Klikkesedés

Javasolt jégtörő:

Mesélj egy kiscsoportról, aminek a tagja voltál a gyülekezeten kívül, s mondd el, hogy szerinted miért működött/ nem működött jól az a csoport! Nem csak hívő csoportokra kell gondolni (legtöbbünk találkozik kiscsoporttal a munkahelyén).

Szituációs játék: Te mit tennél?

A következő szituációkat olvasd fel, vagy kérj meg valakiket, hogy mutassák be. Utána beszéljétek meg, hogy ki hogyan reagálna.

1.       Van valaki, aki tetszik neked, és szívesen randevúznál vele, de még nem igazán ismered. Ezért kérdezősködsz róla, és azt hallod vissza, hogy sose járna veled, mert tartozol az ő „csoportjába”.

2.       Mindig ugyanazokkal a barátaiddal ebédelsz egész évben. Aztán megjelenik valaki, akit a többiek nagyon bírnak, és egyre többet lóg ő is veletek. Ez a valaki egyre többször hoz téged kínos helyzetbe a barátaidnál. Majd egy nap észreveszed, hogy az ebédnél nem foglaltak neked helyet, a „másiknak” viszont igen. És nem is érdekli őket igazán, hogy te hol fogsz ebédelni.

3.       Újvárosba költöztök a családoddal, és az iskolában észreveszed, hogy a fiatalok három csoportba sorolhatók. A menők, az átlagosak, és a „lúzerek”. Úgy tűnik neked, hogy a régi barátaid inkább a menőkhöz hasonlítanak, és ahhoz, hogy közéjük tartozz, a másik két csoportot nem árt elkerülni. Az „átlagos” srácok sokkal befogadóbbak, de te nem vagy „olyan mint ők”. Azt már látod, hogy szinte lehetetlen, hogy mindkét csoport befogadjon.

4.       Az órák közötti szünetben a folyosón lógsz két barátoddal. hirtelen odamegy hozzád valaki, akivel szinte alig beszéltél eddig és azt mondja, hogy te nagyon sznob vagy, szinte nem is köszönsz senkinek a barátaidon kívül, és sosem beszélgetsz vagy foglalkozol azokkal, akik nem a te klikkedbe tartoznak.

Beszélgetés:

Mindannyian része vagyunk/voltunk valamilyen klikknek, vagy elutasítást kaptunk valamilyen klikk részéről. Ez az alkalom a klikkesedésről fog szólni.

Próbáljuk meg meghatározni, hogy mi a klikk. Mindenki próbálja meg befejezni a mondatot:

A klikk egy olyan csoport, ____________.

Oszd fel kisebb csoportokra a csapatot. Beszéljék meg, hogy az ő iskolájukban milyen klikkek vannak. És hogy ezekbe milyen feltételekkel lehet bekerülni, ha mondjuk valaki új az iskolában? Ezeket gyűjtsétek össze, próbáljátok meg csoportosítani, például az alapján, hogy az illető mennyire tehet arról a tulajdonságról: (Pl kinézet, gazdagság, tehetség, jó humor, jó tanulmányi eredmény, jó sporteredmény…)

Amikor végeztetek a feladattal, üljetek össze megint. Kérdezd meg tőlük a következőket: A klikkekről mindenki nagyon negatívan beszélt, de jó barátok kis közösségéről mindenkinek pozitív véleménye van. Mi a különbség a kettő között? Ha klikk csak egy csoport barátnak a közössége, akkor baj, hogy ehhez a klikkhez tartozunk? Miért? / Miért nem? Nagyon sok klikk kezdődik csak egy baráti társaságként. Aztán észrevétlenül klikkesednek, talán nem is tudják hogy ez történt, pedig mások így érzékelik. Szerinted miért van ez?

Honnan lehet tudni, hogy a csoportom egy klikk vagy egy klikkbe tartozom-e?

1.       Mindig ugyanazokkal az emberekkel lógok (velük ebédelek, velük megyek mindenhova)?

2.       egy új embernek az iskolában nehéz vagy lehetetlen hogy a barátiad közé bekerüljön?

3.       Vannak olyan csoportok vagy személyek az iskoládban, akikre nem akartok barátságot, időt, figyelmet szentelni?

4.       A barátaid vagy te gyakran kritizáljátok a többieket, akik nincsenek a csoportotokban (a kinézetük, stílusuk, tetteik miatt)?

5.       Inkább nem barátkozol olyanokkal, akik a csoporton kívül vannak, mert attól félsz, hogy a barátaidnak nem tetszene?

Ha felfedeztük, hogy az iskolában valamilyen klikkbe tartozunk, akkor kell-e tennünk ellene? Miért? Ha igen, akkor mit? Ha nem, akkor miért jó ez nekünk így ahogy van?

Bizonyságtétel:

Meséld el a csoportnak valamilyen személyes élményed a klikkekkel kapcsolatban! Mond el mit éreztél, és hogy mit tanultál a helyzetből!

Komoly rész:

Megint álljanak össze az előbbi kiscsoportok és osszák meg egymással a tapasztalataikat, és mondják el, ha úgy vették észre, hogy klikkekbe tartoznak.

Mikor végeztek, megint üljetek össze, és tedd fel a következő kérdést!

Az ifjúsági csoportunk mennyire számít klikknek? (Hagyjuk, hogy válaszoljanak, hogy gondolkozzanak rajta!)

Kérdezd meg azokat, akik viszonylag újak a csoportban, hogy mennyire volt könnyű beilleszkedni? (Főleg a félénkebbeket!)

Nézzétek meg, hogy mennyire könnyű a csoporthoz csatlakozni. Hányan mentek el a csoportból, és milyen indokkal? Mennyire jönnek új emberek? Milyen feltételei vannak, hogy valaki csatlakozzon? (A megtérés például feltétel? Vagy minden bűn elhagyása?) Mennyire kritizáljuk a csoporton kívülieket? (Nem hívőket.) Merünk-e barátkozni a csoporton kívüliekkel? (Nem hívőkkel?) Ha észrevesszük, hogy az ifjúságunk egy klikk, egy szubkultúra, akkor mit lehet tenni, hogy ez megváltozzon? Kell tenni ezért?

A következő kérdés, hogy vajon az ifjúságon belül (gyülekezeten belül) alakultak-e ki klikkek? Milyen szempontok alapján? (Pl. karizmatikusok – modern gondolkozásúak – konzervatívak – liberálisok, szuperhívők – „átlagos hívők”, kegyességi irányzat alapján valamilyen elhatárolódás) És ezzel mit kell kezdeni?

Bibliai példa:

A zsidók Isten kiválasztott népe voltak. Ők voltak aztán az exkluzív klikk, ahová szinte lehetetlen volt bekerülni. Isten kiválasztotta őket. És más népeket le kellet győznie. Nem is érintkezhettek velük, nem házasodhattak, nem keveredhettek másokkal. És persze aki közéjük akart tartozni, annak rengeteg törvénynek, szabálynak és tradíciónak kellet megfelelnie.

De Jézus már mást hirdetett. Ő kiterjesztette Isten országát a pogányokra is. És kritizálta a zsidókat a sznobságukért és a klikkesedésükért. Már nem kellett zsidónak születni, hogy kapcsolatba kerüljenek Istennel.  Már nem kell elszigetelődni a többi embertől, nem kell megvédeni magunkat tőlük. Nem csak hogy szabad barátkozni a nem hívőkkel, hanem kell is, hogy elérjük őket az evangéliummal. Nem lehetünk zárt közösség, be kell fogadnunk mindenkit. Jézus is nyitott volt mindenkivel, pedig őt Isten a zsidókhoz küldte, mégis voltak, akik felismerték őt más népek közül, és Jézus nem utasította el őket. (Samáriai asszony, kapernaumi százados…)

Alkalmazás:

Beszélgessetek arról, hogy hogyan lehetne az ifjúság még inkább olyan csoport, ami szívesen látja az új embereket.

Mik azok, amik ezt akadályozzák? (Pl: A csoport közös élményeiben az újak nem vettek részt, szervezzünk velük is programot. Ők még nem ismerik a csoport szokásait, „elvárásait”, szabályait. Ha lehet ne is ezzel kezdjük: „ide nem járhat, aki cigizik…” Nem ítéljünk a cselekedetei vagy kinézete alapján.)

Legyünk velük kedvesek. Legyen valaki, aki tényleg barátkozik vele, és olyan is, aki mentorolja…

Ne legyenek olyan exkluzív tevékenységek, amiben ő nem vehet részt, csak a „belső kör”.

Játék:

Kettő fiatal álljon egymás mellé, adjunk nekik egy ceruzát, amit az egyik jobb és a másikuk bal tenyere közé kell szorítaniuk (Nem használhatják az ujjaikat, hogy megfogják.) És bekötjük a szemüket. A többi fiatal szóródjon szét a teremben kettesével (nem mozdulhatnak onnan utána.). (Ha nehezíteni akarjuk a feladatot, akkor tegyünk le akadályokat (székeket az útba). A faladat, hogy a bekötözött szemű pár találjon egy másik párt, akiknek át kell adni a ceruzát, úgy hogy nem ejtik le! Utána a másik pár szemét kell bekötözni, és ők jönnek. A többi fiatal átrendeződik, másik párt kell találniuk, és másik helyet. Nagyon óvatosan kell közlekedniük, és mindig szólni a másiknak, hogyha valami akadályba ütköztünk. (Ha a fiatalok túl könnyen megoldják, akkor lehet nehezíteni azzal, hogy nem beszélhetnek egymással.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.