Téma: Szituációs etika
Ez az összejövetel egy elképzelt szituáció tanulmányozása annak érdekében, hogy segítsen a fiataloknak meglátni az életben igazán fontos értékeket.
JÉGTÖRŐ JÁTÉK:
„Ha szeretsz drágám, mosolyogj”
Válassz ki valakit a csoportból (A). Odamegy valakihez, aki az ellenkező nemből való (B), letérdel és azt mondja: „Ha szeretsz drágám, mosolyogj!”.
B-nek teljesen rezzenéstelen arccal (el nem mosolyodva – már ha tudja!) azt kell felelni, hogy „Szeretlek drágám, de egyszerűen nem tudok mosolyogni”.
Ha azonban B személy elmosolyogja magát, A személy helyre megy és B próbál rávenni valaki mást a nem-mosolygásra.
Meglátjátok, mennyire nehéz rezzenéstelen arccal ülni és válaszolni!
BEVEZETÉS
Rajzold vagy tedd fel a táblára a SZIGET-ről készült képet. Fontos, hogy a gyülekező, az éneklés vagy a játék alatt ne legyen szem előtt a kép, mert akkor azon fog járni az eszük, hogy mire való, és nem arra figyelnek, ami éppen történik!
Miután készen van a rajz (megrajzolása vagy leleplezése), meséld el a következő sztorit:
Van két sziget az óceán közepén. Az egyiken van egy lány, a másikon egy fiú. Ez a két fiatal nagyon szereti egymást, de nem tudnak találkozni, hogy összeházasodhatnának (a vízben emberevő cápák vannak, stb.).
A lány szigetén ott van az édesanyja is. A leány megkérdezi az édesanyját: „Mit csináljak? Nem bírom ki a kedvesem nélkül!”
Édesanyja azt válaszolja: „VÁRNOD KELL, AMÍG A DOLGOK KIALAKULNAK!”
A lány még mindig nyugtalan a kedveséhez fűződő szerelme miatt, és nem tudja, mitévő legyen. Egyszer tudomására jut, hogy a szigeten van egy másik férfi, akinek van csónakja. A lány odamegy ehhez a férfihoz, elmondja neki a gondját és megkérdezi, hogy kölcsönvehetné-e a csónakját.
A férfi erre azt mondja: – 1000 dollár.
– De nekem nincs pénzem – mondja a lány.
A férfi ekkor egy elég tisztességtelen ajánlatot tesz: „HA AZ ENYÉM LESZEL (SZEXUÁLISAN), ODAADOM A CSÓNAKOT.”
A lány nagyon megrendül és azon tűnődve, hogy mit tegyen, elmegy gondolkodni a dolgon.
Hosszas gondolkozás után azonban visszamegy, mert semmilyen más utat nem lát arra, hogy szerelméhez mehessen, és megfizeti ezt a meglehetősen tisztességtelen árat.
ODAADJA MAGÁT A FÉRFINAK, HOGY EZÁLTAL MEGSZEREZZE A CSÓNAKOT ÉS ELJUSSON VELE A SZERELMÉHEZ.
Csónakba száll és átmegy a másik szigetre, a kedveséhez. Nagy a boldogság, már tervezik az egybekelésüket, de a lány lelkiismerete nem nyugodt, nem bírja tovább, és elmondja a szerelmének, hogy milyen áron jutott el hozzá. Egy másik férfival kellett lefeküdnie ahhoz, hogy a felesége lehessen.
A fiú erre elkezd ordibálni, hogy hogy tehetett ilyet, ilyen áron nem is kell neki a lány, és elzavarja, vissza a másik szigetre, az anyjához meg a másik férfihoz.
A lány sírva ül vissza a csónakba, és összetörten evez haza.
FAKULTATÍV BEFEJEZÉS:
Egy másik férfit is el lehet helyezni a lány szigetén, akinek tudomására jut, hogy milyen szívtelenül kergette el a lányt a szerelme, és a szegény lány vigasztalására siet, és felajánlja neki, hogy ő hajlandó feleségül venni így is.
ESZMECSERE
Értékeljétek a történet szereplőit:
– az édesanya: mit mondhatott volna?
– a lány: meg lehet-e fizetni bármilyen árat a boldogságunkért?
– a fiú: jogos volt-e, hogy elküldte a lányt?
Kérd a fiatalokat, hogy támasszák is alá a véleményüket, és mondják el, hogy ők az adott személyek helyében mit tettek volna.
Mi volt jellemző a fiatalok, elsősorban a lány értékrendjére és magatartására?
ELMÉLYÜLÉS
Nem könnyű megoldani egy ilyen problémát. Küszködünk olyan dolgokkal, mint kísérlet a szerelem meghatározására, illetve hogy egy cselekedet helyes vagy helytelen voltát meghatározzák-e a motivációk vagy a körülmények. Sőt, a személyiséget, a világnézetet sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hiszen egészen más a meggyőződése az emberölésről egy buddhistának, egy keresztyén katonának és egy muzulmán terroristának.
Nagy kísértés azt kimondani, hogy minden relatív. Ez a posztmodern életszemlélete, mi azonban hisszük, hogy a Szentírás egyértelműen igazít el bennünket minden körülmények között.
A sziget-ügy problémájának két pólusa:
1.) MI A SZERELEM?
Van, aki azt mondaná: „A lány megtett mindent a fiúért, mert szerette őt.” Mások azt mondják: „Ha igazán szerette volna őt, akkor nem cselekedett volna ilyet. Akkor várt volna türelmesen, és majd csak történik valami.”
Társadalmunk felfogása szerint a szerelem gyakran jelenik meg úgy, mint érzelmi sürgetés, egy személyhez fűződő kapcsolat vagy túlcsorduló érzés. De az egyik legrégebbi könyv, amely nagyon világosan beszél a szerelemről – a Biblia – sokkal inkább úgy beszél a szerelemről, mint egy felelős cselekedetről. Az érzelem természetesen része a szerelemnek, de nem a leglényegesebb része:
„A szeretet türelmes, kedves, nem féltékeny, vagy irigy, nem dicsekszik, nem fuvalkodik fel, nem önző és nem durva. Nem keresi a maga hasznát. Nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat, szinte észre sem veszi. Soha nem örül az igazságtalanságnak, de örül, ha az igazság győz.’’ Ha szeretsz valakit, hűséges leszel hozzá bármi áron is. Mindig hiszel neki, mindig a legjobbat várod tőle és mindig megvéded őt” (1Kor 13:4-7).
Ha a szerelemből kivonjuk a felelősséget és a hűséget, akkor könnyen megtörténik, hogy az önzésünket elégítjük ki általa. S egy érzelmekkel terhelt helyzetben nehezen tudjuk azonosítani az önzést vagy a szexuális impulzusokat. Társadalmunk elhitette velünk, hogy ez a szerelem.
2. A SZITUÁCIÓ – MINT MOTIVÁCIÓ
Egy másik kérdés, amelyet fel kell tennünk, hogy vajon csak a motivációk döntik el, egy cselekedet helyes vagy helytelen voltát. Ha a motivációk helyesek, akkor helyes a cselekedet is? Ha egyetértünk ezzel az okfejtéssel, akkor a cselekedetek önmagukban se nem jók se nem rosszak., semlegesnek kell tekintenünk azokat.
Ez a szemlélet teszi tönkre a társadalmunkat. Ki tudja megítélni a motivációt, ha nem az, aki elkövette a cselekedetet? Eltekintve az erkölcsi megfontolástól, ha a társadalom csupán a rendet akarja fenn tartani, akkor bizonyos cselekedeteket jónak, másokat rosszaknak kell, hogy minősítsen.
De itt ismét azt mondja a Biblia, hogy van jó és van rossz és ez független a motivációtól.
A központi kérdés mégsem csupán az, hogy erkölcsi normákhoz ragaszkodjunk, amelyeket valahol a Bibliában vagy egyéb vallásos könyvekben találunk. Valójában az Újszövetség egyik írója szerint a Tízparancsolat még soha, senkit nem tett jóvá. Csak azt mutatta be, hogy mennyire rossz az ember.
Az alapkérdés az, hogy hogyan tekintjük magunkat és másokat. Tárgyak vagyunk csupán vagy emberek? A csónakos férfi kihasználta a lány szükségét és vágyát a maga vágyaira. De a lány is kihasználta a férfit. Esetünkben a férfi célja nem olyan „nemes”, mint a lányé, mégis, mind a ketten tárgynak tekintették a másikat, „használták” egymást.
Istennek az a terve, hogy az ember felismerje, hogy értékes. Jézus azt mondta: „Én azért jöttem, hogy bővölködő életetek lehessen” (Ján 10:10) Ha ez igaz – és Jézus a végsőkig elment, hogy bebizonyítsa, mennyire komoly a szándéka, és életét adta, hogy legyőzze a Sátán elembertelenítő erejét – akkor el kellene fogadnunk azt, hogy aszerint is éljünk.
Nem mondhatjuk ki egy könnyed hívő mosoly után, hogy ha a lány vár, minden jóra fordult volna. A történetnek ez a része nem ismeretes számunkra, és korántsem biztos, hogy az életben így történne. A várakozás nem mindig oldja meg a problémákat. Azt azonban tudjuk, hogy a lány megsértette Isten alapelveit. Paráználkodott és ebben úgy tekintette a csónakos férfit, mint egy tárgyat, amely által megszerezheti, amit végső soron akar.
A férfi egyáltalán nem volt jobb, ez természetes.
De mi a helyzet a lány kedvesével, az édesanyjával vagy a szigeten lévő másik férfival, aki szívesen „megvigasztalta” volna a lányt a csalódása után? Az ő szerepük is sok kérdést vethet fel – mint a megbocsátás és nemzedékek kapcsolata vagy Isten gondviselése.
A leglényegesebb kérdése azonban ennek a történetnek továbbra is az, hogy mi a jó és mi a rossz.
Az ember bűne végső soron már az Édenben is az volt, hogy kivette Isten kezéből a jó és rossz meghatározásának jogát, és úgy döntött, ő tud majd különbséget tenni. De csak ehhez hasonló szituációk sorát teremtette meg általa.
Te megoldhatod ezt a kérdést saját életedben mielőtt valaha is szembesülnél a döntéssel és mielőtt azon veszed észre magad, hogy elkendőzöl egy hibát. Most van itt az ideje annak, hogy eldöntsd, számodra mi jelent értéket. Az embereket embereknek tekinted-e vagy tárgyaknak? Nem lesz minden helyzetben könnyű a döntés, de semmit sem vesztesz azzal, ha most elkezded a felkészülést!
Vélemény, hozzászólás?