Cél: Ezen alkalom után a fiatalok tudjanak néhány kifogást találni, amelyek segíteni fognak nekik abban, hogy távol maradjanak a bajtól.
1. Kezdő játék „Tányér a levegőben” (5 perc)
2. Hirdetések „Hirdetés a tányéron” (5 perc)
3. Bevezető foglalkozás „Ismétlés” (5 perc)
4. Beszélgetés „Pardon, bocsánat!” (5 perc)
5. Bemutatás „Mentségek, kifogások” (5 perc)
6. Tettek „Mi a kifogásod?” (10 perc)
7. Útravaló gondolatok „Mások nyomása alatt” (5 perc)
8. Befejező játék „Szívószál rágcsálás” (5 perc)
Szükséges kellékek, anyagok:
A kezdő játékhoz: műanyag tányérok
A hirdetésekhez: műanyag tányérok, tárgyak, melyeket a feladat során körbe kell adni, üzenetek
A bevezető foglalkozáshoz: tesztek, tollak/ceruzák
A bemutatáshoz: szituációk
A tettek részhez: kártyák, tollak/ceruzák
A befejező játékhoz: szívószálak, jutalom
1. KEZDŐ JÁTÉK: „Tányér a levegőben” (5 perc)
Alakíts ki 8-10 fős csapatokat, akik vagy üljenek le a földre vagy térdepeljenek. Mindenki kb. 1,5 méterre üljön a kör középpontjától. Tegyél mindegyik kör közepére a padlóra egy műanyag tányért. A feladat, hogy a tányért a levegőben tartsák a csapatok a kör közepén. A játék úgy kezdődik, hogy a tányért egy játékos feldobja. Majd mondjon egy nevet a körből és annak a játékosnak a helyére ül, akit szólítottak. Az illető jöjjön be a kör közepére és próbálja meg elkapni a tányért, mielőtt az leesne a földre. Majd újra dobja fel a tányért, és újra hívjon be a kör közepére egy másik játékost. A feladat ugyanaz.
Először kipróbálhatjátok a játékot, hogy mindegyik csapat letesztelje magát, hogy mennyi ideig tudják a tányért a levegőben tartani (versenyre is mehet ez a játék a csapatok között). Majd ismételjétek meg a játékot, akiknél a tányér leesik, kiesnek. Az utolsó két ember, aki bennmarad a játékban, győz.
2. HIRDETÉSEK: „Hirdetés a tányéron” (5 perc)
Maradjanak a csapatok, üljenek le a padlóra párhuzamos oszlopokba. Minden csapat utolsó játékosának adjál egy, a kezdő játékban már használt, műanyag tányért. Mondd el nekik, hogy ez egy olyan csapatverseny lesz, mely el fogja dönteni, hogy melyik csapat dolgozik igazán összhangban, melyik csapatnál jó a csapatmunka.
Több kör lesz, mindegyik kör 1000 pontot ér. Minden csapat utolsó embereinek adjál egy tárgyat, amelyet az illető tegyen a tányérra, majd a csapattagok adogassák előre a tányért, rajta a tárggyal, anélkül, hogy leesne a tárgy a tányérról. Amíg a tárgy a tányéron van, nem szabad hozzáérni. Mikor az első emberhez ért a tányér, a játékvezető vegye le a tárgyat a tányérról, majd egy félbe hajtott kártyát tegyen a tányérra. Ezek után a tányért, rajta a kártyával hátra kell adogatni. Mihelyst elért a tányér az utolsó emberhez, álljon fel és olvassa fel hangosan, ami a kártyára van írva. Az a csapat, amelyiknek sikerült befejeznie a tányéradogatást, oda és vissza, az nyeri meg a kört. 1000 pont jár érte. Ha a tárgy, vagy a kártya leesik a tányérról, a tányért vissza kell küldeni a sor elejére, vagy a végére, attól függően, hogy honnan indult az adogatás.
Az egyes körök között a csapatokban az emberek váltogathatják a helyüket, úgy hogy mindenki üljön a sor elején és a végén is.
Olyan tárgyakat válassz ki a játékhoz, melyekre nagyon oda kell figyelni, hogy le ne essen és egyensúlyozni kell azokat. A kártyáidra pedig a hirdetések legyenek írva. Tárgyakra és hirdetésekre példa:
Az egyik kártyára ilyesmit írhatsz, küldj körbe egy ping-pong labdát: Jövő héten filmklub lesz a … filmet fogjuk nézni, Lehet jelentkezni a nyári táborra, Ifjúsági konferencia lesz…
Küldj egy könyvet az egyik tányéron: „Hamarosan kisebb csoportokban fogunk dolgozni, jól fogunk szórakozni és meg fogjuk ismerni egymást. Ezek után nehéz témákról fogunk beszélgetni, de nem olyan nehezekről, mint ez a könyv. Mindenki iratkozzon fel a csoport foglalkozásokra. (Ezzel a kiscsoportos foglalkozásokat jelented be).
Az egyik tárgy egy kis ceruza legyen. A kártyára a következőket írhatod: ’Ha most vagy először itt, akkor tölts ki egy névkártyát.(Ez az újaknak szóló hirdetés).
Ötnél több kört ne játsszatok. Majd hirdesd ki a győztes csapatot, szedd össze a tárgyakat, kártyákat, tányérokat és mindenki csendesedjen el.
3. BEVEZETŐ FOGLALKOZÁS: „Ismétlés” (5 perc)
Miután mindenki a helyén van, osszál ki mindenkinek ceruzákat, vagy tollakat és ennek a résznek a végén található kérdőív fénymásolatát. Gyorsan dolgozzon mindenki a kérdésekkel. Mondd el nekik azt is, hogy nem kell nevet írni a lapjukra és hogy az utolsó kérdést mindenki feltétlenül válaszolja meg.
Pár perc után szedd össze a kérdőíveket. A ceruzákat és tollakat még ne tegyék el, mert később még szükség lesz rájuk, majd beszéljétek meg a helyes megoldásokat. Előfordulhat, hogy csak a poén kedvéért rossz válaszokat fognak bekiabálni. Nem muszáj síri csendnek lennie; csak mondd el a helyes válaszokat, majd menj tovább. A célja ennek a foglalkozásnak, hogy átismételjétek az eddig tanultakat, és hogy meghallgasd a hatodik kérdésre adott válaszaikat.
Szánj arra is egy kis időt, hogy elmondjad, Dániel, Sidrák és Jézus miként álltak ellene a tömeg nyomásának, annak ellenére, hogy nem vettek részt az elmúlt öt klub alkalmon.
(Megjegyzés: ha esetleg nem tudnád a válaszokat, itt megadjuk, és ezek a következők:
1 – megszegés, kivívás, lemondás
2 – figyelj a jelzésekre, tegyél valamit, cselekedj
3 – jó barátok, ismerősök, a tömeg, meglepetést hozó szituációk
4 – egy jobb ötlettel való előállás, témaváltás, mondj egy viccet
5 – József, Dániel, Sidrák, Péter, János, Jézus
4. ÁTBESZÉLÉS: „Pardon, bocsánat!” (5 perc)
A keverd meg a beszedett kérdőíveket. „Átfutottam gyorsan a válaszaitokat és azt kell, hogy mondjam, hogy nagyon jó memóriátok van. Pedig még trükkös kérdésekkel sem csaptunk be benneteket.
„Nagy valószínűséggel kíváncsiak vagytok arra, hogy miért tettük fel nektek az utolsó kérdést, nevezetesen, hogy mondjatok valami kibúvót valami dolog megtétele alól. Ez csak egyszerűen azért volt, mert kíváncsiak voltunk a feleletetekre.
„Most felolvasom azokat a kéréseket, melyekre a kérdőívben válaszoltatok.” Mindegyik kérés után olvass fel egy kifogást, mentséget, melyet írtak, egyszerre csak egyet, lehetőleg humorosat, furcsát.
1. Az alkalom után, kitakarítanátok a termet?
2. Elfogyott a pénzem. Tudnál nekem kölcsönadni 250.000 forintot?
3. Jövő héten Spanyolországba fogok utazni. Elvinnél kocsival?
4. Iskola után, arra kérnélek téged, hogy birkózz meg egy alligátorral.
5. Mire hármat számolok, jódlizd el az iskola indulóját a lehető legmagasabb hangon.
6. Iskola után, vágd le a kezedet és lábadat, és gördülj el hozzám.
7. Ma nem vagyok olyan éhes. Megennéd helyettem az ebédemet?
8. Mikor azt kiáltom, hogy „Itt a nagy lehetőség!”, fuss oda és adj egy puszit az igazgatónak.
9. Gyorsan…mielőtt még késő lenne…lapulj és kússz úgy, mint egy hüllő.
„A mai napon a bajok elkerülésére egy nagyon hatékony módszerről fogunk tanulni. És ez az a módszer, amit a legtöbb diák használ. Így nagyon könnyű lesz megtanulni. A tömeg részéről érkező nyomás kezelésének ez a módja különösen barátokkal és ismerősökkel alkalmazható jól – egyénileg vagy csoportosan. Ez nem más, mint „mentség, kifogás keresése”.
„Ennek az alkalomnak a végére meg fogjátok tanulni, hogyan keressünk kifogást arra, hogy hogyan kerüljük el a bajt. Három vagy négy jó indokot is fogtok tudni arra adni, amivel ki fogtok tudni jutni azokból a szituációkból, amelyekre a környezetetekben lévő emberek kényszerítenek.”
„Mit is értek kifogás alatt. Egy jó kifogás az, ha megemlíted, hogy neked most mást kell csinálnod a felkínált dolog helyett. Ez nem hazugság. Ismétlem – ez nem hazugság.
„Ez a kifogás egy általános dolog lehet, egyszerűen csak ’Nincs kedvem hozzá’, vagy konkrét kifogás is lehet: ’Meg kell csinálnom a házi feladatomat.’ Mind a két állítás jó kifogás. A cél, hogy egy indokot keress, amellyel kibújsz a probléma elől, mások rossz dologra csábítása elől elmenekülsz. Kifogások:
– Haza kell mennem tanulni.
– Telefont várok.
– Otthon van egy kis munkám.
– Az apám megölne, ha megtudná!
– A múltkor lebuktam. Nem akarom még egyszer megkockáztatni!
– Bocsánat, de el kell mennem a toiletre.
– Nem ma – túl sok mindent kell ma csinálnom.
– Fel kell készülnöm a…
– Gyakorolnom kell a…
5. BEMUTATÁS: „Mentségek, kifogások” (5 perc)
Vagy olvasd fel hangosan, vagy add oda a munkatársaknak, akik eljátsszák a szituációkat. Mindegyik szituáció után beszéljétek meg, hogy milyen kifogást talált a szituációban szereplő illető.
1. Jessica hazafelé tart Évával, amikor Éva megkérdezi őt, hogy nem szeretne-e egy kis füvet szívni, amit tegnap talált a testvére szobájában. Jessica a következőket válaszolja: „A szüleim megölnének! Meg aztán haza is kell mennem és készülnöm kell holnapra, mert dolgozatot írunk.”
2. Zoli éppen Zsuzsához megy és arra kéri őt, hogy adja kölcsön a matek háziját. Erre Zsuzsa ezt válaszolja: „Óh, ne haragudj, azonnal a toiletre kell rohannom, mielőtt még túl késő lenne. Majd suli után találkozunk.”
3. Dia suli után egy röplabda meccset néz barátaival. A barátai azt javasolják, mielőtt a röplabda meccs befejeződne, menjenek a parkolóba és a vendégcsapat buszának az ablakait törjék be. Dia a következőket mondja: „El kell még mennem a szekrényemhez és ki kell vennem egy-két könyvet onnan. Telefonálnom is kell az anyukámnak, hogy jöjjön értem – sok könyvet kell hazavinnem.”
4. Az ebédre várva, András azt súgja Jancsinak, hogy tegyenek zsebre egy nagy zacskó chipset, amíg a felszolgáló hölgy nem jön. Jancsi ezt súgja: „Nem élném túl, ha lebuknánk és letartóztatnának.”
6. TETTEK: „Mi a mentséged?” (10 perc)
Mindenki kapjon egy kártyát; a toll és a ceruza még náluk van. Gondolják át alaposan és írjanak le 2-4 kifogást, amiket bármikor használhatnak, amikor kell. Mondd el nekik, hogy szeretnéd, ha komolyan vennék a feladatot. A munkatársak járkáljanak közöttük és figyeljék, hogy mindenki dolgozik-e a feladaton és válaszoljanak, ha van a gyerekeknek bármilyen kérdésük. Pár perc után szedd össze a tollakat, ceruzákat és a kártyákat. Olvasd fel hangosan, amiket írtak (amit kétszer szerepelt, azt nem) és reagálj arra, amit írtak.
Zárd le ezt a részt azzal, hogy bátorítod őket arra, hogy ne felejtsék el ezeket a kifogásokat és ha kell használják fel őket.
7. ÚTRAVALÓ GONDOLATOK: „Mások nyomása alatt” (5 perc)
Mondd a következőket: „Mindannyian tudjátok már, hogy alkalmainkat egy játékkal szoktuk befejezni. De még a befejező játék előtt egy nagyon különleges útravalóm van ma számotokra. A Bibliát, Isten szavát fogjuk most tanulmányozni és egy nagyon fontos tanítással fogunk megismerkedni, amelyet az életünkre is tudunk alkalmazni.
„Az elmúlt öt hét során az útravaló gondolataink a „Mások nyomása alatt” címet kapta. Igéket és szituációkat dolgoztunk fel, melyekben szereplő embereket mások befolyásoltak és megnéztük azt is, mi hogyan reagáljunk ezekre a helyzetekre.
„Az első héten pillecukorkát nyomtunk össze és a Bibliából a Róma 12:2 részt olvastuk el és beszéltük meg: „És ne igazodjatok e világhoz, hanem változzatok meg értelmetek megújulásával, hogy megítélhessétek: mi az Isten akarata, mi az, ami jó, ami neki tetsző és tökéletes.”
„Majd a rákövetkező héten Péterről beszélgettünk és láttuk azt, hogyan engedett a tömeg befolyásolásának és hogyan tagadta meg Jézust, annak ellenére, hogy ismerte őt. Egy lufihoz hasonlítottuk Pétert, amely mások hatására, nyomására kipukkad.
„Majd beszéltünk a tömegről, akik Jézust egyik nap királyukként köszöntötték, de pár nap múlva ellene fordultak ezt kiabálva, ’Feszítsd meg!’. Ezek közül az emberek közül nagyon sokan hittek Krisztusban, de mégis engedtek a tömeg nyomásának. Majd beszélgettünk arról is, hogyan akar minket Isten valami mássá, valami nagyon különössé formálni… olyanná, mint az a bizonyos acéldarab.
„A múlt héten újra Péterről beszélgettünk, de ezen alkalommal nem engedett a tömeg nyomásának, akik azt szerették volna, hogy ne beszéljen Krisztusról. Péter találkozott a feltámadott Krisztussal; tudta, hogy az az üzenet, amit Krisztus hirdetett, igaz volt; és azt is tudta, hogy ő inkább Istennek akar engedelmeskedni, mint embereknek.
„Ma gondolataink egyetlenegy igevers köré koncentrálódnak. Ez a vers azt mondja el nekünk, hogyan lehet nekünk belső erőnk és bátorságunk nemet mondani a tömegnek, vagy bárki másnak, aki arra kényszerít bennünket, hogy rosszat tegyünk.
„2 Korinthus 5:17: „Ezért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az: a régi elmúlt, és íme: új jött létre!”
„Ez a vers arról szól, hogyha valaki igazán, teljes szívvel odaadja magát Krisztusnak, akkor Isten elkezdi formálni őt belsőképpen. És ezzel az új élettel ereje lesz azzá válni, amivé Isten szeretné, hogy váljon.
„Az, hogy valaki keresztény lesz, Krisztus követője, sok-sok imádkozást jelent és Istent arra kéri, hogy jöjjön be az életébe, vegye át életének irányítását, kezdje el mindazokat a változásokat az ő életében, melyeket megígért Isten korábban.
„Akartok belsőképpen megújulni? Akkor az alkalom után beszélgessetek el velem, vagy bármelyik más munkatárssal. Időt fogunk keríteni arra, hogy leüljünk egymással, hogy megbeszéljük kérdéseiteket és elmondjuk nektek, hogyan lehet belsőképpen megváltozni.”
8. BEFEJEZŐ JÁTÉK: „Szívószál rágcsálás” (5 perc)
Válassz ki 5-6 diákot, akik majd versenyezni fognak. Hívd ki őket és mindegyiknek adjál egy szívószálat, melyet tegyenek a szájukba. Mikor jelt adsz, meg kell rágniuk a szívószálat. Vagyis, csak a szájukat és a fogaikat használhatják, és az egész szívószálat így kell begyömöszölniük a szájukba. Aki leghamarabb teljesíti ezt a feladatot, az lesz a győztes és az illető kapjon jutalmat.
A végén kapcsolj be zenét és engedd haza őket, vagy kínáld meg őket üdítővel, keksszel. És természetesen beszélgess azokkal, akik Krisztus hívására jelentkeznek!
—————————————————–
KÉRDŐÍV (ISMÉTLÉS)
1. Karikázd be azt a három szót, mely segít nekünk a baj felismerésében: megszegés, megrázás, elvevés, kivívás, leválás, megborzongás, lemondás, fogfájás.
2. Karikázd be azt a két lépést, melyet meg kell tennünk, hogy távol maradjunk a bajtól: figyelj a jelekre, cselekedj, hívd ki a rendőrséget, viselkedj bután, fuss olyan gyorsan, ahogyan csak tudsz, tarts egy kis szünetet és próbáld újra.
3. Karikázd be azt a négyféle típusú embert, vagy szituációt, amelyek, akik rendszerint helytelen dolog megtételére kényszerítenek bennünket: nőtlen, hajadon leprások, jó barátok, idegenek, tanárok, ismerősök, profi futballjátékosok, igazgatóhelyettesek, a tömeg, bírók, ellenségek, meglepetést hozó szituációk, pizza, idegenben való focimérkőzés, árnyas sétányok.
4. Karikázd be azt a három eddig megtanult módszert arra, hogyan lehet kikerülni a bajt: grimaszokat vágni, felhívni anyut, egy jobb ötlettel előállni, témát váltani, megvesztegetni, viccelődni, elbújni, furcsa nyelven beszélni.
5. Karikázd be azokat a bibliai alakokat, akik ellenálltak a tömeg nyomásának: József, Dániel, Sidrák, Péter, Jézus, János, Zoltán, Béla
6. Hozzál kifogásokat arra, hogy valamit nem szeretnél megtenni (lehetnek közöttük viccesek is): Nem tudok, mert……………………………
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 1. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 2. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 3. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 4. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 5. rész
Vélemény, hozzászólás?