Jégtörő játék:
Oszd fel az ifjúságot két-három csoportra! Írd fel a következő tárgyak neveit papírokra:
- ceruza, toll, papír
- mobiltelefon
- pénztárca sok pénzzel
- kötszert és sebtapaszt
- csavarhúzót, kalapácsot
- felmosórongy
- pohár
- kötél
- gemkapocs
- kréta
- bicikli
- térkép
- 1 szál virág
- dugóhúzó
- tű, cérna
- gyufa
- kövek
- gitár
- könyv
- üres ásványvizes palack…
Lehet még hozzá kitalálni. A csapatok húzzanak maguknak 3-4 cetlit. (Nem baj, ha megmarad néhány cetli, sőt!) Ezek után jön a feladat ismertetése. Te elmondasz egy kitalált szituációt, és nekik a húzott tárgyak segítségével (az egyikkel, vagy akár mindegyikkel) meg kell oldaniuk a helyzetet. Használják a fantáziájukat! Nem baj, ha nagyon extrám a megoldási javaslat.
Javaslatok szituációkra (ezeket lehet részletesebben tálalni):
- egy hisztiző gyerek lecsillapítása
- beszorultak a mosdóba
- lerobbant az autójuk
- eltévedtek az erdőben, hogyan csinálnak tüzet, hogyan találnak haza?
- nem készültek a vizsgára, és ma kell megírni
- romantikus randira készülnek, milyen meglepetést eszelnek ki a párjuknak?
- barátjuk megsérült hegymászás közben
- a kutya beszabadult a házba, mindent levert, csupa kosz a ház
- a gyülekezetben nincs senki, aki vezesse a dicsőítést
- stb.
Minden csapatnak, amelyik megoldja a feladatot valahogy, adj pontokat. Talán néha fel lesznek háborodva, hogy „Persze, a másik csapatnak könnyű, mert pont olyat húzott, amivel könnyen megoldja a problémát!” Nem baj, engedd el a füled mellett!
Amikor vége van a játéknak, kérdezd meg, hogy vajon mivolt a tanulsága? Biztosan rájönnek, hogy minden feladathoz megvan a speciális eszköz, amivel a legkönnyebb megoldani, és ciki, ha nincs nálunk… Persze lehet ügyeskedni, de sokkal egyszerűbb, ha mindent a rendeltetésének megfelelően használunk.
Igei rész:
Olvassa el mindenki az Efézus 6: 13-18-ig tartó szakaszt. Ez Isten fegyverzetéről szól. Mindenki gyűjtse ki a fegyvereket egy papírra.
- Igazságszeretet öve
- Megigazulás páncélja
- Békesség evangéliumának saruja
- Hit pajzsa
- Üdvösség sisakja
- Lélek kardja
Azt is lehet, hogy te kinyomtatsz mindenkinek egy fényképet, vagy grafikát egy katonáról. (Goggle-ba beírod, hogy római katona, Isten fegyverzete, vagy God’s Armor. Rengeteg jó képtalálatot fog kapni.) És mindenki mellé írja, hogy melyik fegyver hol van, és mit jelképez. Beszéljétek meg, hogy melyik mit is jelentett egy katonának, és mit jelent a keresztény életben, melyiket mire kell használni!
Próbálják meg kitalálni, vajon a Sátánnak milyen fegyverei vannak! (pl: hazugság álarca, kárhozat páncélja, lázadás köpenye, gyűlölet nyilai, uszítás sarui, elhitetés pajzsa…)
Hogyan lehet Isten fegyverzetét rosszra használni? (Mert ha nem rendeltetésének megfelelően használjuk, akkor lehet az a fegyver rossz is!)
Például: A Lélek kardjával, tehát Isten Igéjével vagdalkozunk másokra. Vagy más szóval nem szeretettel hivatkozunk a Bibliára, hanem fejbe vágunk vele valakit. Ne bújjunk el a páncélba, vagy ne takarózzunk a hit pajzsával! Ne dicsekedjünk a szép övünkkel, hogy milyen nagy a mi igazságszeretetünk… A sarut se vágjuk egymás fejéhez, mert akkor hol a békesség? (Ne fenyegetőzzünk a pokollal, hanem mondjuk el az evangéliumot, ami jó hír.) Stb.
Miért fegyvereket használ példának a Biblia és miért hasonlítja a keresztényeket katonákhoz?
Miért ez a 6 fegyver van felsorolva? Neked hiányzik valami, ami szerinted még fontos lehet a szellemi harcban?
Szerinted melyik a legfontosabb fegyver mind közül? És te melyiket szoktad „otthon hagyni” amikor „harcolni mész”?
Nézzetek meg konkrét helyzeteket. Kérdezd meg, hogy melyik fegyvert kellene ilyenkor „bevetni” és miért? (Lehet több válasz is helyes, a helyzettől függően! Hagyjuk, hogy elmondják a véleményüket. Előtte viszont mi is nézzük át a listát és gondoljuk át, hogy mi mit válaszolnánk.)
- Valaki csúnya és gonosz dolgot követett el, amivel megbántott.
- Nem készültél fel a vizsgára.
- Egy közeli családtag meghal.
- Találsz egy pénztárcát tele pénzzel.
- Valaki pletykál rólad az iskolában.
- Nem mersz valakinek Jézusról beszélni az iskolában.
- El kell döntened, hogy melyik középiskolába vagy egyetemre jelentkezel.
- Úgy érzed, hogy Isten nem hallgatja meg az imáidat.
- Kiderül, hogy az egyik barátod homoszexuális.
- Valaki koldul az utcán.
- Az egyik barátod a hitedről kérdez.
- A szüleid valahogy sosem értenek meg.
- Nincs kedved a dicsőítéshez.
- A szüleid rájönnek, hogy hazudtál nekik.
- Valaki alkohollal kínál egy buliban.
- Rájössz, hogy az egyik barátnőd terhes.
- Nagyon egyedül érzed magad.
- A szüleid nem akarnak elengedni az ifjúsági táborba, ahová te nagyon szeretnél elmenni.
- Kétségeid támadnak Istennel kapcsolatban.
- (Esetleg meg lehet kérdezni, hogy valaki el meri-e mondani, akár csak körülírni, hogy milyen problémával, kísértéssel küzd éppen, és együtt lehet segíteni neki, hogy hogyan küzdjön. Hiszen az is a feladatunk, hogy konkrét segítséget nyújtsunk a fiataloknak, akik hozzánk tartoznak.)
Kreatív feladat a végére:
Képzeljük el, hogy ezt az igei részt olyasvalakinek kell elmagyarázni, aki nem ismeri a római katonák fegyverzetét. Mondjuk egy kisgyereknek. És olyan mai hasonlatot kell alkalmazni, ami ő is megért.
Kérjük meg a fiatalokat, hogy keressenek olyan foglalkozást, amihez hasonló „fegyvereket” tudnak kitalálni! Nem muszáj csak ezeket a fegyvereket használni, csak Istennel legyen kapcsolatban. Esetleg könnyítésképpen előre felírhatunk párat, vagy vihetünk képeket a következő foglalkozásokról:
- tűzoltó
- űrhajós
- focista
- teniszjátékos
- Szakács
- Karmester
- Rendőr
- Baseball játékos
- Pilóta
- Orvos
- Stb.
(Itt is lehet használni a fantáziát, a diákok kitalálhatnak sajátot is.) Egy példán végigvezetem, hogy mire gondoltam, esetleg nekik is lehet mondani egy példát, de nem muszáj.
Tűzoltó:
- Oxigén maszk: megvédi a tűzoltót, hogy káros anyagokat lélegezzen be (mint a Szentlélek is segít különválasztani, hogy mi a jó és mi a rossz nekünk)
- Csizma: Bármilyen veszélyes helyre eljut vele és megmenthet másokat (ahogy mi az evangéliummal megmentünk másokat)
- Infravörös szemüveg: Megtalálja a legforróbb pontokat, felismeri a szituációt, és bölcsebben tud dönteni (ahogy Isten igéje is rávilágít az igazságra, és a segítségével jobb döntéseket hozhatunk)
- Rádió: kapcsolatban van a főnökkel illetve a társakkal (nekünk is kapcsolatban kell ennünk Istennel és közösségben a többi hívővel)
- Tűzoltófecskendő: kioltja tüzet (segít megoldani a problémákat, mint az Ige vagy az imádság)
- Kalapács: Segít neki átverekedni az akadályokon, tehát meg tud menteni másokat…
Ha nagyon kreatívak a fiatalok, készthetnek ezekről a foglalkozásokról rajzokat, vagy házi feladatként szerkeszthetnek otthon képet, amihez megjegyzésként odaírják, amiket kitaláltak. Ezeket a rajzokat ki lehet tenni valahova, vagy a megszerkesztett képeket fel lehet tenni a gyülekezet/ifjúság honlapjára! Esetleg lehet egy érdekes faladat, hogy a következő hétre öltözzenek be az általuk választott foglalkozásnak, valaki a csoportból, és mondja el ismétlésként, hogy mit tanult az előző ifjúsági órán! A róluk készült képek is felkerülhetnek a honlapra.
Vélemény, hozzászólás?