Családozásaink

TÉMA: Család

CÉLKITŰZÉS: Az összejövetel célja segíteni a jelenlévőknek abban, hogy több szeretetet, türelmet, kedvességet, megértést tanúsítsanak a mindennapi életben, elfogadják önmagukat és a család többi tagját. Ennek érdekében ez az alkalom igyekszik bennük tudatosítani, hogy az egyes családtagoknak milyen különféle szerepeknek kell megfelelni, valamint hogy ezek a szerepek hogyan hatnak a többiek cselekedeteire. Továbbá, hogy ők és családtagjaik milyen módokon szokták szeretetüket kommunikálni.

BEVEZETÉS:

Cumiztatás, büfiztetés

Két vagy három párnak kell a játékot játszani. Minden pár kap egy kólával töltött cumisüveget. (Előre nagyobbítsd meg a cumin a lyukat, vagy szúrj rajta több lyukat!) A lánynak meg kell itatni a fiút az utolsó cseppig, majd meg kell „büfiztetni”, azaz meg kell ütögetni a hátát, mint a kisbabáknak szokták etetés után. Az a csapat győz, amelyik elsőként produkálja a büfögést.

Vegyél részt a családban

Ehhez a játékhoz előre el kell készítened papírlapokat, a várható létszámnak megfelelően. Minden lap egy családtag szerepkártyája lesz. A kártyákra írdd fel előre, hogy az milyen és mennyi idős családtagot jelképez! Négyféle családtagot használj; apa, anya, fiú, lány! (A fiú, lány életkora ne feleljen meg a csoport életkorának!) Ezeket a kártyákat oszd ki az ifiseidnek, és kérd meg őket, hogy a lapra felírt családtagnak találjanak ki egy karaktert. Pl. az apa vagy anya foglalkozását, hobbiját, a gyerekek iskolatípusát, iskolai- és iskolán kívüli elfoglaltságait! Emellett írjanak fel a lapokra tulajdonságokat, és személyiségi jellemzőket is. Pl.: kedves; undok; ideges, ha mindenki kicsinek kezeli a családban; nem szereti, ha más is dönteni akar a család dolgaiban rajta kívül; mindent csendben eltűr; a váratlan helyzetekben kiabál; a család békítője; stb.

Miután elkészültek, gyűjtsd be a lapokat, és keverd őket össze! Ezt követően minden ifissel húzass egy lapot! Ez alkalommal az általuk húzott karaktert lesz az ő szerepük a családi játékban. Oszd a jelenlévőket véletlenszerűen csoportokra! Például kezd el őket 1-től 4-ig beszámolni, és minden 1-es tartozzon egy csoportba, valamint minden 2-es, majd minden 3-as, és így tovább! Nem baj ha így „csonka” családok is létrejönnek! Csak akkor csinálj csoportbontást, vagy szereplő cserét, ha egy családba több apa vagy több anya kerül! Hangsúlyozd még a fiataloknak, hogy nem baj, ha a kártyájuk ellenkező nemű, mint ők, legalább így jobban megérthetik a másik nem szerepét!

Amikor megszülettek a „családok”, mindegyikőjük játssza el az alábbi szituációk valamelyikét! (Ezt is csinálhatod úgy, hogy lefordított lapok közül kell egyet húzniuk, és az azon szereplő szituációt kell eljátszaniuk! Így megelőzhetőek a reklamálások.) Adj időt a családoknak, hogy a szerepüknek megfelelően kialakítsák és előadják a szituációjukat!

1.   A családotok éppen a következő hónap időbeosztását beszéli meg. Megpróbáljátok összegyűjteni, hogy kinek milyen tevékenységei lesznek. A szülőknek azt is meg kell határozniuk, hogy a gyerekeknek mikor kell a családdal lenniük, milyen elfoglaltságokra mehetnek el, mikor és kivel!

2.   A szülőknek el kell dönteniük, hogy a gyerekek milyen cselekedetei vonnak büntetést vagy dicséretet maguk után, és milyen formában. Majd a gyerekekkel el kell játszani egy olyan jelenetet, ahol valami megjutalmazható, és egy olyat, ahol valami megbüntetendő dolog történik! (A jutalmazással / dicsérettel és a büntetéssel együtt.)

3.   A családotokban el kell dönteni, hogy ki milyen házimunkáért lesz felelős! (udvari munka, mosás, főzés, mosogatás, vásárlás, pénzkeresés, fegyelmezés, stb.)

BESZÉLGETÉS

1.      A szerepjáték során milyen új meglátásokra jutottál?

2.      Saját pozíciódból milyen – szülőkre nehezedő – gondokat észleltél?

3.      Mi volt a legfőbb célod, miközben a szerepedet játszottad?

a.      A többi családtag manipulálása, hogy megkaphasd tőlük mindazt, amit akarsz.

b.      Segíteni a családi közösségnek, hogy amennyire csak lehetséges együtt munkálkodjon.

c.      Valaki más jogainak megvédése abban a meggyőződésben, hogy így az igazság jut érvényre.

d.      Megpróbálni csitítani és zökkenőmentessé tenni a dolgokat, hogy senki érzelemvilága ne sérüljön.

e.      Megpróbálni csendben maradni, hogy senki se haragudjon meg rád.

4.      Mit tanultál ebben a játékban, ami segíteni fog neked abban, hogy építőbb családtag lehessél otthon?

ELMÉLYÜLÉS

VÁZLAT AZ ELMÉLYÜLÉSHEZ

  1. A családi életet Isten találta ki, céllal.
  2. A bűn a családi életet is torzíthatja, de a Bibliából megismerhetjük, hogy milyen a család Isten elképzelése szerint.
  3. Te hatni tudsz a családodra.
    a. Úgy élj, ahogy ezt elvárod másoktól.
    b. Isten képessé tud tenni arra, hogy hatással lehess másokra.
    c. Légy türelmes és szeress. (ALKALMAZÁS)

„Nem véletlenül élünk családi közösségekben. A családot Isten találta ki. A család egyedülálló lehetőséget nyújthat arra, hogy szeretetet adjunk és kapjunk, és segítsük  egymást egy jobb, teljesebb élet megélésében. Remélem, hogy a mai tapasztalatszerzés hozzájárul ahhoz, hogy jobban megértsd a szüleid, testvéreid gondolkozását és érzelmeit! Minél jobban megérted a rájuk nehezedő nyomást és az ő félelmeiket, annál könnyebben feladod védekező álláspontodat, és megpróbálod igazán szeretni őket. Lehet, hogy felismertél önmagadban, a családtagjaidhoz való viszonyulásaidban valamit, amin szeretnél változtatni.”

„Sajnos amióta bűn bejött a világba a legjobb dolgok is elromolhatnak, így a családi élet is. De Krisztus által a bűn minden pusztítását és rombolását helyre lehet állítani. Van remény Jézusban!”

„Nézzünk meg néhány Igét, amelyből tanulhatunk arról, hogy Isten hogyan képzeli a családot!”

Házastársak:             Efézus 5:21.

Feleségek:                Efézus 5:22-24. 33b. Kolossé 3:18. 1Péter 3:1-6

Férjek:                       Efézus 5:25-31.33a. Kolossé: 3:19. 1Péter 3:7.

Gyermekek:              Efézus 6:1-3. Kolossé 3:20

Szülők:                       Efézus 6:4. Kolossé 3:21.

„Ami a mi részünket illeti a családban, fontos mindig szem előtt tartanunk a következő igazságokat!

–     amit Jézus mércének állít: „Amit … szeretnétek, hogy az emberek veled cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük …” (Máté 7:12a)”.

–     amit Jakabnál olvashatunk: „A felülről való bölcsesség először is tiszta, azután békeszerető, méltányos, engedékeny, irgalommal és jó gyümölcsökkel teljes, nem részrehajló és nem képmutató.” (Jakab 3:17.)

–     amit János megfogalmaz: „… ne szóval szeressünk, ne is nyelvvel, hanem cselekedettel és valóságosan.” (1János 3:18.)

ALKALMAZÁS:

A szeretet öt nyelve

Ossz lapokat a fiataloknak, és kérd meg őket, hogy írjanak le két olyan módot, ahogyan ők szokták kifejezni valaki felé szeretetüket! Amikor elkészültek kérj meg néhány önkéntest, hogy olvassa fel a válaszát!

„Tudjátok a szeretetnek több nyelve is van. Erről akár egy egész alkalmat beszélgethetnénk. Most csak röviden foglalkozunk ezzel a témával, de fontos, hogy megemlítsük, mert sokszor az ebből fakadó különbségek és félreértések okoznak konfliktusokat, megbántódásokat a családokban.”

„A szeretetet ötféle módon, azaz öt „nyelven” szoktuk másoknak kifejezni:

– a másikkal való időtöltés

– a másikat segítem, pl.: valamilyen cselekedettel

– szavakkal elmondom

– fizikai érintéssel, pl.: átölelem, megsimogatom / megveregetem a vállát

– ajándékot adok”

„Minden ember általában ezek közül a szeretet kifejezési módok közül kettőt részesít előnyben, és ezekkel kommunikálja mások felé a szeretetét. Az is megfigyelhető, hogy amely nyelveken mi elmondjuk a szeretetünket, azon is értjük leginkább mások felénk irányuló szeretetét. Ha a másik szeretet kifejezési módja különbözik a miénktől, akkor lehet, hogy nem értjük meg, hogy szeret minket.”

„Most fordítsátok meg a lapotokat, és írjátok fel a családtagjaitok nevét, valamint a nevük mellé azt, hogy szerintetek melyek az ő szeretetnyelveik!”

BEFEJEZÉS:

„A mai alkalom végén lehetőségünk lesz kis csoportokban imádkoznunk egymásért, mindazzal kapcsolatban, ami ma itt elhangzott. Ha valaki úgy érzi, hogy benne fájdalmas dolgokat kavart fel ez az ifi, és szeretne valamelyik vezetővel erről beszélgetni, akkor az ima után van erre lehetőség.”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.