást hall. ÖRÖMÉBEN ÖSSZECSAPJA TENYERÉT. ’VÉGRE JÖN!’, kiáltja.
„De mikor a ló és lovasa megjelenik, észreveszi, hogy nem az ő kedvese jön. Helyette a gazember cselszövő közeledik. ELHÁTRÁL AZ ABLAKTÓL. RÉMÜLET ÜL AZ ARCÁRA.
„NEM, NEM, NEM! LÉLEKSZAKADVA LIHEG. A gazember csak egyre közeledik és a lány olyan erőt fedez fel magában, amiről eddig még nem tudott. ÖKLÉVEL KEZDI EL ÜTNI A GAZEMBERT ÉS KARMOLJA, AHOGY CSAK TUDJA.
„Vérezve és kékre verve, a gazember megfordul, elfut, ráugrik a lovára és ellovagol. És aztán, ah, aztán, meglátja közeledni az ő kedvesét, aki egyre csak közeledik. ’ÓH, DRÁGÁM!’, KIÁLTJA.
„Hamarosan biztonságban érzi magát, kedvesének karjaiban! ELÉGEDETTEN SÓHAJT FEL. Majd FELHÚZZA EGY KICSIT A SZÁJÁT, CSÜCSÖRÍT … és ÉRZELGŐS, PUHA CSÓKOT LEHEL KEDVESE AJKÁRA.!”

2. HIRDETÉSEK: „Szereplőválogatás” (5 perc)
Mondd el az olvasás után, hogy Spielberg, a híres filmrendező figyelte az ő előadásukat és kiszemelt magának egy pár embert, akik majd szerepet fognak kapni egy mostanában a filmvászonra kerülő film egyes részeiben. Ez a film sokszoros Oscar–díjra jelölt, beleértve a legjobb film díját is. Majd mutasd be a fiataloknak Spielberget (egy munkatárs legyen az, aki köpenyt, napszemüveget, sálat és baseball sapkát visel). Spielberg jöjjön be a terembe és hívja ki azokat a fiatalokat, akiket az előző játék során választott ki a filmszerepre. (Megjegyzés: a Spielbergnek öltözött személynek nagyon túl kell játszania szerepét, egy Hollywoodi filmes karikatúráját kell előadnia.)
Miután a kiválasztott fiatalok előre jönnek, elmagyarázza nekik a híres filmrendező, hogy különböző szituációkat fog mindenki kapni, amely szituációkat a képességükhöz mérten a legjobban kell majd eljátszaniuk. Nagyon fogja figyelni, hogy ki milyen érzelmi átéléssel és arckifejezéssel adja elő a kapott szituációt.
Megjegyzés: a hirdetéseidet beleszőheted ezekbe a szituációkba. Majd amikor a hirdetésről szóló szituációt adják elő a fiatalok, pattanj be közéjük és egészítsd ki a részletekkel. Íme néhány lehetséges szituáció:
„Ez az év legmelegebb napja, majd meghalsz egy üdítőért.
„Éppen most sétáltál be a házadba, és a barátaid eléd ugranak ezt kiabálva: „Meglepetés!” (ezt a szituációt használhatod arra, hogy valakinek a születésnapját hirdesd be vagy egy olyan feladatot, mely meglepetést fog okozni és nemsokára rá fogtok térni.)
„Barátod megkért téged, hogy együtt tegyetek meg egy olyan dolgot, amiről tudod, hogy nem helyes.
„Éppen egy termen keresztül mész át, könyveiddel a hónod alatt. Hirtelen valaki neked szalad, és könyveid szanaszét esnek le a földre.
„Egy új diák lép be az ebédlőbe. Odarohansz hozzá, hogy üdvözöld őt. (A szituáció eljátszása után bemutathatsz egy olyan diákot, aki most van itt először ezen az alkalmon.)
„Késő éjszaka van. Egyedül sétálsz az erdőben. Hirtelen egy nehéz, érdes lihegést hallasz magad mögött. EZ A HATALMAS SZÖRNY! (Ekkor emlékeztetheted őket a Vidámparki kirándulásra.)
Spielberg köszönje meg a szereplők szuper előadásait és biztosítsa őket afelől, hogy egyszer majd sztárok lesznek. Majd a következő mondattal búcsúzzon el: „Ja, a film címe: ’Mutáns patkányok bluest énekelnek’. Ne hívjatok… majd mi jelentkezünk, ha szükségünk lesz valamelyikőtökre. Akkor most ebéd… csáó bébi!”

3. BEVEZETŐ FOGLALKOZÁS: „A nagy viccmondók”     (5 perc)
Mondd el a fiataloknak, hogy le voltál nyűgözve a színészi teljesítményüktől és biztos vagy benne, hogy sokan közülük a show businessben fognak majd elhelyezkedni. Majd kérj meg három fiatalt, hogy jöjjenek ki. (Megjegyzés: ne önként jelentkezőket hívj ki, és olyanok legyenek, akik nem szerepeltek az előző játékban.)
Miután kijöttek, magyarázd el nekik, hogy most egy nagyszerű lehetőséget kapnak – viccmondók lehetnek. Te adod a viccet – az ő feladatuk pedig az lesz, hogy átadják azt a többieknek. Adj nekik oda egy lapot, melyen egy-két vicc van és adj nekik pár percet, hogy átnézzék azokat. Miközben újdonsült viccmondóid előadják a vicceket, valaki mutassa fel a közönség reakció kártyákat. Ezek a következők lehetnek: „nevetés”, „sóhajtás”, „éljenzés”, „kuncogás’”, „röhögés”, stb. Majd jöhetnek az előadások, egyszerre csak egy vicc, közben pedig a közönség sóhajtson, nevessen, éljenezzen és tapsoljon aszerint, hogy melyik tábla van a magasban.
A viccek elmondása után köszönd meg a szereplésüket, majd küldd őket a helyükre. Ezután a következőket mondhatod: „Most talán azt kérdezitek, hogy miről szólt ez az egész. Nos, ha hiszitek, ha nem, a viccmondás egy másik mód arra, hogy hogyan is kerüljük a baj, a veszélyhelyzeteket. Ma azt fogjuk megtanulni, hogy a baj elkerüléseként, hogyan tudjuk a helyzetet feloldani egy vicc elmondásával.”

4. ÁTBESZÉLÉS: „Mondj egy viccet” (5 perc)
Ismételjétek át az előző három alkalom főbb témáit. Kérdezd meg őket, hogy miből ismerhetik fel, ha baj közeleg feléjük. ( A válasz: a törvény MEGSZEGÉSE, egy tekintélyben magasabban álló személy haragjának a KIVÍVÁSA, eredeti célodról való LEMONDÁS).
Majd emlékeztesd őket a figyelmeztető jelekről való beszélgetésetekre és kérdezd meg őket, hogy mi az a két lépés, mellyel távol maradhatnak a problémától. (A válasz: 1- FIGYELNI A JELZÉSEKRE; 2 – TENNI VALAMIT, CSELEKEDNI).
Ismételjétek át röviden József történetét és kérdezd meg őket, hogy József mit tett azért, hogy kikerüljön egy problémából. (A válasz: elfutott).
Végül, kérdezd meg őket, hogy mi is az a két mód, mellyel léphetnek, cselekedhetnek (A válasz: 1- EGY JOBB ÖTLETTEL VALÓ ELŐÁLLÁS; 2- TÉMAVÁLTÁS.) Mindegyikre mondjatok egy példát.
A következőket mondd ezután: „Sok olyan típusú ember van, akik arra kényszeríthetnek, hogy rossz dolgot cselekedj, és ezzel bajba kerülhetsz. Néha egy jó barát is javasolhat egy nem helyénvaló dolgot. Természetesen, ha ez a személy egy igaz barátod, nem teszi ezt meg veled túl gyakran, de előfordulhat. Máskor viszont nem annyira szoros barátok, közeli ismerősök is kényszerhelyzetbe állíthatnak téged. Ilyen szituációban találta magát a Bibliában szereplő József is.
„És vannak idők, amikor a tömeg, a fiatalok egy csoportja fog téged arra ösztönözni, hogy rossz dolgot mondj, vagy cselekedj. Emlékeztek még a tömegre Jézus tárgyalásánál? Mindenki azt kiabálta, „Feszítsd meg! Feszítsd meg!
„Időnként meglepő helyzetekben találhatod magad – egy partin vagy iskolából hazajövet – amiről tudod, hogy rossz lesz számodra. (Megjegyzés: fel lehet írni a táblára a négy kategóriát – „jó barátok”, „ismerősök”, „a tömeg”, „meglepetést hozó szituációk”.)
„Valamikor nem lehet egyszerűen nemet mondani vagy egyszerűen elmenekülni a probléma elől. Ezek a dolgok nagyon jól bejönnek, amikor a tömegről van szó, vagy a meglepetést hozó szituációkról.
„A felsorolt négy csoport közül, melyik csoportban működik jól a „témaváltás”, és a „jobb ötlettel való előállás”? (A válasz: „jó barátok” és „ismerősök” – a „jobb ötlettel való előállás esetén a „tömeg” is szóba jöhet).
„Mai akció tervünk az „ismerősökkel” és „a tömeggel” fog nagyon jól működni.
„Mint már korábban említettem, a baj elkerülésének ilyen módját úgy nevezzük: „mondj egy viccet”. Ha jó a humorérzéked, akkor ez nem lesz probléma számodra. Hallottalak már titeket viccelni (rosszabb viccek voltak, mint amiket eddig említettünk) – komoly bajban lehettek. De komolyan, legyünk viccesek.
„Íme, mit is jelent ez. Ha valaki olyan dolog megtételére kér meg téged, amiről tudod, hogy nem kellene megtenned, ezt mondhatod: „Szóval azt szeretnéd, hogy lógjunk. Nos, a tanár, ha megtudja, el fogja mondani az igazgatónak, aki kihívja a rendőrséget, akik elvisznek majd, kihallgatnak majd, majd egy magánzárkába tesznek, ahol a halálbüntetésre fogunk várni, majd felhívják apukámat, aki ki fog engem végezni? Vagy ezt is mondhatod: „Oké, rendben van, de éppen most landolt egy pilóta a házamon és bármelyik pillanatban bejöhet.”
„Az egész arról szól, hogy jó hangulatot teremtsünk és mindenkit megnevetessünk. Így fogják megérteni az emberek a te gondolkodásmódodat. Nem kell egy egész komédiát, jelenetet, viccet kívülről megtanulnod, egyszerűen csak néhány ötletes, mókás választ találj ki.
„Ha valaki arra kér meg téged, hogy olyan helyre menjetek el, ahova tudod, hogy nem szabad, a következőket mondhatod: „Óh, nagyon szeretnék, de már van egy elfoglaltságom. Haza kell mennem és meg kell számolnom a fogpiszkálókat.”, vagy „Sajnálom, de nem mehetek. Láthatod, hogy a kutyámnak rossz a lehelete, így ma este megtanítom őt arra, hogy hogyan kell gargalizálni.”, vagy „Ez a meghívás olyan mókás számomra, mint amikor a fogorvoshoz megyek. A mottóm az is lehetne: „Maradj hű a fogadhoz és sosem fogsz bennük csalódni.”

5. BEMUTATÁS: „Vicces válaszok” (5 perc)
Néhány szituáció, melyeket átbeszélhettek:
„János éppen hazafelé tart az iskola után, amikor néhány fiú odamegy hozzá és azt mondják: „Hé, holnap délután a focicsapatunk a szomszéd iskola focicsapata ellen fog játszani. Menjünk oda most és tegyük tönkre a focipályájukat.” János nevet egyet és a következőket mondja: „Oké, és ha végeztünk, akkor megszálljuk Iránt!”
„Szombat reggel egy barátja felhívja Pannát és a következőket mondja: „Ma este páran elmegyünk szórakozni és megnézzük a moziban a ’Nyolcadik utas a halál’ című filmet. Találj ki valamit, hogy mit mondj a szüleidnek és gyere el velünk!”
Panna válasza: „Nem, köszönöm, én inkább a Dallas ismétlését fogom megnézni. Már hallottam a filmről, amit meg szeretnétek nézni. NB jellel kellene ellátni, ami azt jelenti, a Nagyon Butáknak való. Ha megnézitek, az eszetek elrohad és kiesik.”
„Margaréta édesanyja nem szeretné, ha lánya sminkelné magát. Az iskolában az illemhelyen a barátnője a következőket mondta Margarétának: „Hoztam egy kis szemhéj festéket, szempillaspirált és ajakfényt. Margaréta válasza: „Nem kérek, köszönöm, már ettem.”

6. TETTEK: „Sok-sok nevetés” (10 perc)
„Most ti következtek. Tételezzük fel, hogy egy ismerősötök arra kér benneteket, hogy menjetek el valahová, ahová nem lehetne. Mit mondanátok? (Megjegyzés: hallgasd meg 3-4 ember válaszát).
„Oké…mondjuk most egy gyerekbanda megy oda hozzátok, és valami rossz dolog megtételére kér meg benneteket. Mit mondanátok? (Megjegyzés: hallgasd meg 3-4 ember válaszát)
„Eddig nagyon jókat mondtatok. Most legyünk egy kicsit konkrétabbak. Képzeljétek el a következőket. Általában iskola után az angol tanárodnak segítesz. Néhány iskolatársad arra kér téged, hogy a padjából lopd ki a teszt fénymásolatát. Hogy csinálnál ebből a helyzetből viccet, hogy kimaradj ebből a bajból? (Megjegyzés: hallgass meg néhány javaslatot, mint például: ’Óh, én azt nem tudom megtenni. A padját egész nap egy oroszlán, és egy emberevő versenyegér őrzi.’)
„Vagy itt van egy másik szituáció. Valaki azt javasolja neked, hogy iskola után egy bizonyos gyereket verjetek meg. Milyen humoros választ tudnál neki adni, hogy kimaradj ebből a helyzetből?” (Megjegyzés: hallgass meg újra egy-két javaslatot, mint például: „Biztos vagy benne… vérezzem össze az új cipőmet… apropó, találkoztál már a NAGY tesójával?”)
„Nagyon jó munkát végeztetek idáig. Úgy látom, hogy most már kezditek kapisgálni, hogy miről is van szó. Most menjünk egy lépéssel tovább. Keressen mindenki magának egy barátot és alkossatok párokat.” (Megjegyzés: a munkatársak segítsenek a diákoknak a párok kialakításában, majd járkáljanak a diákok között, hogy meggyőződjenek arról, hogy mindenki végzi a kijelölt feladatát.)
„A párokban az idősebb legyen A, a másik legyen B. Íme a szituáció: B A felé közelít. B megkérdezi: „Kérsz egy cigit?” A, a te feladatod, hogy egy viccel utasítsd el az ajánlatot. (Megjegyzés: pár perc múlva csitítsd el őket, majd adj nekik egy másik szituációt. A szituációk között beszéljétek, hogy ki hogyan oldotta meg a feladatot. Minél több szituációt játsszatok el addig, míg van időtök rá. Felsorolunk még további szituációkat.)
  • A ezt mondja B-nek: „Nincs otthon senki. Menjünk fel hozzánk és vegyünk ki pár üveg sört a hűtőből.”
  • B ezt mondja A-nak: „Te ismered azt az elhagyatott házat, ugye, a Rákóczi úton? Menjünk oda és törjük be az ablakát!”
  • A-hoz és B-hez fiatalok közelednek, akik ezt mondják: „Elmegyünk ……(egy másik iskola neve) és megverünk egy-két tagot. Akartok velünk jönni?”
  • A azt mondja B-nek: „Zsóka azt gondolja magáról, hogy ő milyen nagyszerű lány. Terjesszünk róla pletykákat az iskolában.”
A szituációk után gratulálj nekik remek humorérzékükhöz, és mondd meg nekik, hogy csendesedjenek el, mert most fog következni az útravaló és utána következik majd a befejező játék.

7. ÚTRAVALÓ GONDOLATOK: „Mások nyomása alatt” (5 perc)
„Pár héttel ezelőtt elmeséltem nektek Péter történetét. Ki tudná nekem megmondani, hogy mi történt Péterrel a történetben. (Megjegyzés: rakjátok össze az emlékezetükben megmaradt információkat. A lényege a történetnek, hogy a tömeg hatására, nyomására, Péter háromszor is letagadta Jézussal való barátságát.)
Majd folytasd így: „Ma a történet folytatását szeretném elmesélni.”
„A Bibliában, az Apostolok Cselekedetei könyvében, Péterről és Jánosról olvashatunk, akik Jézusról beszélnek Jeruzsálem lakosai előtt. Tudták, hogy a városban vannak bizonyos vallási és városi vezetők, akik nem akarják, hogy ők Krisztusról beszéljenek, de íme, mit mond Péter:
„Népünk vezetői, Izráel vénei! Ha minket ma egy beteg emberen gyakorolt jótett felől vallattok, hogy mitől gyógyult meg, vegyétek tudomásul valamennyien, Izráel egész népével együtt, hogy a názáreti Jézus Krisztus neve által, aki ti megfeszítettetek, akit Isten feltámasztott a halálból: őáltala áll ez előttetek egészségesen. Ez lett a sarokkő, amelyet ti, az építők, megvetettetek, és nincsen üdvösség senki másban, mert nem is adatott az embereknek az ég alatt más név, amely által üdvözülhetnénk.”(ApCsel 4: 8-12).
„Ezért Pétert és Jánost letartóztatták és megfenyegették őket. De ők ezt válaszolták: „Igaz dolog-e az Isten szemében, hogy inkább rátok hallgassunk, mint Istenre: ítéljétek meg magatok; mert nem tehetjük, hogy ne mondjuk el azt, amit láttunk és hallottunk.” (ApCsel 4:19-20)
„Ezen dolgok előtt Péter olyan volt, mint egy lufi. A nyomás hatására beadta a derekát és nem helyes dolgot cselekedett. De ebben a részben inkább már kosárlabdához hasonlítható. Szilárd és erős a meggyőződésében – kész arra, hogy jól viselkedjen, hogy Istennek engedelmeskedjen, még akkor is, ha ez az életébe kerül. Mitől ez a nagy változás? Azért, mert a két esemény között, Péter találkozott a feltámadt Krisztussal.
„Láthatjátok, hogy mikor Jézust elvitték és próba alá tették, Péter reménység nélkül maradt, kétségek és szomorúság gyötörték. De három nappal később Jézus feltámadt a halottak közül, majd megjelent Péternek és a többi tanítványoknak, majd Jézus eltöltött velük egy kis időt. Mivel Jézus él, Péter tudta, hogy az Ő üzenete igaz: Kapcsolata volt az élő Úrral és mindez bátorságot adott neki arra, hogy kiálljon mellette, mindenféle hatás, nyomás ellenére.
„Ti nehéznek találhatjátok ellene állni a nyomásnak, mert nem úgy, mint Péter, nem vagytok biztosak Istenben való hitetekben. De elmondom nektek a nagyszerű hírt – Krisztus él… Az Ő üzenete, az Ő igéje igaz… és a barátod akar lenni.
„Ez a mai útravaló gondolatom a számotokra – Krisztus a barátod akar lenni és ahhoz szeretne nektek erőt adni, hogy a lehető legjobbat tudjátok nyújtani.”

8. BEFEJEZŐ JÁTÉK: „Liszt-torony” (5 perc)
Még az alkalom előtt, öntsél lisztet egy papírcsészébe. Válassz ki két versenyzőt, akik kijönnek és egymással szembe állnak egy asztalnál. Tegyél az asztal közepére egy papírtányért, majd fordítsd le a lisztet tartalmazó papírcsészét a tányér közepére, majd vedd el a csészét. Ily módon egy „liszt-sütemény” fog maradni a tálca közepén. A tetejére, középre tegyél egy cseresznyét. Adjál mind a két versenyzőnek egy kanalat és magyarázd el nekik, hogy felváltva kanalazzanak a liszt-toronyból, kezdve a széléről, addig, amíg már csak a meggyet tartalmazó kis liszt kupac fog maradni. A játék vége akkor van, amikor a torony összedől. Az a versenyző, akinél a liszt-torony összeomlik, fog veszíteni és neki kell megennie a liszt-torony közepén található meggyet anélkül, hogy használná a kezét.
(Megjegyzés: eljátszhatjátok még egyszer, ez esetben legyen egy tartalék pohár és meggy.)
Emlékeztess mindenkit a hirdetésekre és az útravaló gondolatra. Majd kapcsolj be zenét vagy kínáld meg őket üdítővel, keksszel.

„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 1. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 2. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 3. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 4. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 5. rész


Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük