Krízis-Kurzus 1. rész

1. RÉSZ
Hogyan reagálj, mikor minden összedől benned

Célkitűzés:
Az alkalom végére elhatározzák a fiatalok, hogy ők olyan emberek legyenek, akikről lepattan minden válság-, krízishelyzet

Szükséges anyagok, kellékek:
A kezdő játékhoz:
foglakozások nevei papír cetlikre írva
boríték
pontozólap
A hirdetésekhez:
a hirdetésekhez kapcsolódó foglalkozások nevei papír cetlikre írva
boríték
A bevezető foglalkozáshoz:
PILLE habcukorkák
fogpiszkálók
asztal
Az átbeszélés részhez:
2 labda: 1 felfújt és 1 nem felfújt
tábla és kréta / kartonlap vagy csomagolópapír és toll
A tettek részhez:
tábla és kréta / kartonlap vagy csomagolópapír és toll
papír cetlik
tollak/ceruzák
Az útravaló gondolatokhoz:
szék
A befejező játékhoz:
2 db melegítő felső
2 db narancs

KEZDŐ JÁTÉK: „Foglalkozások”
Alakíts ki 2 csapatot és mondd el a fiataloknak, hogy az „Amerikából jött két ember” játékhoz hasonló játékot fogtok játszani. Mind a két csapat küldjön ki egy csapattagot, egyszerre egy csapatból csak egy ember menjen ki. Ez az illető egy borítékból húzzon ki egy papír cetlit, melyre egy foglalkozásnév lesz ráírva. Majd ennek a fiatalnak el kell mutogatnia ezt a foglalkozást úgy, hogy a csapata kitalálja. Aki mutogat, nem beszélhet és nem mutogathat el sem betűt, sem szót. Ha a csapat 15 mp-en belül kitalálja a foglalkozást, 1200 pontot kap, 16-30 mp.: 1000 pont, 31-45 mp.: 800, 46-60 mp.: 600, 61-75 mp.: 400, és 76-90 mp.: 200.
Mindenképpen az egyik munkatárs (pl. a Tanár) mérje az időt és írja a pontokat.
Egy-két foglalkozásnév, amit fel lehet a papír cetlikre írni:
ablakmosó, pincér vagy pincérnő, utcaseprő, rendőrtiszt, tanár, fogorvos, igazgató, színész, kertész, hentes, telefonkezelő, szobrász, szavazatszámláló, kézbesítő, eladó stb.
Ne töltsetek el sok időt ezzel a feladattal, játszatok le annyi kört, amennyit csak tudtok öt percen belül. Mind a két csapatnak ugyanannyi próbálkozása legyen. Majd hirdesd be az egyes csapatok össz-pontszámait és folytassátok a második körrel.

BEVEZETŐ FOGLALKOZÁS: „Építsünk!”
Adja össze a pontozó az eddig szerzett pontokat. Majd jelentsd be, hogy a csapatokra még két verseny vár, … az egyik most következik, – a másik a befejező játékban lesz.
Ezek után válasszon minden csapat 5-5 versenyzőt és számozd be őket: 1, 2, 3, 4 és 5. Tegyél a terem elejére egy asztalt – jöjjenek ki az 1. számú versenyzők és álljanak az asztal mögé. Mindegyik versenyzőnek adj 10 PILLE habcukorkát és 10 fogpiszkálót. A versenyzők feladata az lesz, hogy mikor bemondod egy tárgy, egy alakzat nevét, nekik meg kell építeni azt a cukorkák és fogpiszkálók felhasználásával (mindegyik cukorkát fel kell használni, de nem mindegyik fogpiszkálót). Egyszerre kell a két versenyzőnek kezdenie a feladatot. Aki hamarabb befejezi, annak csapata 1000 pontot kap, aki másodiknak, 500 pontot. Majd mondd be a tárgyak/alakzatok nevét az alábbi sorrendben:
Példák:
Négyzet
Hatszög
Ember
Kocka
Földgömb
Stb.
A pontozó hirdesse be az eddig szerzett összes pontszámot. Majd emlékeztesd őket, hogy lesz még egy utolsó lehetőségük a versenyzésre az alkalom során, a befejező játékban.
Majd folytasd így: „Mielőtt átadnám az alkalom vezetését …-nak (a Tanár neve), szeretném megdicsérni azokat, akik ebben az utolsó játékban szerepeltek. Nem volt könnyű mindent a helyére rakni. Valójában én magam sem emlékeztem egy pillanatra, hogy mi is az a hatszög. Bizonyára észrevettétek, hogy egyre nehezebb tárgyakat/alakzatokat kellett kiraknotok. Tulajdonképpen a földgömböt szinte lehetetlen volt összerakni …, különösen használt cukorkákból és fogpiszkálókból.
„Amiért szerettem volna, hogy összerakjatok egy földgömböt, hogy illusztráljam azt, hogy, hogyan is szoktuk magunkat érezni időről időre …, mintha szétesne körülöttünk a világ. És erről fogunk beszélgetni az elkövetkező pár hét során, „Hogyan reagálj, mikor minden összedől benned”. Tudom, hogy most már …-re (a Tanár) szeretnétek figyelni, aki bevezet ennek a témának a rejtelmeibe. Üdvözöljük őt egy hatalmas tapssal!”
(Megjegyzés: a Tanár most veheti át az alkalom további vezetését.)

ÁTBESZÉLÉS: „Hogyan maradjunk talpon?”
A következőkkel kezdheted: „Amint … (a Játékmester) említette, ezeken az alkalmakon arról fogunk beszélgetni, hogy hogyan reagáljunk, mikor minden összedől bennünk. Meg fogjuk tanulni, hogy mit tegyünk krízishelyzetben …, mikor úgy tűnik, minden tönkremegy.
„Először is szeretnék feltenni nektek egy kérdést: – Milyen helyzetekben érezhetik úgy az emberek, hogy minden szétesik körülöttük? Beszéljétek meg egy percig.
Válaszok lehetnek: beteg vagy megsebesül valaki, költözködés során, ha egy közeli barát vagy családtag megbetegszik, megsérül vagy meghal, ha a szülők különköltöznek vagy elválnak, ha valaki áldozata egy rablásnak, árvíznek vagy tűzvésznek, iskolai bukás, valami értékes dolog elvesztése. Ha nem jut semmi eszükbe, te mondj ötleteket. Majd így folytasd: „Íme, amit egy ember barátainak írt, amikor körülötte minden szétesett:
„Mindenütt szorongatnak minket, de nem szorítanak be, kétségeskedünk, de nem esünk kétségbe; üldözöttek vagyunk, de nem elhagyottak; letipornak, de el nem veszünk.” (2 Kor 4:8-9).
„Ez az ember Pál apostol volt. Nagyon sok nehézségen kellett keresztülmennie, csak azért, mert Krisztus követője volt.
„Később ugyanebben a levélben így ír:
„Esztelenül szólok: én még inkább, hiszen többet fáradoztam, többször börtönöztek be, igen sok verést szenvedtem el, sokszor forogtam halálos veszedelemben. Zsidóktól ötször kaptam negyven botütést egy híján, háromszor megvesszőztek, egyszer megköveztek, háromszor szenvedtem hajótörést, egy éjt és egy napot hányódtam a tenger hullámain. Gyakran voltam úton, veszedelemben folyókon, veszedelemben rablók között, veszedelemben népem között, veszedelemben pogányok között, veszedelemben városban, veszedelemben a tengeren, veszedelemben áltestvérek között, fáradozásban és vesződségben, gyakori virrasztásban, éhezésben és szomjazásban, gyakori böjtölésben, hidegben és mezítelenségben.” (2 Kor 11,23-27).
„Már végigolvasva vagy végiggondolva is sok, amin keresztül ment Pál. De Pál meg tudott birkózni ezekkel a krízishelyzetekkel, fel tudott állni és tovább tudta folytatni útját, … lepattantak róla a dolgok.”
Hozz be egy labdát (kosárlabda, röplabda, focilabda stb.), ami úgy tűnik, mintha fel lenne fújva, de valójában nincs. Emeld fel a labdát és miközben lepattintod a földre, mondd a következőket: „Sok ember olyan, mint ez a labda. Kívülről szupernek látszanak, de mikor jönnek a problémák (ejtsd le a labdát), leeresztenek. Nincs meg bennük az, amitől megkeményednek és lepattannának róluk a dolgok. Ehelyett ilyennek kellene lennie az embereknek (Hozz be egy felfújt labdát). „Mikor baj éri őket, összeesnek (dobd le a labdát), de aztán felállnak.
„Ezt szeretnénk mi is, ha ti is ilyen emberek lennétek. Szeretnénk, ha olyan emberek lennétek, akik, amikor a dolgok szétesnek körülöttük, akkor is talpra tudnak állni. Remélem, az alkalom végére úgy döntötök majd, hogy olyan emberek lesztek, akikről lepattan minden krízishelyzet, akik talpra tudnak állni a válságban.
„Ahhoz, hogy talpon maradjunk, négy lépés szükséges. Ezeket fogjuk megtanulni elkövetkezendő alkalmaink során.”
(Megjegyzés: írd fel őket a táblára, miközben elmondod nekik a négy lépést.)
A négy lépés a következő:
4. Lépjünk előre
3. Dolgozzunk ki egy tervet
2. Szedjük össze a darabokat
1. Maradjunk kapcsolatban
„Alkalmainkon ezeket a lépéseket fogjuk részletesebben megbeszélni.”

BEMUTATÁS: „Elhatározás”
Mielőtt felmennénk a lépcsőfokokra, el kell határoznunk, hogy végigcsináljuk. El kell határoznunk, hogy felmegyünk a legmagasabb lépcsőfokra. Ahogy Pál apostol írja: „Ne adjuk fel és ne szaladjunk el a probléma elől” (2 Kor 4,8-9)
Kristóf most tudta meg, hogy újra elköltöznek – új helyük 300 km-re lesz mostani városuktól. Teljesen letarolva érezte magát, mert szerette iskoláját, a helyet, ahol lakott és volt jó pár közeli barátja is. De Kristóf elhatározta, hogy reménységgel fog hozzáállni a dolgokhoz. Ezt mondta: „Nem engedem, hogy ez a fordulat fordulatot vegyen életemben és letaglózzon.” (rövid szünet)
Múlt héten Zsuzsa születésnapjára kapott egy új, 10 sebességes kerékpárt … nagyon szerette. A múlt héten viszont ellopták, pont a garázsukból vitték el. Zsuzsa nagyon dühös volt, de ezt mondta magának: „Nem engedem, hogy ez a rossz élmény rossz hangulatot okozzon!” (rövid szünet)
A darab próbái során Éva remekül szerepelt. És annyira szerette volna megkapni a szerepet, hogy szinte már látta maga előtt a nevét a szereplők között. De mégsem ő kapta meg a szerepet. Csalódott volt, de így gondolkodott: „Nem engedem, hogy emiatt a kudarc miatt kudarcba fulladjon az életem!” (rövid szünet)
„Ezek a fiatalok elhatározták, hogy talpra állnak, és nem eresztenek le vagy nem engedik magukat eltörölni a föld színéről. És azt szeretném, ha ti is hasonlóan gondolkodnátok. Lehet, hogy most válságban vagytok, és most harcoltok magatokban. Tudjátok, miről beszélek. De tudjátok meg, hogy bármilyen jól is megy valamilyen dolgotok, sosem tudhatjátok, hogy milyen baj vagy csapás érhet benneteket pár napon vagy héten belül.”

TETTEK: „Nem engedem, hogy …!”
„Kicsit érzelgősnek fog tűnni, de azt szeretném, ha elővennétek egy papír cetlit és egy hasonló mondatot írnátok rá, mint amit Kristóf, Zsuzsa és Éva mondott.” Megjegyzés: ossz ki papír cetliket és tollakat/ceruzákat.
„Emlékezzetek, mit mondott Kristóf: „Nem engedem, hogy ez a fordulat fordulatot vegyen az életemben és letaglózzon.” Zsuzsa: „Nem engedem, hogy ez a rossz élmény rossz hangulatot okozzon.” Éva: „Nem engedem, hogy emiatt a kudarc miatt kudarcba fulladjon életem.”
„Pár pillanatot kaptok, hogy átgondoljátok, milyen hasonló mondatot tudnátok írni. Használjátok a fantáziátok és írjátok le a mondatot a lapra.” Megjegyzés: adhatsz még egy-két mondatot nekik ötletként: „Nem engedem, hogy ezek a küzdelmek kikezdjenek! / Nem engedem, hogy a nagy nyomás kinyomjon eredeti formámból! / Ha a dolgok szét is esnek körülöttem, én nem fogok! / Nem engedem, hogy a nehéz idők megnehezítsék életemet! / Nem engedem, hogy az élet buktatói elbuktassanak!”
Pár perc után kérj meg pár önként jelentkezőt, hogy olvassák fel mondataikat. Vagy össze is szedheted a papír cetliket, összekeverheted őket és felolvashatod azokat hangosan. Bármelyiket is választod, dicsérd meg őket remek munkájukért. Szedd össze a lapokat és tollakat. Majd hozd be újra a felfújt labdát, pattogtasd és mondd hangosan: „Legyél olyan, aki talpra áll, felpattan a mélységből!”

ÚTRAVALÓ GONDOLATOK: „Gyakorló hit”
Folytasd így: „Mint már tudjátok, alkalmaink a befejező játékkal zárulnak, ami egy olyan őrült játék, hogy móka abban részt venni vagy csak nézni. Ma a befejező játékban fog kiderülni, hogy melyik csapat fog győzni. De mielőtt rátérnénk, szeretnék útravaló gondolatot adni nektek. Ez egy rövid tanítás a Bibliából, ami Isten Szava felénk.
„A következő pár hét során gondolataink egy téma köré csoportosulnak, és ez a téma: ’Gyakorló hit’. Azt fogjuk megnézni, hogy mit jelent hinni, mit jelent az, ha valakinek hite van és mit jelent életünkben ez a hit.
„Először is szeretnék egy tévhitet eloszlatni. Sok embernek téves elképzelése van a hitről. Úgy gondolják, hogy a hit olyasvalami, minta tudatlanság. Más szóval, ha nem tudod elképzelni, csak hidd el. De miközben az igaz, hogy a hitben benne van az, hogy valamit nem tudunk, nem tudunk elképzelni, az viszont nem igaz, hogy aki hisz, az tudatlan. Valójában minden ember, legyen az okos vagy kevésbé okos, hitből él minden nap. Szeretném ezt nektek bemutatni egy példán keresztül.”
Hozz ki egy széket és tedd le magad és a tömeg közé.
„Úgy tűnik, mintha ez a szék elbírná a súlyomat. És mivel tudom, honnan vettem ezt a széket, úgy gondolom, bízhatok annyira a tulajdonosban, hogy elhiggyem, hogy nem csapna be. De bármennyit is tudok erről a székről, sosem fogom teljesen biztosan megtudni azt, hogy elbír-e engem – még akkor sem, ha megvizsgálnám, milyen fából készült, utánanéznék a készítője hátterének és annak, hogy milyen ragasztót használtak a szék készítése során. Amennyire én látom, ez a szék azonnal összecsuklana, mihelyst ráülnék. Ez az ismeretlen, innen jön a hit. Mit gondoltok, megtart engem a szék vagy sem?”
Ülj bele a székbe.
„Miközben beleültem a székbe, gyakoroltam a hitemet … és minden alkalommal gyakorlom a hitemet, amikor beleülök ebbe a székbe. Csak azért, mert most elbír a szék, nem biztos, nincs semmi garancia arra, hogy a jövőben is elbír.
„Gondoljuk csak el, hogy ugyanígy használjuk a hitünket nap mint nap, … nem csak akkor, amikor leülünk otthon a székünkbe vagy az iskolában a padba. Minden alkalommal, mikor beszállunk az autónkba, hisszük, hogy nem fog felrobbanni, és hisszük azt is, hogy a sofőr tudja, hogy mit csinál. Van hitünk a többi sofőrben is, elhisszük, hogy nem fognak belénk jönni. És mi van akkor, amikor belépünk egy épületbe? Honnan tudjuk, hogy a tető nem fog ránk esni vagy a padló alattunk nem fog beszakadni? … nem tudjuk! Erről szól a hit. És gondoljuk el, hogy ahhoz is milyen hit kell, amikor egy étteremben étkezünk! Ki tudja, mi van abban a „rejtelmes” húsban?
„Mint már említettem, a mai útravaló gondolatunk során a hitet fogjuk megvizsgálni, azt is elmondtam, hogy a hit nemcsak Istenre és vallásos dolgokra korlátozódik. Mi mindannyian állandóan gyakoroljuk a hitet.
„De persze az is igaz, hogy a hit az Istennel való szoros kapcsolatunk nagyon fontos része, és meg fogjuk majd azt is nézni, hogy milyen is ez a hit (ami Istennel van kapcsolatban).
„Szeretném, ha ezen a héten egy fontos kérdésre adnátok magatoknak választ – Kiben vagy miben van hitetek, kiben vagy miben hisztek, amikor életetek fontos kérdései, dolgai jönnek szóba?”
(Megjegyzés: A Tanártól most veszi vissza az alkalom további vezetését a Játékmester.)

BEFEJEZŐ JÁTÉK: „Koordináció”
Mindegyik csapat küldjön ki egy versenyzőt (lehetőleg olyat, aki még nem szerepelt az előző játékok során). Adjál mindegyik versenyzőnek egy nagy melegítő felsőt, amelyet vegyen fel úgy, hogy karjait ne dugja bele az ujjába. A versenyzők álljanak az asztal mögé. Majd dugják karjukat az ellenkező melegítő felső ujjba, vagyis a bal kezüket bujtassák bele a jobb ujjba, a jobb kezüket a bal ujjba, így a felsőben a kezük keresztben lesz. Tegyél az asztalra mindegyikőjük elé egy narancsot. A feladat az lesz, hogy meg kell hámozni és enni a narancsot, miközben kezük a melegítőben keresztben van. A cél a gyorsaság. A nyertes 2000 pontot kap, aki veszít, 0 pontot kap.
Megjegyzés: Eljátszhatjátok ezt kétszer is, először lányokkal, majd fiúkkal. Ha kétszer játsszátok el, akkor a nyertes 2000 pontot kapjon, a vesztes 1000 pontot mindkét körben.
Ezek után adjátok hozzá az ebben a játékban szerzett pontokat az előzőekhez és hirdesd ki a győztes csapatot. Jutalmuk az lesz, hogy először kaphatnak az üdítőből és kekszből.

Emlékeztesd őket a lepattanásra és arra, hogy figyeljék a hitüket. Majd kínáld meg őket üdítővel és keksszel, először a győztes csapatot, és kapcsolj be zenét.

Krízis-Kurzus 1. rész
Krízis-Kurzus 2. rész

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.