2. alkalom:
Miben vagy jó?
Bevezető játék
Cikk-cakk
Alkossatok két csapatot.
Magyarázd el, hogy vannak olyan szópárok (ikerszavak), és „hangutánzó szópárok”, amelyek csak együtt fordulhatnak elő, mert csak úgy van értelmük. Ma ezeket a szavakat használva, meg fogjátok nézni, hogy melyik csapat tud jobban gondolkodni, figyelni, és utasításokat követni.
Kezdjetek a vau-vau -val, ezzel a jól ismert kutyaugatást utánzó szóval. Az egyik csapat mondja azt, hogy vau, és válaszul a másik csapat is mondja ugyanezt. Addig gyakoroljanak, amíg teljesen együtt tudják mondani a szavakat.
Mindezek után mondja el mindkét csapat egyre gyorsabban egymás után a megfelelő szavakat. Végül pedig mondják el nagyon finoman, és utoljára nagyon hangosan a szavakat.
Dicsérd meg őket, majd mondd el nekik, hogy most már viszont ideje valami „komolyabb” témára terelni a szót. A következő szó a cikk-cakk lesz. Ez alkalommal azonban, már el is kell mutogatniuk a szót. Amikor az egyik csapat azt mondja, hogy cikk, akkor dőljenek jobbra. Amikor a másik csapat azt mondja, hogy cakk, akkor ők pedig dőljenek balra. Itt is kezdjetek először nagyon lassan, aztán mondjátok és mutogassátok a szót egyre gyorsabban. (Közben meg is lehet cserélni a szavakat, és a jobbra vagy balra dőlést.)
Néhány további példa az egyszerűbb és a bonyolultabb szópárokhoz:
- kipp-kopp
- dirr-durr
- orrba-szájba
- ingyom-bingyom
Lehet bonyolítani a játékot azzal, hogy miután egyesével jó begyakoroltátok ezeket a szó- és mozgáspárokat, akkor össze is köthetitek, és egymás után folyamatosan mindet próbáljátok meg kivitelezni (vau-vau-cikk-cakk-kipp-kopp, stb.)
Dicsérd meg őket: emeld ki, hogy nagyon tehetségesek a színjátszáshoz, és a különböző utasítások betartásához.
Leltár
Oszd fel az ifit ezúttal NÉGY csoportra.
Nevezz ki minden csapat élére egy vezetőt (legyen ez egy komolyabb, hívő fiatal, ha lehetséges), és adj neki egy darab papírt és íróeszközt, és valamit, amin tud írni.
Ezután ossz ki minden csapatnak egy-egy kategóriát ezek közül:
- fizikailag
- intellektuálisan
- lelkileg
- társasági szempontból
A csapatok feladata az lesz, hogy fel kell sorolniuk annyi lehetséges „jó pontot” ezeken a kategóriákon belül, amennyit csak tudnak.
Mondd el nekik, hogy két percet kapnak arra, hogy elkészítsék a listáikat. Legyenek ezek a listák pontosak és teljesek. Minden csapatban legyen egy személy, aki összeírja a többiek ötleteit.
Beszéljétek meg a listákon található jó tulajdonságokat.
Valóban JÓK – vagy csak annak tűnnek?
(Szedd össze a lapokat és tedd el őket későbbre, a játékhoz.)
Erőre kapni
Folytatjuk a múlt héten megkezdett önvizsgálatot, most először az előbbi kategóriák segítségével.
A Lukács 2:52 ugyanezt a módszert használja, amikor arról beszél, hogy milyen volt Jézus tinédzserként. Az ige azt mondja, hogy „Jézus pedig gyarapodott bölcsességben, testben, Isten és emberek előtt való kedvességben.” Amint látjátok, ugyanazokat a kategóriákat használja, amiről az előbb mi is beszélgettünk:
- Megnőtt – ez a fizikai terület
- bölccsé vált – ez az intellektuális terület
- Isten előtt való kedvesség – ez a lelki terület
- és az emberek előtti kedvesség – ez a társasági terület.
Jézus ugyanolyan ember volt, mint te vagy én – egy ízig-vérig ember, aki felnövekedett az élet minden területén.
Ma közelebbről fogjuk megvizsgálni magunkat.
Sokszor, azonban amikor ezt tesszük, hajlamosak vagyunk csak a rossz tulajdonságainkat észrevenni magunkban. Ha, például, most arra kérnélek meg, hogy írd le magadat a fizikai adottságaid terén, valószínűleg olyan válaszokat hallanék, hogy „túl alacsony vagyok”, „nem vagyok túl szép”, „szerintem elég sok felesleg van rajtam”, stb. Ma azonban ahelyett, hogy a gyengeségeinket emelnénk ki, az erősségeinkre és a jó tulajdonságainkra fogunk koncentrálni.
Ennek az ifi órának a végére fel fogtok ismerni legalább egy jó tulajdonságot/erősséget az életetek különböző területein. El fogjátok kezdeni ezeknek a jó tulajdonságoknak a fényében vizsgálni magatokat.
Mit értek ezalatt?
Vegyük megint a fizikai adottságokat. (Mutass rá a poszterre a falon, amin ott van a lista az ezen a kategórián belüli jó tulajdonságokról.)
Ha atletizálsz, ebben a kategóriában gyerekjáték lesz megtalálni az erősségeidet. A legtöbbünknek, azonban jó alaposan fel kell térképeznünk magunkat e téren. Annak ellenére is, azonban, hogy mennyire kisportolatlanoknak tartjuk magunkat, fel kell, hogy ismerjünk legalább 3 v. 4 erősségünket ezen a téren. Ez a jó tulajdonság lehet egy olyan adottság, hogy van kézügyességed, tudsz horgászni, vagy professzionális szinten tudsz kertészkedni. Lehet egy erősséged a mosolyod, vagy a bőrszíned. Lehet jó pont az, hogy kivételesen jó egészségnek örvendhetsz, vagy hogy bámulatra méltóan erős vagy.
Most ti következtek.
Mindannyian nézzetek most magatokba nagyon őszintén, és közelről, és nevezzétek meg az életetek különböző területein legalább egy erősségeteket.
Megjegyzés: oszd ki a lapokat, és az íróeszközöket. Miután kiosztottad ezeket, kérd meg őket, hogy erre a lapra írják le az erősségeiket az adott kategóriákon belül. Miközben dolgoznak, járj körbe, és adj tippeket, és ötleteket, hogy mit írhatnának.
Miután mindenki befejezte, tegyék el a lapokat. Szedd össze a tollakat, és ceruzákat. Ezek után ismételd el azt, hogy Isten szemében mindannyian értékesek, aki a legjobbat akarja mindegyiküknek…és, hogy mindegyiküknek nagyon sok erősséget adott. Ahelyett, hogy amiatt aggódunk, amink nincs, meg kellene köszönni Istennek azt, amink van, és ezeket az erősségeket kellene fejleszteni, és építeni.
Ez a második lépés afelé, hogy megérthessük önmagunkat.
Isten szeretete
A vezérgondolat alkalomról alkalomra ennél a résznél „Isten szeretete”.
Múlt héten Zákeus történetét néztük meg, egy vámszedőét, akit mindenki megvetett. Alacsony volt, és egy fára kellet felmásznia ahhoz, hogy láthassa Jézust a tömegben. Jézus azonban úgy fogadta el Zákeust, ahogyan volt, nem szabott feltételeket. Ilyen módon szeret, és fogad el bennünket is: úgy ahogyan vagyunk.
Ma szeretném ha megnéznénk a tékozló fiú történetét a Lukács 15-ben.
Olvasd fel a történetet a Bibliából.
Beszéljétek meg, hogy az apa Istent jelképezi, és, hogy az ő magatartása azt mutatja, hogy milyen Isten magatartása felénk. Erre a hétre az útravaló az, hogy Isten szeret minket függetlenül attól, hogy mivé lettünk vagy mit tettünk Mint az apa a példázatban, Isten csak arra vár, hogy visszatérjünk Hozzá – mert egyedül Ő tudja a mi jó tulajdonságainkat mások számára áldássá és az élet forrásává tenni!
Stílusosan
Válassz ki 2-4 fiút, hogy jöjjenek előre, és üljenek le az ott található székekre. Válassz hozzájuk lányokat is párnak. Megjegyzés: válaszd ki ezeket a fiúkat és lányokat előre, és a fiúknak legyen lehetőleg hosszú hajuk.
Magyarázd el nekik, hogy mivel arról beszélgettetek, hogy hogyan is látjuk magunkat, és, hogyan is nézünk ki, ezek a fiúk és lányok most azt fogják bemutatni, hogy milyen is a legújabb divat.
Ezután tegyél a fiúk vállára egy-egy törölközőt, a lányok pedig kapjanak egy levegőpumpás dezodoros flakont, amiben víz van, és egy hajkefét/fésűt, esetleg hajfestéket, hajszárítót. A lányok feladata az lesz, hogy csináljanak nagyon divatos frizurákat a fiúknak – mondjuk 5 percen belül.
Néhány perc múlva vonuljanak fel a fiúk az új frizurájukkal a teremben.
Egyedi és értékes vagy – 1. rész: A külsőségek
Egyedi és értékes vagy – 2. rész: Miben vagy jó?
Egyedi és értékes vagy – 3. rész: Fontossági sorrend
Vélemény, hozzászólás?