Amikor pilóta-projektként indítunk be egy kiscsoportot, én a négy i-t szoktam ajánlani. Nem gondolom, hogy csak egyféle menetrend létezik, de az alább kifejtett változat jól működik. A négy „i” maximális részvételre ad lehetőséget a csoport tagjainak, és könnyű is követni.
A négy „i”
Mind a négy i-nek konkrét célja van. A jégtörő (indítás) abban segít, hogy az emberek megtapasztalják a csoport-dinamikát. Az ima és az éneklés (imádat) segít, hogy az emberek figyelme az Élő Isten felé forduljon. A bibliai szakasz (ige) Isten Igéjét alkalmazza a mindennapi életre. Végül a tagokat arra buzdítjuk, hogy megosszák másokkal a jó hírt (irányadás).
Indítás (15 perc)
Az indítás általában valamilyen jégtörő tevékenységet foglal magába: Mit szeretsz csinálni, amikor nyaralsz? Mi a kedvenc hobbid? A lényeg az, hogy összekapcsoljuk az embereket az egész csoporttal. Az indítás körülbelül 15 percig tart.
Imádat (15 perc)
Az imádat szakasza Istenre koncentrál, hogy ki Ő, és mit tett. A sejt azért van, hogy dicsőséget adjon Istennek, és az imádat indítja be ezt a folyamatot. Akár van hangszeretek, akár nincs, a cél az, hogy dicsőséget adjatok Neki az imádat által. Imádatot lehet folytatni dalok éneklésével, imádkozással, egy Zsoltár felolvasásával, vagy Istenről elmélkedve csendben. Ossz ki egy-egy dalszöveges lapot, amin az aznapi dalok vannak felsorolva (általában 4-5 dal legyen). Ne aggódj, ha senki sem tud gitározni vagy zongorázni. Mindig lehet dicsőítő CD-t használni, vagy zene nélkül is dicsőíteni. A dicsőítés vezetője adjon lehetőséget a csoport tagjainak, hogy egy-egy rövid dicséretet, imádságot, vagy egy csendes megvallást elmondjanak.
Ige (40 perc)
Az igére szánt időszak Istennek ad lehetőséget arra, hogy közvetlenül szóljon az Ő népéhez az Szentírás által. Az igazán jó vezetők másokat kérnek fel arra, hogy osszák meg a gondolataikat és alkalmazzák Isten igéjét. A sejt-tanítások általában 3-7 kérdésből állnak, Isten igéje alapján összeállítva.
A legjobb sejtvezetők igazából folyamat-segítők („facilitátorok”), nem pedig bibliatanítók vagy prédikátorok. A sejtvezetők ne beszéljenek túl sokat, mert a cél nem az, hogy informálódjanak az emberek, hanem hogy átformálódjanak. Az igazán jó vezetők abban segítenek a csoportnak, hogy az elkanyarodjon a politikától, az egyház kritizálásától, vagy különböző könyvszerzők véleményétől, hiszen a cél Isten igéjét alkalmazni a mindennapi életre. Az embereknek úgy kell eljönniük az összejövetelről, hogy megváltoztatta őket Isten örökkévaló üzenete.
Kezdésként kérd meg a tagokat, hogy olvassák fel hangosan az igeverseket. Viszont csak olyanokat kérj fel, akikről tudod, hogy önbizalommal tudnak nyilvánosság előtt felolvasni. Vannak, akik azt szeretik, ha előre ki vannak nyomtatva az igeversek egy papírra, valamelyik könnyen érthető fordításból, hogy mindenki követhesse.
Majd mondj egy rövid magyarázatot az igeszakaszról. Vigyázz, hogy ne prédikálj! Viszont a tagok csak akkor fogják tudni, hogyan válaszoljanak a kérdésekre, ha megragadják az igeszakasz mondanivalóját. A vezető körülbelül tíz percet töltsön az igeszakasz fő pontjainak a magyarázatával. A vezetőnek ehhez nem kell képzett bibliai szakembernek (teológusnak) lennie.
Irányadás (15 perc)
Az irányadás szakasza a sejt összejövetel utolsó része. Mások elérésére koncentrál, ami lehet egy evangelizációs jellegű tevékenység megtervezése, vagy valamilyen gyakorlati társadalmi munkában nyújtott szolgálat megtervezése, vagy egyszerűen csak közös imádkozás a csoportban a barátainkért és családtagjainkért, akiknek Jézusra van szükségük.
Hogy ötletet adjak arra, hogy milyen lehet egy sejt-tanítás, az alábbiakban mutatok egy mintát, amit többször is használtam már. Ez a minta a sejt négy szakaszáról is képet ad, és arról is, hogy hogyan kapcsolódnak egymáshoz ezek a részek.
A saját életem csoportja
Hadd mutassam be példaként azt a sejtcsoportot, ami minden vasárnap este a mi lakásunkban szokott összejönni. Egy jégtörővel kezdünk (indítás). „Ha valakinek olyan dolgot kéne kérdeznie tőled, amiről garantálva van, hogy beszélni fogsz róla, akkor mi lenne az a kérdés?” A cél az, hogy jelképesen megtörjük a jeget – hogy megkönnyítsük az embereknek azt, hogy közösségbe kerüljenek egymással. Mindig külön üdvözöljük az újakat és a nem hívőket is.
Ezután az Urat szoktuk keresni énekléssel és imával (imádat). Mindenki megkapja az énekeket kinyomtatva. Néha én válogatom ki a dalokat, néha mások szoktak választani. A rugalmasság meghatározó nálunk. Az a fontos, hogy belépjünk Jézus Krisztus jelenlétébe.
Ezután lépünk át a sejt-tanításba (ige). A sejt-tanítás életteli, és mindig aktívan részt vesznek benne az emberek. Az én szerepem a beszélgetés folyamatának vezetése – nem prédikálok. Akkor vagyok sikeres, ha minden tag a saját életére alkalmazta az igeszakaszt. A sejt-tanítás során Isten a Szentlélek által az ott levők személyes szükségeire alkalmazza az ő Igéjét. A tanítás után megkérdezem, milyen konkrét imakéréseik vannak. Imádkozunk egymásért. Gyakran rátesszük a kezünket is arra, akinek problémája van.
Végül elmondom a látást az evangelizálásról (irányadás). Ilyesmit kérdezek: „Jövő héten kit fogtok meghívni?” Vagy ezt mondom: „Ne felejtsünk el imádkozni Bobért, aki a következő sejtcsoportot fogja vezetni”.
A sejtcsoport összejövetelünk (ami nem hosszabb másfél óránál), és valamiféle laza kikapcsolódással zárul. Néhányan ottmaradnak még egy óráig, mások hazamennek. Néha a legjobb szolgálati szakasz a sejtcsoport összejövetele után szokott lenni, Isten jelenlétének az utóhatása alatt.
A sejtek rugalmasak, de mégis következetesek. Nincs két teljesen egyforma sejt, de mindegyiknek ugyanazok az elemei: Isten keresése (imádat, imádság, és a tanítás), kapcsolatépítés egymás között (jégtörő, szolgálat egymás felé és a kikapcsolódás ideje), és a nemkeresztények elérése (barátok közötti evangelizálás, különleges sejt tevékenységek, illetve a szaporodás).
Sejt összejöveteli minta
Indítás: jégtörő kérdések
- Hol laktál hét és tizenkét éves korod között?
- Hány testvér lakott együtt?
- Kihez érezted magad a legközelebb?
- Mi a kedvenc sportod?
Imádat
- Együtt, hangosan felolvasni a 8. zsoltárt
- Elénekelni a „Csodálatos kegyelem” című dalt
- A 29. zsoltár felolvasása: mindenki egy-egy igeverset olvasson fel
- Kérd meg őket, hogy egy percre csendesedjenek el; bátorítsd arra a tagokat, hogy gondoljanak arra, hogyan vigasztalta meg őket Isten a múltban egyes szituációkban.
Ige
- Olvasd fel a 2 Korinthus 1:3-5-öt
- Kérd meg a következőre őket: „Mondjatok el egy olyan esetet, amikor nagyon nehéz helyzetben voltatok, és Isten megvigasztalt benneteket!”
- Miután erről beszélgettetek, kérdezd meg tőlük: „Eszetekbe jut olyan eset, amikor Isten titeket használt valaki másnak a megvigasztalására?”
- Végül kérdezd meg: „A csoportunkban kinek van szüksége vigasztalásra most?”
Építsétek egymást, miközben Isten megnyitja a lehetőséget arra, hogy vigasztaljátok egymást.
Irányadás
- Soroljatok fel név szerint olyan hitetleneket, akik jelenleg nehézségeken mennek keresztül.
- Beszéljük meg, hogy sejtként hogyan tudunk bizonyságot tenni ezeknek a hitetleneknek, Isten eszközeivé válva a megvigasztalásukra az ő nyomorúságukban.
Eredeti cikk: The Order of the Cell Meeting (the 4 Ws)
Vélemény, hozzászólás?