A látogatóbarát gyülekezet

Látogatóbarát a gyülekezeted? Meg akarod tudni?

A látogatóktól kapott válaszok lehetnek a legjobb információforrásaid. Ők túllátnak azon, amit mi látunk, mivel mi annyira engedékenyen és megszokással kezeljük a dolgok menetét, hogy nem is látjuk azokat a problémákat és kérdéses dolgokat, amit egy újonnan érkező észrevesz. Elégedetten és „rózsaszínben” látunk mindent. Ez azt jelenti, hogy annak a romantikus nosztalgiáján keresztül látunk, amit régen tettünk, illetve amilyen jók voltunk vagy most vagyunk, ezért nem aktuálisan látjuk a dolgainkat, a nosztalgiától és előfeltételezésektől mentesen. Ha a látogató szemével látunk, akkor őket megtisztelve tudunk válaszokat adni nekik. Észre tudjuk venni a szükségleteiket és aggályaikat, és kellő választ tudunk nyújtani nekik, az evangéliummal együtt. Lehet, hogy az emberek hibbantnak tartanak minket először, mivel azok, akik nem ismerik a mi Urunkat, nem fognak megérteni mindaddig, amíg a Szentlélek közbe nem szól. A Szentlélek minket, keresztényeket használ eszközként!

Itt egy módszer arra, hogy megtudhasd: látogatóbarát-e a gyülekezeted. Hívj el a gyülekezetetekbe olyanokat, akik még nem jártak ott. Ezek lehetnek az ismerőseid, vagy más gyülekezetekből valók. Feltétlenül legyenek ismeretlenek a gyülekezet számára, hogy ne lehessen tudni, miért vannak ott. Az a cél, hogy megtudd, hogyan fogadják őket, és megfigyelhess olyan problémákat, amik hátrányosan érintenék a környéken végzett evangelizációs munkát. Itt egy lista azokról a kérdésekről, amiket a látogatóid szem előtt tarthatnak a gyülekezeted elemzésekor:

1.    Milyen volt látogatóként megjelenni ebben a gyülekezetben?

2.    Neked konkrétan mi nyerte el a tetszésedet?

3.    Mi volt lehangoló?

4.    Mitől érezted magad kényelmesen és nyugodtan?

5.    Mitől volt kényelmetlen érzésed, ami stresszelt?

6.    Mi volt kiemelkedően feltűnő, akár pozitív, akár negatív?

7.    Érezted-e Isten jelenlétét?

8.    Történt-e olyan dolog, ami elvonta a figyelmedet a dicsőítéstől?

9.    Mit változtatnál meg?

10.  Mik a gyülekezet mellett és ellen szóló dolgok?

11.  Nem keresztény számára: A tanítást hasznosnak találtad, és értetted?

12.  Komoly keresztény számára: A tanítás biblikus és valósághű volt?

13.  A faliújságon elegendő információ van ahhoz, hogy első látogatóként úgy követhesd az alkalom menetét, hogy nem jössz zavarba?

14.  Van valamilyen látogató-azonosító rendszer?

15.  A különböző termek és helyiségek érthetően vannak ismertetve és jelölve?

16.  Van utólagos program a látogatók számára?

17.  Vannak olyan kártyák elhelyezve a széksorok között, amin elég hely van arra, hogy a látogató személyes információkat és kritikákat is ráírhasson?

Ezek a kérdések segítenek felmérni a gyülekezeted mindenre kiterjedő egészségét, ugyanis ha az emberek érettek, akkor a hála érzése árad a lelki tanítványoktól a körülöttük lévők felé. Ráadásul a lelkileg érett gyülekezetet rendszeresen fogják látogatni új érdeklődők. Vannak olyan gyülekezetek, akik nem gondolták át, hogyan üdvözöljék az embereket. Ez még akkor sem biztos, hogy egyértelmű, ha egy egészséges gyülekezetről van szó. Ezek a kérdések rávilágítanak az ilyen problémákra, és lehetőséget adnak arra, hogy a gyülekezet javítson és változtasson a dolgok menetén.

A következő kérdéssor kisebb problémák feltárásában segít, és valós ellenintézkedések meghozatalában az embereket frusztráló problémákra, a látogatók, sőt néha a tagok számára is. Ez olyan gyülekezetet készít elő a jövőbeli látogatók számára, aminek „felhasználóbarát” légköre van, és így azt fogják érezni, hogy szívesen látják és elfogadják őket.

18.  Van-e megfelelő, kényelmes parkolási lehetőség?

19.  Vannak-e a gyülekezetet illetve a főbejáratot megfelelően mutató táblák?

20.  Nagy gyülekezet esetében, vannak-e barátságos, segítőkész emberek, akik segítenek eligazodni, a parkolótól a mosdóig?

21.  Vannak-e láthatóan elhelyezett megfelelő táblák, amelyek a különböző összejöveteli helyeket mutatják, mint például az istentiszteletek helyét, illetve a többit, mint pl. a toalettet, a kisgyermekes termet és az osztálytermeket?

22.  Rendelkezésre állnak-e barátságos és értelmes fogadó emberek?

23.  Vannak-e a gyülekezetben barátságos és jól felkészített ajtónállók?

A gyülekezetnövekedéssel kapcsolatos statisztikák szerint, a látogatók az első néhány perc során döntik el, hogy eljönnek-e máskor is, vagy sem. Ebből azt a következtetést lehet levonni, hogy a látogatóra az gyakorolja a legnagyobb hatást, hogy hogyan köszöntik, ami meghatározza, hogyan fog reagálni a gyülekezetben tapasztalható összes többi hátralevő dologra. Még ha a világon a legjobb tanításotok és dicsőítésetek is van, az emberek nem fognak megmaradni ott, ahol nem fogadják szívesen őket. Az első benyomás kritikus jelentőségű. Ha a gyülekezetnek nem barátságos a hangulata, akkor lassan bele fog halni a barátságtalan, kedvességet nélkülöző lelkületébe. A kedvesség a Lélek nagyon fontos gyümölcse, aminek meg kell mutatkoznia a parkolótól a mosdóig, különben ott fogtok magatokban ülni a széksorok között.

Az élet tele van „miértekkel” és a „hogy-hogy” kérdésekkel, amik magyarázatra és az Isten Igéjében megtalálható igazságra várnak, de ez a legtöbb ember számára meghatározhatatlan. Nekünk az az elhívásunk, hogy az Ő Igéjét tovább adjuk, és számukra jelentőségteljessé tegyük. Ezért ha az ajtóig sem jönnek el, vagy az ajtó nem nyílik meg előttük, az igazság keresése akadályba ütközik az életükben.

Azt akarjuk, hogy a látogatók olyan helynek találják a gyülekezeteinket, amit az otthonuknak nevezhetnek. Olyan helynek, ahol kedvesen fogadják őket, bátorítást kapnak, és aktívan részt vehetnek a közösségi életben. Nem kezelhetjük úgy a vendégeinket, mint valami „Aranyfürtöcskéket”, akik csak besettenkednek, maguk próbálják megkeresni a helyüket, végül pedig azt tapasztalják, hogy nem jó helyen, vagy egyszerűen csak útban vannak.

Nem kérdéses, hogy a gyülekezetünk lelkileg érett tagjai fogják meghatározni, hogyan foglalkozunk a látogatókkal. Azt is meg fogja határozni, hogyan reagálunk a mi Urunk elhívására. A stabil biblikus tanítással együtt járó gondoskodó légkör növekedést és lelki érettséget fog eredményezni, ami a gyülekezet fő rendeltetése. A mennyiségi növekedés ennek a mellékhatása lesz. Igaz, hogy a mennyiségi növekedés fontos, de nem ez a fő cél. A fő cél a tanítványképzés! A növekedés ennek a gyümölcse és hatása, de nem a fő eleme. Ha mennyiségi növekedést akarsz, akkor kövesd az Úrtól kapott elhívásodat, azzal, hogy törődsz a már rád bízott emberekkel, a Szentírásban kinyilatkoztatott módon!

Ami a leglényegesebb egy vendégszerető gyülekezetben, az nem az, hogy hogyan tesszük a dolgokat, vagy mit tudunk és mit teszünk, hanem az, hogy mi van a szívünkben. Ráadásul, ha az emberekkel való törődés nem az ereinkben csorgó vér, és ha a tanítványképzés nem a szívünk dobogása, akkor nem Isten Királyságát fogjuk építeni. Csak énünk Királyságát fogjuk megalapozni. Ami a szívünkben van, csak az fogja meghatározni a vendégszeretetünk irányultságát és a gyülekezet légkörét. Meg fogja határozni a tempónkat és asztalt terít az embereknek, akiket vagy szívesen fogadunk, vagy kikerülünk.

Arra vagyunk elhívva, hogy engedelmeskedjünk a Szentírásnak, törődjünk az Úrtól kapott emberek szükségleteivel, olyan törődéssel, amitől az emberek teljesen otthon érzik magukat. Azok a jelzések és mosolyok, amik azt mondják: „örülünk, hogy itt vagy”, az a légkör, ami azt üzeni: „Krisztus itt van, mert szeretjük Őt”, és azok a barátságos ajtónállók és fogadóemberek, akik elvezetnek a termekbe, az ülőhelyekhez, a mosdóhoz, az osztálytermekhez, valamint a mi élő Urunk Lelke, mind ezt a törődést bizonyítják. Mindenkit köszöntünk, akár a látogatókat, akár a tagokat, imában hordozzuk őket, törődünk velük, nem túlterheljük, hanem bátorítjuk, és összegyülekezésre invitáljuk őket. Aztán a látogatóból tag lehet, aki tanításban, felkészítésben, tanítványképzésben és szolgálati képzésben részesül. Ez a folyamat újra és újra megismétlődhet még több ember felé. Az elhívás elhangzott. A felelet és a felelősség a tiéd!

„Nekünk – amíg nappal van – annak a cselekedeteit kell végeznünk, aki elküldött engem. Mert eljön az éjszaka, amikor senki sem munkálkodhat.” (János 9:4 – Protestáns fordítás)

Eredeti cikk: How to Find Out if Your Church is Visitor Friendly

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.