Barátságok születése 1.

Barát-lelőhelyek

Célkitűzés:

Az alkalom végére az ifisek fel tudjanak sorolni 3-5 olyan helyet, ahol potenciális barátokat találhatnak.

KEZDŐ JÁTÉK

„Barátok”

Amikor az ifisek megérkeznek adj a kezükbe 4×7 betűkártyát, amelyekre a következő betűk egyikét előre írd fel: B, A, R, Á, T, O, K. Annyi kártyát készíts elő, hogy mindenkinek jusson, és jó alaposan keverd össze a lapokat! Amikor a többség már megérkezett, mondd el a feladatot; az általad megadott jelre másokkal összeállva rakjanak ki egy értelmes szót a betűikből! Add meg a jelet, és körülbelül 10 másodpercet adj nekik a feladat végrehajtására! Ellenőrizd a kirakott szavakat, és gratulálj a sikeres szókirakóknak!

A második menetben már „hosszabb” szavakat kell kirakniuk. A leghosszabb szó kirakásáért jutalom jár.

Végül, ha még senki sem rakta össze a „BARÁTOK” szót, akkor rakasd ki velük! Ezután kaphatják meg jutalmukat a második forduló győztesei.

BEVEZETÉS

1. FELADAT

„Barátok listája”

Ossz ki ceruzákat/tollakat! Írófelületnek a „barátok” kártyák hátoldalát használhatják. Mondd az ifiseidnek, hogy írják le a barátaik vezetéknevét, vagy monogramját! Írjanak kis betűkkel, hogy elég legyen a papír. Fontos, hogy csendben írjanak, és hogy mindenki a maga lapjával legyen elfoglalva. Vagyis ne nézegessék a másik kártyáját. Néhány perc elteltével mondd nekik, hogy karikázzák be azokat, akiket „nagyon közeli” barátnak tekintenek!

Kérd meg őket, hogy nézzék a lapjukat, amíg néhány gondolatot elmondasz nekik! „Ez nem „kinek van több barátja” verseny volt. Lehetnek olyanok közöttünk, akik sok nevet írtak fel, de csak néhányat karikáztak be, mint „nagyon közeli” barátokat. Lehetnek olyanok, akik nagyon kevés nevet írtak fel, mert ilyen gyorsan nem tudták végiggondolni, hogy kik is sorolhatók a barátaik közé. Lehetnek olyanok, akik nem igazán tudták eldönteni, hogy tulajdonképpen kiket írjanak fel, mert pont mostanában alakulnak át a barátságaik. Mindenesetre érdekes szembesülnünk azzal, hogy kiket tartunk barátainknak.”

„Most nézzetek meg újra a lapotokat, és azon gondolkozzatok el, hogy van-e olyan a felírt nevek között, akivel vagy akikkel szeretnétek nagyon jó barátok lenni!”

Ne feledd, hogy ez a „bevezetés” nem beszélgetéses feladat, ezért alapvetően az a cél, hogy csendben hallgassák végig a kommentárjaidat, és önmaguknak válaszolják meg a kérdéseidet.

„Most gyűrjétek össze a lapjaitokat, kis papírgalacsinokká, és lássuk, hogy ki tud beletalálni a szemetesbe!” Ehhez használhatsz egy papírdobozt vagy műanyag szemetest. A végén a mellé esett galacsinok is kerüljenek a „kosárba”!

2. FELADAT

„Magányosan”

„Most egy történetet fogok nektek felolvasni… Jenőről.” (Ügyelj arra, hogy lehetőleg ne valamelyik ifised nevét válaszd!)

„Jenő családjával együtt Békéscsabáról Sopronba költözött a nyári szünet idején. A végtelennek tűnő autózás után Jenő már alig várta, hogy végre beköltözhessen új otthonába, elfoglalhassa saját szobáját, és megismerje a környéken élő kortársait. Amikor megérkeztek, már besötétedett, ezért nem láthatta, hogy egyáltalán laknak-e a közelükben hozzá hasonló korúak. Másnap reggeli után elindult, hogy felfedezze a környéket, és barátok után nézzen. Ahogyan kószált abban a reményben, hogy más korabeliekkel találkozik, csak kisgyerekes szülőket látott. Egy sarkon befordulva végre megpillantott egy csapat körülbelül vele egyidős srácot, akik éppen nagy lendülettel fociztak a pályán. Odasétált hozzájuk, és nézte őket egy darabig. A focizók szemmel láthatólag nagyon jól érezték magukat, de mivel úgy tűnt, hogy Jenőt észre sem veszik, egy idő után elment onnan. Így telt el az első hét, ami egyben a vakáció utolsó hete is volt. Minden korabeli, akivel csak találkozott addig vagy túl elfoglaltnak vagy érdektelennek tűnt.

Az első nap az új suliban meglehetősen kusza volt. A kissé ódon, labirintusszerű folyosókkal rendelkező iskolaépületben időbe telt, mire eltévedés nélkül sikerült megtalálnia a termét. Népes osztályba csöppent, ahol már eléggé megszokott lehetett az új diákok érkezése, mivel senki nem szólította meg. A nagy létszámú osztálya és évfolyama ellenére Jenő magányos volt. Egyedül utazott a buszon, a jókedvű iskolatársai mellett. És egyedül bolyongott a folyosókon az órák közti szünetekben. Nem voltak barátai.”

BESZÉLGETÉS (elgondolkodás)

„K-ÉSZ”

„Szeretném, ha bekiabálnátok néhány jelzőt, amivel szerintetek jellemezhetőek Jenő érzései ebben a helyzetben! Szerintetek hogyan érezte magát a történetnek ezen a pontján?”

„Most szeretném, ha magatokban gondolnátok végig mindazt, ami itt elhangzik!”

„Éreztetek már úgy, ahogyan Jenő? Én már igen. Voltak idők, amikor nagyon magányosnak éreztem magam, és úgy gondoltam, hogy nincs egy barátom sem. Lehet, hogy volt ilyen élményed, amikor új suliba mentél. Vagy elköltöztetek. Vagy éppen a legjobb barátaid költöztek el. Vagy csak elmentél valahova több hétre valamilyen iskolaszünet vagy utazás kapcsán. Az is lehet, hogy mostanában érzed magad egyedül és magányosan. Nem lenne jó tudni, hogy hol találhatsz barátokat? Sok évvel ezelőtt egy ember, akit Pálnak hívtak írt egy levelet, amelyben megfogalmazza az igazi barátság, és az igazi szeretet jellemzőit.”

„A szeretet türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal. Mindent elfedez, mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr.” (1 Korinthus 13:4-7.)

„Ennek alapján, ha igazán barátja vagy valakinek, akkor türelmes vagy hozzá, nem irigykedsz rá, nem vagy gőgős vele szemben, igyekszel, hogy ne bántsd meg, nézed az érdekeit, nem pedig kihasználod, tudsz megbocsátani neki, nem terjesztesz róla hazugságokat, hanem inkább megvéded, kitartasz mellette, mindig a jót feltételezed róla. Természetesen a jó barátság kialakulásához idő kell, és nem is lesz minden jó barátod egyformán mély, bizalmas barátod. Például lesznek / vannak, akikkel a személyiségetek miatt könnyebben megértitek egymást. Különböző szintű barátságaid vannak és lesznek, és ez így is van jól. De vannak olyan jellemzők, amelyek minden barátságodat kell, hogy jellemezzék, pl., hogy nem használsz ki valakit. Emellett a barátságok felépítését valahol el kell kezdeni.”

A fentebbi két bekezdést (az Igét, és a hozzá kapcsolódó megjegyzést) írdd ki az ifiseidnek egy kis lapra, és oszd ki nekik, mielőtt idéznéd az Igét! Hívd fel a figyelmüket arra, hogy ebből a lapból ne csináljanak maguknak papírgalacsint, mert szükségük lesz még rá az alkalom folyamán!

„A mai alkalmon mindannyian össze fogunk gyűjteni 3-5 olyan helyet, ahol lehetséges új barátokat találnunk. Ha tudod, hogy hova mehetsz új barátokat találni, már megtetted az első lépést. Hiszen az a kulcs, hogy tudd hol keresheted ezeket a potenciális barátokat. Van egy ábrám a számotokra, ami segíthet észben tartani, hogy merre indulhattok barátok után.”

Írd fel a táblára:

K-ÉSZ

„A „K” betű a KÖZELSÉG szót jelöli. A potenciális barátok már a közeledben vannak. Gondolj azokra a helyekre, ahol gyakran, esetleg naponta megfordulsz, ahol olyan közel vagy másokhoz, hogy lenne lehetőséged barátságokat kialakítani. A lakóhelyed környéke elég kézenfekvő lehetőség például. De emellett gondolhatsz a különóráidra vagy azokra a dolgokra, amelyekben részt veszel, úgy mint énekkar, szakkör, sport, gyülekezet, stb. A legjobb barát-lelőhelyek a közeledben vannak.”

„Az „É” betű az ÉRDEKLŐDÉS szót takarja. Ez alatt egész egyszerűen azokat a dolgokat értsd, amelyek érdekelnek. Mik a hobbijaid? Tanulsz valamit magánszorgalomból? (Például egy hangszeren játszani?) Mivel szereted eltölteni a szabadidődet? Valamilyen sportcsapat drukkere vagy? Mik a kedvenc filmjeid, TV műsoraid? Kik a kedvenc színészeid/színésznőid, zenészeid, énekeseid/énekesnőid? A potenciális barátok azok, akikkel vannak közös érdeklődési területeitek. Gondolj osztály- vagy iskolatársaidra. Milyen jelzéseket adnak az érdeklődési köreikről – beszélgetésekben, feliratos ruhákon keresztül, stb.  Valószínűleg sok olyan iskolatársad van, aki szereti azt, amit te is szeretsz.”

„Az „SZ” betű a SZÜKSÉG szót képviseli. Vannak olyan általad ismert fiatalok, akiknek szüksége van egy barátra. Lehetséges, hogy pont te tudod ezt a szükséget betölteni azáltal, hogy barátokká lesztek. Lehet, hogy ők belül pont úgy éreznek, mint te. Gondolj olyan fiatalokra, akik magányosnak tűnnek. Lehet, hogy naponta egy útvonalon közlekedtek, egy különórára jártok, ugyanabban a szakkörben vagytok, vagy talán sok órán egymás mellett ültök. A potenciális barátaid ott vannak az orrod előtt.”

ELMÉLYÜLÉS

„Példák”

„Nézzünk meg 1-2 példát arról, hogy mit tettek fiatalok annak érdekében, hogy új barátságokat tudjanak kialakítani.”

„Móni legjobb barátnője másik városba költözött, és nem igazán volt másik közeli barátnője. Móni szeretett énekelni, és tudta, hogy az iskolájában közeleg a Karácsonyi Koncertre való jelentkezés ideje. Beiratkozott a kórusba … énekelni … és néhány új barátságra szert tenni.”

„Tóbiás éppen most ment át egy másik iskolába, amelyik a város számára eléggé ismeretlen részén van. Néhány hét után azon vette észre magát, hogy még mindig alig ismer embereket. Egyik nap hallotta, hogy egy új srác, Dávid, bukkant fel a suliban. Dávid sem a környékről származott. Tóbiás bemutatkozott Dávidnak, amikor váratlanul összefutottak a folyosón.”

„Ezek csak példák. Biztos vagyok benne, hogy ti is tudnátok ilyen ötleteket gyűjteni.”

„Stratégiai kártyák”

„Most egy kicsit a saját helyzetünket fogjuk megnézni. Megvannak még a tollaitok? Adok üres lapokat is.” (Ossz mindenkinek üres lapot!)

„A lap egyik felére gyűjtsd össze mindazokat a dolgokat, amelyekben részt veszel. Ez lehet egy sportcsapat, zeneóra, zenekar, ifi, különóra, stb.” (Adj nekik 1-2 percet az írásra, közben menj körbe, hogy ötleteket adhass, azoknak, akik hirtelen nem tudnak semmit sem írni!)

„Most a lap másik oldalára sorolj fel 3-5 olyan helyet, ahol elképzelhető, hogy találhatnál új barátokat! Emlékezzetek a K-ÉSZ szavunkra; közelség, érdeklődés, szükség.”

„Most jól nézzétek meg a „stratégiai kártyátokat”! Gondolkozzatok a felsorolt helyeken, a következő héten imádkozzatok hozzájuk kapcsolódóan, és legyetek készen új barátságok kialakítására!”

ÚTRAVALÓ

„Barátság Isten szerint”

„Az elkövetkező néhány héten meg fogjuk nézni, hogy Isten mit tanít nekünk a barátságról.”

„A mai alkalommal azt nézzük meg, hogy lehetséges-e Istennel barátságban lenni, és ha igen, akkor milyen barát is Ő?”

„A Biblia három helyen is beszél úgy egy emberről, mint Isten barátjáról. Pontosabban, Isten maga nevezi ezt az embert a barátjának. Ábrahámról van szó. Ézsaiás 41:8b „…barátom…, Ábrahám…” mondja Isten Ézsaiás prófétának. A Biblia két másik helyen is utal erre a barátságra. 2Krónikák 20:7b „… barátod, Ábrahám…” mondja a krónikás Istennek. Jakab 2:23b-ben Jakab így ír a levelében: „Ábrahám hitt az Úrnak, aki ezért igaznak fogadta el őt, és Isten barátjának neveztetett.”

„Tudjuk, hogy Ábrahám nagy ember volt, tehát elképzelhető, hogy úgy gondoljuk, hogy Isten csak néhány kiváltságos embernek hajlandó a barátja lenni. De Jézus, akiről tudjuk, hogy emberré lett Isten, ezt mondja: „Ti a barátaim vagytok, ha azt teszitek, amit én parancsolok nektek.” (János 15:14.) Ki tartozhat ebbe bele? Én is? Ehhez tudni kellene, hogy mit takar az a bizonyos parancs. Jézus számos parancsot mondott, és mond ma is, de van egy alapvető fontosságú, aminek a teljesítésével a barátaivá válhatunk; higgyünk Őbenne!”

Itt még felhasználhatod a következő Igéket, ha szükségesnek látod:

János 14:1b – Jézus mondja: „… higgyetek Istenben, és higgyetek énbennem.”

János 6:29 – „Jézus ezt felelte nekik: „Az az Istennek tetsző dolog, hogy higgyetek abban, akit ő elküldött.”

János 6:57a – Jézus mondja: „…engem az élő Atya küldött el, …”

„Milyen barát is Jézus? Ő maga azt mondja a szeretet mértékéről, hogy „Nincs senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét adja barátaiért.” (János 15:13.) Tudjuk, hogy Ő az életét adta értünk.”

„Te tudod-e, hogy Jézus az életét adta érted? Tudod-e, hogy ez mit jelent? Jézus a barátjának mondhat-e téged? Látod-e Őbenne a barátot? Gondold végig a nálad lévő kis lapról a jó barátság jellemzőit! Ismered-e ilyen barátnak Jézust? Milyen szinten tart a barátságotok? Rád Ő jó barátként tekinthet-e? Számíthat-e rád vagy csak kihasználod a barátságát?”

„Az előttünk álló héten gondolkozzunk ezeken a kérdéseken! A kis lapotokat vigyétek magatokkal, hogy a héten bármikor elővehessétek, és így is gondolkodhassatok!”

BEFEJEZÉS

„A Vadkelet leggyorsabb lufisa”

Még az ifi előtt fújj (vagy fúvass fel :-) két papírtáskányi lufit!

„Valószínűleg hallottatok már a „Vadnyugat leggyorsabb lövészéről”. Mi most a „Vadkelet leggyorsabb lufisát” fogjuk megkeresni.”

Jelölj ki kettőt a versenyzők közül, és állítsd őket egymással szemben, kb. 2 méter távolságra! Majd helyez egy-egy lufival töltött papírtáskát mindegyikük jobb lába mellé! „Most pisztoly helyett lufikkal fogtok tüzelni. Amikor azt mondom „rajta”, akkor mindegyikőtöknek le kell hajolni a papírtáskához, ki kell emelnie egy lufit, és a másik felé kell dobnia! Aki hamarabb dobja el a lufiját, az a győztes.”

A győztes maradjon állva, és válassz egy másik ellenfelet neki a következő lövéshez! Mindig a győztes maradjon fenn egy lufi eldobása után. A játék addig folytatható, amíg el nem fogy az időtök vagy a lufitok.

Majd, „Hangerőt fel!”, és jöhet az evés-ivás.

Barátságok születése 1.

Barátságok születése 2.

Barátságok születése 3.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.