Cél: A fiatalok tanulják meg felismerni a veszély, a baj figyelmeztető jeleit, és tanuljanak stratégiákat arról, hogy hogyan is kerüljék el a bajt.
Alkalom menete:
1. Kezdő játék – „Fent és lent” (5 perc)
2. Hirdetések – „Keresd és tartsd meg” (5 perc)
3. Bevezető foglalkozás – „Figyelmeztető jelek” (5 perc)
4. Beszélgetés – „A két lépés” (7 perc)
5. Bemutatás – „A legjobb barátok” (5 perc)
6. Tettek – „Egy jobb ötlet” (8 perc)
7. Útravaló gondolatok – „Mások nyomása alatt” (5 perc)
8. Befejező játék – „El és vissza” (5 perc)
Szükséges kellékek, anyagok:
A kezdő játékhoz: lufik
A hirdetésekhez: lufikban elrejtett üzenetek, díjak
A bevezető foglalkozáshoz: tábla és kréta/ írásvetítő és toll
A beszélgetés részhez: tábla, kréta/írásvetítő és toll
Az útravaló gondolatok részhez: felfújt lufi, labda (focilabda, kosárlabda vagy röplabda)
A befejező játékhoz: – ragasztócsík, lufik, díjak
KEZDŐ JÁTÉK: „Fent és lent” (5 perc)
Alakíts ki csapatokat; a csapatok tagjai egymás mögé álljanak, a csapatok pedig egymással párhuzamosan legyenek. 2-3 csapattal fog jól működni ez a játék, de ha nagyobb csoporttal dolgozol, akkor több csapatot is kialakíthatsz. Egy csapatban 10-15 ember legyen (a játék kevesebb létszámú csapatokkal is működni fog, csak akkor kevesebb lufira lesz szükség).
Mindegyik csapat kapjon négy felfújt és megkötött lufit. A csapatokban az első helyen álló ember vegyen el egy lufit, majd a lufit adja hátra a mögötte álló embernek a feje fölött, aki továbbadja a lufit a mögötte állónak a lába között, aki megint a feje fölött fogja hátraadni és így tovább. Amikor az utolsó emberek megkapnak egy lufit, akkor szaladjanak előre, majd kezdjék el a hátraadogatást a már leírtak szerint (fent, lent, fent, lent, stb.). Az a csapat a győztes, ahol mindenki volt már a sor elején. (Megjegyzés: Ha valamelyik lufi kipukkad, a csapatok továbbfolytathatják a játékot, a maradék lufik valamelyikének felhasználásával.)
HIRDETÉSEK: „Keresd és tartsd meg” (5 perc)
Még az alkalom előtt papír cetlikre írjál le üzeneteket, tekerd fel őket és tedd bele azokat lufikba. Majd fújd fel a lufikat, kösd meg és tedd olyan helyre, ahol nem látják a fiatalok. Fújj fel üres papír cetliket tartalmazó lufikat is. Az üzenetek a klubbal kapcsolatos hirdetéseid legyenek, néhányra pedig írj fel számokat (ezekért járnak majd jutalmak).
Majd mikor bedobod közéjük a lufikat, mindenki próbáljon meg elkapni egy lufit (csakis egyet), és fogják meg, ne pukkasszák még ki. Aki ekkor mégis kidurrantja a lufiját, a versenyből kizárják.
Ekkor dobd be közéjük a lufikat, majd ellenőrizd, hogy mindenkinél csak egy lufi legyen. Majd mondd el nekik, hogy a lufik belsejében fontos üzeneteket tartalmazó papír cetlik vannak. Lesz olyan papír cetli, mely üres lesz, némelyiken egy szám fog szerepelni. Amikor jelt adsz, pukkasszák ki a lufijukat és vegyék ki a papír cetlit.
Kérdd meg azokat, hogy jöjjenek előre, akiknek a papír cetlijükön szerepel írás vagy szám. Kettő vagy három papír cetlin szerepeljenek a hirdetéseid, egy vagy kettő papír cetlin olyan szám szerepeljen, melyért jutalom jár. Íme néhány lehetséges üzenetek, számok:
-Emlékeztetheted őket a következő szabadtéri alkalomra, így a következőket írhatod: „Ne felejtsétek, 4 hét múlva Nagy Pizza Parti. Lesz játék, meglepetés és persze rengeteg pizza.”
– „Puff! Zsuppsz! Csatt! Júúj! Hmmm! Ezek olyan hangok, amelyeket a holnap délutáni röplabda mérkőzésen hallhattok. Találkozó az iskola kapujában. Szurkoljunk együtt!”
Miután mindenki felolvasta a hirdetést, akinél volt, jutalmazd meg.
Jutalom számok a következők lehetnek: „1 – Te vagy az első számú ember a csapatban, a „number one”, vagy „7 – a szerencsés hetes szám”. Akiknél ezek a számok vannak, ők is kapjanak jutalmat.
A jutalmak lehetnek például cukorkák, csoki szeletek, stb.
Szedjétek össze a játék végén az összes lufi és papírdarabokat.
BEVEZETŐ FOGLALKOZÁS: „Figyelmeztető jelek” (5 perc)
Ez egy újabb játék, de itt az eszüket kell használni a fiataloknak. Olyan jeleket, szimbólumokat rajzolj a táblára, amiket mindenki ismer. A fiatalok feladata, hogy megmondják, mit jelentenek. Ha tudják a választ, kézfelnyújtással jelezzék azt. Majd rajzold le a következő jeleket a táblára (egyszerre csak egyet). Ne mondj nekik semmit miközben rajzolsz. A jelek, szimbólumok lehetnek például:
-vasúti kereszteződés
-meredek emelkedő
-csúszásveszély
-omlásveszély
Említsd meg nekik, hogy ezeket a táblákat valószínűleg csak utak mentén láthatják. Majd kérdd meg őket, hogy a következő jeleket is próbálják meg kitalálni. Ezekkel a jelekkel valószínűleg még nem találkoztak. (Megjegyzés: használd a fantáziádat).
Például: -krokodil átkelőhely
-Krokodil Dundee számára átkelőhely
-igazgatóhelyettes veszély
-nehéz lesz a teszt
A fiatalok ezek után próbálják meg kitalálni a felrajzolt jeleket. Kérdezd meg őket, hogy tudnak-e más figyelmeztető táblákat, jeleket. Ezek lehetnek írott jelek, akár olyan jelek, képek, szimbólumok, melyeket hallhatunk, vagy fizikálisan érezhetünk. Válaszaik közt valószínűleg a következők lesznek: villogó sárga lámpa, sziréna, a cigarettás dobozokon lévő feliratok, stb.
Így folytathatod: „Az előző alkalmon arról beszélgettünk, hogy hogyan maradjunk ki a bajból. Ebben segítenek nekünk a figyelmeztető jelzések, jelek – segítenek abban, hogy a közeledő bajt, veszélyt kikerüljük, elkerüljük. A mai alkalmon meg fogjuk tanulni, hogy melyek ezek a figyelmeztető jelzések, jelek, hogy észre tudjátok venni, ha olyan szituációba keveredtek, ahol baj, veszély érhet benneteket.”
BESZÉLGETÉS: „A két lépés” (7 perc)
„A múlt héten megtanultuk, hogy mit jelent a baj, a veszély. Valaki meg tudná mondani, hogy definiáltuk? Gondoljatok a jeleneteinkre és arra a három szóra, melyeket a múlt héten tanultunk. (Megjegyzés: adj időt a válaszra)
„Így van, a három szó: MEGSZEGÉS – megszegni a törvényt, az iskolai szabályokat; KIVÍVÁS – tekintélyben feletted álló személynek kivívni a haragját (Például szüleid, tanáraid, vagy Isten haragját); és LEMONDÁS – lemondani eredeti céljaitokról. (Megjegyzés: miközben átismétlitek ezt a három szót, írd fel őket a táblára.)
„Ezeken kívül vannak más módok is arra, hogy hogyan vegyük észre a baj közeledését. Vannak figyelmeztető jelzések, jelek. Lehetnek ezek külső forrásból származó jelek – láthatjuk, vagy hallhatjuk őket. De lehetnek belső forrásból származó jelek – érezhetjük őket.
„Külső forrásból jövő figyelmeztető jelzések lehetnek, ha meglátunk egy rendőrt, vagy a tanárunkat, vagy bárki, bármi mást. Belső jelzések a következők lehetnek:
-cselekedetünk következményére gondolunk
-nyugtalanok vagyunk
-bűnösnek érezzük magunkat
-kényszer alatt érezzük magunkat
„Figyeljetek most nagyon. AZ ELSŐ LÉPÉS ahhoz, hogy elkerüljük a bajt: FIGYELJÜNK A JELZÉSEKRE. (Megjegyzés: írd a táblára nagybetűkkel: 1 – Figyeljünk a jelekre, jelzésekre)
„Ez azt jelenti, hogy gondoljuk végig azt a helyzetet, amiben voltunk a múlt héten, vagy gondoljuk át, hogy mit tettünk a múlt héten és döntsük el, melyik kategóriába illik („megszegés”, „kivívás”, „lemondás”). Majd miután átgondoltuk ezeket, az érzésekből és jelzésekből következtethetünk arra, hogy valami nem volt helyénvaló a tettünkben.
„ A MÁSODIK LÉPÉS ahhoz, hogy elkerüljük a bajt: TEGYÜNK VALAMIT (Megjegyzés: írd a táblára nagybetűkkel: 2 – Tegyünk valamit) Ez azt jelenti, hogy még mielőtt bekövetkezne a baj, tegyünk valamit, cselekedjünk.
„Más alkalmakon biztos hallottatok már József történetéről. Ő egy fiatalember volt, akit féltékeny testvérei rabszolgának adtak el. József Egyiptomban Potifár rabszolgája lett, aki a fáraó testőrségének a kapitánya volt. Egyszer, mikor Potifár nem tartózkodott otthon, Potifár felesége meghívta magához Józsefet, hogy vele háljon. De József ezt az ajánlatot visszautasította. A feleség csak tovább erősködött, sőt még József kabátját is megragadta, hogy ott marasztalja. A Bibliában ezt olvashatjuk, hogy József „nálam (Potifárnénál) hagyta a ruháját, futásnak eredt és kiszaladt.” József tudta, hogy ez az asszony számára bajt jelent – ha engedelmeskedett volna az asszonynak, akkor kivívta volna főnökének, Potifárnak, haragját. De azt is tudta József, hogy amire az asszony kérte őt, az Isten törvénye ellen való, és eltérítette volna az életben kitűzött eredeti céljától. Így tehát cselekedett, mozdult… elfutott.
„Nagyon sok módja van annak, hogy cselekedj, mozdulj, akcióba lendülj. Egyike ezeknek a módoknak, azt mondani, hogy NEM! Ez egy nagyon jó ötlet, de nem mindig udvarias módszer. A következő alkalmainkon más módszereket is fogok említeni arra, hogy hogyan maradjunk ki a bajból.”
BEMUTATÁS: „ A legjobb barátok” (5 perc)
„Hogy mozdulj, cselekedj, tegyél valamit annak érdekében, hogy elkerüld a bajt, az egyik módja, hogy egy jobb ötlettel, javaslattal állj elő. Ez azt jelenti, hogy valami mást tegyél, mint például:
„János és István jó barátok. Éppen hazafelé tartanak az iskolából, amikor István így szól: „Dobjuk meg tojással Zoli ablakát – elég egy szemtelen alak. János tudja, hogy ebből baj származhat, mert ha megteszi amire István kérte, akkor a törvény ellen vét és a szülei sem örülnének neki. Érzi, hogy nem lenne helyes, ha megtenné, amire István kérte. De mivel István jó barátja, nehéz lenne elszaladni vagy azt mondani neki, hogy NEM. János a következőket mondja: „Inkább siessünk, mert a tévében a focimeccsnek mindjárt vége, legalább a végét nézzük meg. Kíváncsi vagyok, hogy hány gólt lőttek eddig.”
János egy másik, sokkal jobb ötlettel állt elő!
„Zsuzsa, Éva és Gabi egész nap együtt lófrálnak. Egyik nap iskola után Gabihoz mentek el. Gabi szülei nem voltak otthon, még dolgoztak. Gabi azzal a javaslattal állt elő, hogy szülei likőrkészletéből igyanak meg egy-két pohárral. Éva tudja, hogy ez nem valami jó ötlet. Mind a hármuk szülei mérgesek lesznek, ha ezt megtudják, és Éva különben sem szereti az alkoholt. Emellett a törvény ellen is vétenének, mivel mind a hárman még kiskorúak. De Zsuzsa és Gabi nagyon jó barátnője Évának. Éva úgy érzi, hogy nyomás, kényszer alatt van. Ahelyett, hogy belemenne Gabi javaslatába, Éva a következőket mondja: „Várjatok csak egy kicsit. Láttátok ma az iskolában azt nagyon helyes pasit? Nemrégen költöztek be abba a kék házba, ami az általános iskola mellett van. Biciklizzünk arra, hátha összefutunk vele.”
„Éva egy jobb ötlettel állt elő.”
TETTEK: „Egy jobb ötlet” (8 perc)
„Most ti következtek. Ti milyen más ötletekkel állnátok elő. Íme egy-két szituáció. (Megjegyzés: egyszerre csak egy szituációt olvass fel, vagy elő is adhatjátok a szituációt. Bármelyiket is választod, a cél az, hogy gyakoroltasd a fiatalokkal azt, hogy hogyan is tudnak kitalálni kreatív módokat arra, hogy hogyan juthatnának ki egy-egy veszélyhelyzetből.)
„Zoli a szomszédod, és elég jóban vagytok. Mindketten egy áruházban vagytok, amikor Zoli azt javasolja, hogy emeljél el a pultról egy-két dolgot magadnak. Senki sem néz ide, senki sem fogja észrevenni. Milyen más ötlettel állnátok elő, hogy elkerüljétek az ebből származó bajt?” (Megjegyzés: hallgass meg minden javaslatot. Vigyázz arra, hogy nehogy kiabálásba torkoljon az egész. Aki szeretne valamit mondani, tegye fel a kezét és egyszerre csak egy ember beszéljen.)
„Zsuzsa szülei megengedték neki, hogy sminkelje magát, de a te szüleid nem engedték ezt meg neked. Az iskolában a mellékhelységben Zsuzsa azt kérdezi tőled, hogy kisminkelhet-e téged. Miközben egy kicsit tétovázol a választ illetően, akkor Zsuzsa a szigorú szüleidről poénkodik. Milyen jobb ötlettel tudnál előállni Zsuzsa javaslata helyett?” (Megjegyzés: ismét bátorítsd a fiatalokat arra, hogy mondják el ötleteiket.)
„Tudod, hogy ma este sok a házi feladatod. Azt tervezted, hogy iskola után azonnal hazamész és nekiállsz a házi feladatok elkészítésének. Útközben hazafele összefutsz a legjobb barátoddal, aki azt javasolja, hogy menjetek le együtt a Mcdonald’s-ba, sok iskolatársad is ott lesz. Milyen más ötlettel tudnál előállni, amivel nem sértenéd meg a barátságotokat, de mégis megvalósítanád az eredeti terveidet?” (Megjegyzés: újra hallgasd meg a javaslatokat. A legjobbakat emeld ki.)
„Te és Feri technika órán egymás mellett ültök. A nap folyamán értesültetek már arról, hogy helyettes tanár lesz. De mivel ez az utolsó órátok a mai napon, Feri azt javasolja, hogy hagyjátok ki az órát és inkább egyetek egy pizzát egy étteremben. Mit mondanátok Ferinek?” (Megjegyzés: újra hallgasd meg a javaslataikat, de válogasd ki az igazán komoly válaszokat.)
Köszönd meg a végén a nagyszerű, fantasztikus, csodálatos, különleges, óriási javaslataikat.
ÚTRAVALÓ GONDOLATOK: „Mások nyomása alatt” (5 perc)
„És most van egy nagyszerű, sokkal jobb ötletem számotokra. Mielőtt a befejező játékra térnénk, (és ez most nagyon különleges játék lesz), egy kis útravalót szeretnék nektek adni a hétre. Mivel arról beszélgettünk, hogy hogyan tudnánk a bajt elkerülni és sokszor mások kényszerítenek a rossz dolog megtételére, ezért az útravaló gondolatom neve hadd legyen a következő: „mások nyomása alatt.” Mindegyik alkalmon egy bibliai történetet vagy tanítást fogunk megnézni, amelyben láthatjuk, hogy egyes bibliai emberek hogyan reagáltak, hogyan válaszoltak mások kényszerítésére.
„Ma Péter apostolról fogok beszélni nektek. Hányan hallottatok róla? Emeljétek fel a kezeiteket! Mit tudtok Péterről? (Megjegyzés: Hallgasd meg a válaszokat)
„Ez mind jó válasz volt. Most felolvasom nektek a Bibliából azt a részletet, amikor Péter a következőket mondja Jézusnak: „Uram kész vagyok veled menni akár a börtönbe, vagy a halálba is!” (Lukács 22:33) Péter hűségét öntötte szavakba Jézus előtt és azt mondta, hogy soha nem árulná el, vagy nem fordítana neki hátat.
„Egy kicsit később a következők történtek, amikor Jézust elfogták:
„Amikor Péter lenn volt az udvaron, arra ment a főpap egyik szolgálóleánya. Meglátta Pétert, amint melegedett, ránézett, és így szólt: ’Te is a názáreti Jézussal voltál.’ Ő azonban tagadta, és ezt mondta: ’Nem tudom, nem is értem, mit beszélsz.’ És kiment az előcsarnokba. A kakas pedig magszólalt. A szolgálóleány ismét meglátta őt, és újra mondta az ott állóknak.: ’Ez közülük való.’ De ő ismét tagadta. Egy kis idő múlva viszont az ott állók mondták Péternek: ’Bizony, közülük való vagy, hiszen Galileából vagy te is.’ Ekkor ő elkezdett átkozódni és esküdözni: ’Nem ismerem azt az embert, akiről beszéltek.’ És nyomban megszólalt a kakas másodszor is. Péternek ekkor eszébe jutott, amit Jézus mondott neki: ’Mielőtt a kakas kétszer megszólal, háromszor tagadsz meg engem.’ És sírásra fakadt.” (Márk 14:66-72)
„Péter azt mondta, hogy mindig, bármilyen helyzetben hűséges marad Jézushoz. De más emberek nyomására letagadta Jézust, annak ellenére, hogy ismerte őt. Éreztetek-e már ti is hasonlóan, amikor mások kényszeríttetek benneteket arra, hogy másképp cselekedjetek, vagy mást mondjatok? Ez az amiről eddig ma szó volt, ugye?
Hozz be egy felfújt lufit. „Néha úgy érezzük magunkat, mint ez a lufi. Amikor a barátaink egyik oldalról nyomnak, (ekkor nyomd be a lufit) ’beadjuk a derekunkat’. És van amikor másik oldalról is jön nyomás – mindez megkeményít minket. (nyomd össze mind a két oldalát a lufinak).
„És mi történik akkor, amikor túl sok nyomás ér minket? (pukkaszd ki a luft) „Annyira keménynek érezzük magunkat, hogy kipukkadunk”
Hozz be egy kosárlabdát, röplabdát vagy focilabdát. „Lufi helyett legyünk inkább olyanok, mint ez a labda. Legyünk ellenállóak a külvilág felől jövő nyomással szemben. (ekkor próbáld benyomni a labdát mindkét oldalról), és pattanjon le rólunk minden” (pattintsd le ekkor a labdát).
„Isten ilyen emberekké szeretne titeket formálni. Ő segít nektek abban, hogy olyanok legyetek, mint ez a labda és ne olyan, mint egy lufi. Mindezekről az elkövetkezendő pár héten fogunk még beszélgetni. Ha addig is szeretnétek találkozni és az eddig elhangzottakról beszélgetni, akkor tudassátok velem. Leülünk és megbeszélünk mindent, amire kíváncsiak vagytok.
„Ezen a héten ne felejtsétek el mit mondtunk el Péterről, a lufiról és a labdáról.”
BEFEJEZŐ JÁTÉK: „El és vissza” (5 perc)
Ismét csapatjáték következik. A csapatok az alkalom elején felállított csapatok legyenek. Ha kevesen vagytok, akkor vegyen részt mindenki a játékban. Ha többen vagytok, akkor a csapatok válasszanak ki maguk közül 2-3 párt, akik képviselik őket. Helyezz a padlóra ragasztócsíkokat, amelyek a rajtvonalat fogják jelölni és azt, mikor kell visszafordulniuk.
Ebben a versenyfeladatban párok fognak egymással játszani. Mindegyik pár álljon egymásnak háttal, hajoljanak előre, fogják meg a lábukat, vagy a bokájukat és legyen kettejük között hátul egy lufi. Egy másik pár is álljon fel a rajtvonal mögé hasonló helyzetben.
Adj jelzést, és ebben a pozícióban kell elfutniuk a másik ragasztócsíkig és vissza, de úgy, hogy a közöttük lévő lufi ne essen le. Mikor visszatért a páros a rajtvonalhoz, akkor a csapatok következő párosa indulhat el és így tovább.
Addig tart a verseny, amíg valamely csapat sikeresen be nem fejezi. Az győz, aki hamarabb befejezi a versenyt.
A játék után adj jutalmat a nyertes csapatnak vagy párosnak.
Az alkalom végén emlékeztesd őket a hirdetésekre és a mai alkalom lényegére. Majd kapcsolj be zenét és engedd őket haza, vagy kínáld meg őket üdítővel, keksszel.
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 1. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 2. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 3. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 4. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 5. rész
Vélemény, hozzászólás?