A fontos tudnivalókhoz olvassuk el az első rész bevezetőjét, az mind igaz az összes helyszínnél. A helyszínek nem kronologikus sorrendben követik egymást, természetesen a sorrend tetszés szerint változtatható.
2. állomás: Ararát hegység
Ez egy olyan ifjúsági óra lesz, ahol előre nem mondjuk meg, hogy hová utazunk.
Bevezető játék:
Osszuk fel a fiatalokat csoportokba (legjobb ha 7 fős csoportok lesznek). Adjunk nekik egy-egy A4-es papírt, ceruzát. Kérjük meg őket, hogy az ABC minden betűjét írják fel a lap szélére. (Ékezeteseket és kettős-betűket is). A játék időre megy. A feladat, minden egyes betűvel írni egy állatnevet. Nem kell sorban haladni. Mondjuk meg, hogy minél hétköznapibb állatokat írjanak, ahova csak tudnak, ami mindenkinek eszébe jutna. Valamelyikhez több állatnév is mehet, ha eszükbe jut. A játékvezető előtte döntse el, hogy mennyi időt ad a feladatra. (A – antilop, alligátor Á – ámbráscet B – barnamedve C – cica D – delfin )
Amikor lejárt az idő, kérjük meg a csapatokat, hogy olvassák fel az egyes betűkhöz tartozó neveket. Csak azért kapnak pontot, amelyiket valamelyik másik csapat is írta, de csak ha két csapatnál, tehát párban szerepelnek az állatok.
Beszélgetés:
Ezek után mindenki fogja tudni, hogy most Noé történetéről van szó. Kérdezzük meg a fiatalokat, hogy tudják-e hogy hol élt Noé. (A Biblia nem tesz említést róla.) Milyen helyszínt említ a Biblia a Noé történet kapcsán? (Ararát-hegység) Mit tudunk róla? Hol található? (Pontosat senki sem tud, de keressünk pár cikket ezzel kapcsolatban a neten. Kérdezzük meg a fiatalokat, hogy mit gondolnak róla, vajon megtalálják-e valaha a bárkát…)
Csoportmunka:
Osszuk fel az ifjúságot négy csoportra! Mindegyikük egy-egy fejezetet fog kapni a Bibliából: 1Móz 6. fejezet, 7. fejezet, 8. fejezet, 9. fejezet (a 17. versig)
Kérjük meg őket, hogy olvassák el figyelmesen az ő fejezetüket. Majd minél több művészeti eszközzel próbálják meg elmondani a történetet. Például: rajzolják le vagy készítsenek képregényt. Mutogassák el, játszák el, vagy akár énekeljék el. Készítsenek valamilyen logót, illetve próbálják meg egyetlen mondatba összefoglalni a lényeget. (A vihart, a 40 napig tartó esőt lehet nagyon drámaian előadni.) Lehet tánccal is kifejezni a történéseket. Esetleg lehet humort is használni (jaj, a csigára sokat kellett várni, majdnem elsüllyedt a bárka)
Hagyjuk, hogy a fiatalok kreatívak legyenek! Legyen sok idő elolvasni, átgondolni a fejezetet. Legyen idő kidolgozni a feladatot!
Komoly kérdések:
A csapatok sorban adják elő, illetve mutassák meg, amit készítettek. A többi csapat mondja el, hogy miért tetszett neki, vagy milyen érzéseket váltott ki belőle! Tegyenek fel kérdéseket a fejezettel kapcsolatban. Ilyesmikre gondolok:
- Mit érezhetett Noé, mikor megtudta Isten tervét?
- Vajon volt olyan ismerőse, akik sajnált?
- Vajon voltak, akik megbánták az utolsó pillanatban a gonoszságukat, és Istenhez fordultak a vízben?
- Milyen érzés tudni, hogy Isten elpusztította az emberiséget?
- Milyennek képzeled Istent ezek után?
- Milyen érzés lehetett a bárkában olyan sokáig várni, hogy felszáradjon a föld?
- És milyen érzés, amikor látod a szivárványt?
- Eszedbe jut róla Isten ígérete, vagy csak hogy milyen szép?
- Miért pont a szivárvány a szövetség jele?
- Mennyire szól ez a történet a büntetésről, az igazságról, és mennyire a reményről…?
A cél az, hogy a fiatalok sokkal mélyebben elgondolkozzanak a történeten, mint mikor gyerekkorukban a vasárnapi iskolában hallották.
Extra lehetőségek:
1. Hallgassuk meg a Jars of Clay: Flood (Árvíz) című számát!
Ami arról szól, hogy valaki éppen süllyed az árvízben, és nem bírja 40 napig. És kéri Istent, hogy emelje fel, mentse meg.
Mi mennyire vagyunk igaz emberek? Mennyire süllyednénk el? Hiszen minden ember bűnös. Jézus azonban utat kínált nekünk, hogy az életünk árvízéből kimentsen minket.
Érezted már nagyon elveszettnek magad? Ki segített rajtad? Hogyan menekültél meg a „fulladástól”?
2. Nézzük meg közösen az Evan a Minden6ó című filmet, ami egy modernkori Noé történet!
Beszélgessünk róla! Beszélgetésindító kérdések a filmhez holnap! Majd beszúrom ide a linket!
3. Keressünk valamilyen dokumentumfilmet Noé történetéről!
4. Ha a fiatalok szeretik a rajzfilmeket, akkor nézzétek meg közösen az Előttünk a vízözön cmíű rajzfilmet!
Beszélgessetek róla! Beszélgetésindító kérdések vasárnap! Majd beszúrom ide a linket!
Lezárás:
Az alkalom végén mindenki kapja meg a pecsétjét az útlevelébe! Ez a mostani lehet szivárvány alakú, vagy valamilyen állat, esetleg bárka alakú.
Vélemény, hozzászólás?