Cél: Az alkalom végére a fiatalok megtanulják, hogyan kell észrevenni, ha közeleg a baj
Alkalom menete:
1. Kezdő játék – „Pille habcukorkák és fogpiszkálók” (5 perc)
2. Hirdetések – „Építkezés alatt” (5 perc)
3. Bevezető foglalkozás – „Tudod, hogy bajban vagy, amikor……” (5 perc)
4. Beszélgetés – „Bajok, bajok, bajok” (7 perc)
5. Bemutatás – „Szituációk kategóriába sorolása” (5 perc)
6. Tettek – „Most te következel” (8 perc)
7. Útravaló gondolatok – „Mások nyomása alatt” (5 perc)
8. Befejező játék – „Lábujj-térd, lábujj-térd” (5 perc)
Szükséges kellékek, anyagok:
A kezdő játékhoz: pillecukorkák fogpiszkálók
A hirdetésekhez: fogpiszkálók pillecukorkák hirdetések papírzacskó
A bevezető foglalkozáshoz: lapok ceruzák/tollak
A beszélgetés részhez: fel kell kérni előre embereket a jelenetekhez (esetleg a jelenetnek megfelelő öltözék) tábla és kréta, vagy írásvetítő és toll
A tettek részhez: papír cetlikre leírt szituációk
Az útravaló gondolatok részhez: pillecukorkák tortaforma
A befejező játékhoz: ragasztócsík jutalom a győztesnek
1. KEZDŐ JÁTÉK: „Pille habcukorkák és fogpiszkálók” (5 perc)
Alakíts ki csapatokat és ültesd le őket párhuzamos sorokban (Legalább 5-6 ember legyen egy csoportban). Mindenkinek adj egy fogpiszkálót és mondd meg nekik, hogy ezeket tartsák meg a játék után, mert a következő feladatnál is szükség lesz rájuk. Majd minden csapatból az első embernek adj egy pillecukrot. Magyarázd el, hogy a játék során a cukrot kell hátraadogatni (az első ember adja a másodiknak, a második a harmadiknak és így tovább), de csak a fogpiszkálóval lehet a cukorkákhoz érni. A kezeket nem lehet használni és a fogpiszkálókat pedig a szájban kell tartani. Ha a cukorka leesik, vissza kell adni a sorban az első embernek és újra kell indítani az adogatást. Amelyik csapat hamarabb kész, az a nyertes.
2. HIRDETÉSEK: „Építkezés alatt” (5 perc)
Győződj meg arról, hogy mindenkinél van fogpiszkáló. Majd kapjon minden csapat 5-10 cukorkát és magyarázd el, hogy ezek a cukorkák és a fogpiszkálók most építőanyagok lesznek. Két percet kap minden csapat, hogy megépítsenek egy építményt, melyet te határozol meg. Aztán adj nekik egy-két percet, hogy átgondolják, megbeszéljék.
Még az alkalom előtt írj le papír cetlikre különböző tárgyak, épületek neveit. A csapatoknak ezeket kell megépíteniük. A tárgyak, építmények legyenek a hirdetéseiddel kapcsolatban. Például:
– ha a hirdetésed az 5 hét múlva megtartandó „Nagy Pizza Parti” – ról szól, akkor építtethetsz velük egy hatalmas pizzát
– ha olyan hirdetnivalód van, hogy a koncert lesz valamikor, és meg szeretnéd tudni, hogy ki akar jönni, akkor építtess velük egy zenekart
– ha az ifjúság kirándulni megy valahová, ha autóval mentek, akkor autót, ha vonattal, akkor azt építtess velük
– ha valamelyik idős embernek kell segíteni a ház körül, akkor készítsenek fűnyírót…
Ha több csapatod van, mint amennyi hirdetésed, akkor építtethetsz velük különféle szerkezeteket, konstrukciókat (pl. egy kedvenc tanár, zászló, híd, stb.)
Két perc múlva kérdd meg a csapatokat, hogy mutassák be építészeti és mérnöki munkájukat, csodáikat. Ügyelj arra, hogy a megfelelő időben közöld a hirdetéseidet.
Gyűjtsd össze az összes fogpiszkálót és pille habcukorkákat egy papírzsákba. (Megjegyzés: a cukorkákra szükség lesz még az alkalom során.)
3. BEVEZETŐ FOGLALKOZÁS: „Tudod, hogy bajban vagy, amikor…” (5 perc)
Ossz ki lapokat és tollakat/ceruzákat mindenkinek. Mondd el nekik, hogy a lapok egyik oldalára a következő mondatot írják le: „Tudod, hogy bajban vagy, amikor…” és fejezzék be ezt a mondatot.
Példákat is adhatsz, például: „… anyukád kéri, hogy mutasd meg neki a bizonyítványodat”, „… az egyik új tanárod a következőket mondja: Rólad már hallottam”, „… amikor hazaérvén családodat nem találod otthon, mert elköltöztek” „… közlik veled, hogy fáradj be az igazgatóhelyettesi irodába”, „… az öcséd mosolyogva közli veled: Apu megjött!”
Egy-két perc múlva kérd meg őket, hogy fordítsák meg a lapjaikat és erre az oldalra pedig írjanak le egy olyan történetet az életükből, amikor bajba kerültek. A lapokra nem kell ráírniuk sem a nevüket, sem a személyi adataikat.
Szedd össze a lapokat, tollakat/ceruzákat. Keverd össze a lapokat, és olvasd fel őket. A durva, vagy nagyon személyes válaszokat ne! (Megjegyzés: ha nagy csoportban dolgozol, válogass ki egy párat a humorosak közül és azokat olvasd fel.)
Majd a lapok másik oldalát is olvasd fel.
4. BESZÉLGETÉS: „Bajok, bajok, bajok” (7 perc)
Ezt a részt a következőkkel vezetheted be: „Biztos láttátok a Denisz a komisz című filmet, amiben a kisfiú akármit csinál, mindig bajba kerül…”
A következő néhány alkalmon, beleértve a mait is, a következő témával fogunk foglalkozni: „Hogyan kerüljük el a bajt, hogyan ne keveredjünk bajba.”
„Ahhoz, hogy ezt megtegyük, először is meg kell határoznunk, hogy mit értünk „baj, veszély” alatt. Ez az, amit a mai napon meg fogunk beszélni. Amikor leírtátok a lapokra a válaszaitokat, rengeteg ötletet, tippet, meghatározást adtatok arról, hogy szerintetek mit jelent a ’baj, veszély’ szó. Remek kezdése volt az alkalomnak.
„Ennek az alkalomnak a végén, meg fogjátok tudni, hogy mi is az a ’baj, veszély’, fel fogjátok tudni ismerni, amikor közeleg a baj.
„A lapokon szereplő válaszaitoknak, történeteiteknek, szituációitoknak nagyon sok közös vonása van. Nagyon sokan tanáraitokkal vagy szüleitekkel való problémáitokról írtatok – olyan helyzetekben, amikor csalódnak bennetek vagy dühösek rátok. Néhányan a szabálysértést, vagy a törvény megszegését említettétek. Természetesen ezek is olyan szituációk, amikor az ember bajba kerül.
„A BAJ-nak 3 kategóriája van. Szeretném, ha kitalálnátok ti, hogy mik ezek – majd fel fogom őket írni a táblára. Hogy tippet adjunk nektek, elő fogunk adni nektek pár jelenetet.”
Megjegyzés: Még az alkalom előtt kérj meg néhány diákot vagy önként jelentkező régebbi tagot arra, hogy adják elő a következő jeleneteket. Amikor szólítod őket, akkor jöjjenek ki és adják elő. Ha lehetséges, a jelenethez illő öltözéket viseljenek.
1. jelenet: Egy rendőr fut fel a színpadra és hangosan belefúj a sípjába, felteszi a kezét jelezve, hogy álljon meg az autós, majd hangosan a következőket mondja: „Húzódjon le és mutassa a jogosítványát.”
Majd tegyük fel a következő kérdést: ”Milyen szituációt mutatott be ez a jelenet?”
A válasz: a törvény megszegése. Majd írjuk fel ezt a táblára és mondjuk el, hogy ezek a törvények az iskolai szabályok megszegésére is vonatkoznak.
2. jelenet: Apa és anya a lányukról beszélgetnek. Az anyuka könnyek között a következőket mondja: ’Nem hiszem el, hogy ezt megteszi velünk.’ Az apuka ökölbe szorított kézzel, fenyegetően a következőket mondja: ’Csak várjon, majd meglátja, hogy mit kap, ha hazaér.’
Majd ismét tegyük fel a kérdést: „Milyen szituációt mutatott be ez a jelenet?”
Megjegyzés: Valakinek, aki tekintélyben fölöttünk áll, kivívni a haragját. Majd ezt is írjuk fel a táblára és mondjuk el, hogy ebbe a kategóriába sorolhatók a szülők, a tanárok, munkaadók és Isten – bárki, akinek tekintélye lehet felettünk.
3. jelenet: Egy ember sétál, amikor odajön hozzá egy másik ember, megállítja, a karjánál fogva megragadja, és ezt mondja: „Ne menjen oda. Forduljon vissza!’
Újra tegyük fel a kérdést: Milyen szituációt mutatott be ez a jelenet?
Megjegyzés: a válasz egy kicsit cseles. A válasz: lemondani eredeti célodról. Írjuk fel ezt is a táblára és mondjuk el, hogy ez azt is jelenti: elfordulni a kitűzött céltól, megakadályoztatva lenni a kitűzött céltól, valaki megállít abban, hogy elérd a céljaidat, vagy hogy az legyél, ami te szeretnél lenni.
5. BEMUTATÁS: „Szituációk kategóriába sorolása” (5 perc)
Olvasd fel a következő szituációkat és beszéljétek meg, hogy milyen módon illenek bele a korábban felsorolt kategóriákba.
1. Jánost kiteszik szülei egy mozinál. Amikor beér a moziba, tudatosul benne, hogy egyedül van, a szülei nincsenek vele, és bármelyik mozi terembe bemehet. János él a lehetőséggel és egy másik filmet néz meg, mint amit a szüleivel megbeszélt.
Ez a szituáció a második kategóriába tartozik. János nem szegi meg a törvényt, de szülei akarata, kívánsága ellen teljesít. Ha a szülei erre rájönnek, dühösek lesznek rá.
2. Sára ebéd után nem megy vissza az órákra, inkább elmegy egyik barátjával a boltba.
Ez a szituáció az 1. és egyben a 2. kategóriába tartozik. Azzal, hogy Sára lóg az iskolából, megszegi a törvényt és az iskolai szabályokat. A szülei sem fognak ennek örülni, dühösek lesznek rá.
3. Pisti általában a tőlük 8 háztömbnyire lévő iskolába biciklivel megy. Ma a séta mellett dönt.
Ez a szituáció az általunk felsorolt egyik kategóriába sem illik bele, hiszen a séta a biciklizés helyett, nem bajforrás.
4. Magdinak jól kell megírnia a tudományos beszámolóját, hogy jó jegyet kapjon, de a dolgozat leadása előtti estén késő éjszakáig nézi a televíziót.
Ez a szituáció a 3. kategóriába sorolható. Magdi nem fogja elérni eredeti célját, nevezetesen, hogy jó jegyet kapjon, mert nem fejezte be a dolgozatát.
5. Pál apostol börtönben ül, életének végéhez közeledik. Timóteusnak, egyik közeli barátjának a következőket írja: „Igyekezz minél előbb hozzám jönni, mert Démász elhagyott engem, mivel ehhez a világhoz ragaszkodott, és elment Thesszalonikába.” (2 Timóteus 4:9-10)
Démász tette a 2. és talán 3 kategóriába sorolható. Pált megsérti és csalódottá teszi, mert nem akarta azt tenni, amit Isten kért tőle. A világi dolgokat Istennél fontosabbnak tartotta, és így ezzel lemondott eredeti céljairól, feladta eredeti céljait.
6. TETTEK: „Most te következel” (8 perc)
Még az alkalom előtt írd le a következő szituációkat cetlikre. Válassz ki fiatalokat, hogy jöjjenek előre és olvassák fel hangosan a szituációkat. Mindegyik szituáció után tedd fel a kérdést, hogy az 1., a 2. vagy a 3. kategóriába tudnák besorolni az egyes szituációkat.
1. Úgy döntesz, hogy otthagyod az unalmas partit, és elmész az éjjel-nappali üzletbe, hogy magazint vegyél magadnak. Éjfél van.
(Megjegyzés: a 2. kategóriába sorolható, hiszen szüleid nem örülnének ennek, ha megtudnák.)
2. Elmész az áruházba, hogy vásárolj magadnak egy különleges márkájú teniszcipőt. Miközben a cipőket próbálgatod, meglátsz egy másik márkájú teniszcipőt, amelyik olcsóbb 1000 forinttal. Inkább az olcsóbb cipő mellett döntesz.
(Megjegyzés: ez a szituáció nem sorolható egyik kategóriába sem, mert nem származhat belőle semmi baj.)
3. Egy partin vagy, valaki egy pohár sört ad éppen körbe. Nem akarsz kilógni a sorból, így hát te is belekortyolsz.
(Megjegyzés: az 1. (ha nem múltál el 18 éves) és 2. kategóriába sorolható)
4. Diétázol és idáig egész jól sikerült. Az a célod, hogy 5 kilót lefogyj. Iskola után a barátaid meghívnak a McDonald’s-ba egy McChicken menüre, amit te nem utasítasz vissza.
(Megjegyzés: 3. kategória)
5. Az izraeliták az Ígéret Földjének kapujában állnak. A 12 kém most ért vissza az Ígéret Földjéről és 10 közülük azt mondja, hogy ebben az országban óriások élnek. Azt javasolják, hogy az izraeliták inkább ne vegyék fel velük a harcot. A másik két kém azt mondja, hogy ez az ország csodálatos, nagyszerű. Meg kell bízniuk Istenben és be kell menni az Ígéret Földjére. Isten majd megsegíti őket és nyerni fognak a csatában. Az izraeliták a 10 kémre hallgatnak, és úgy döntenek, hogy nem mennek be az Ígéret Földjére; ezzel megkezdődik 40 éves pusztai vándorlásuk.
(Megjegyzés: 2. és 3. kategória)
6. Megírtad a dolgozatot. Barátod viszont még nem írta meg, és arra kér téged, hogy mondd el a kérdéseket, amelyek a dolgozatban szerepeltek. Ebéd közben elmondod neki a kérdéseket és megbeszélitek a válaszokat is.
(Megjegyzés: 1. kategória, mivel az iskolai szabályokat megszegted, a 2. kategória is, hiszen nem engedelmeskedtél a tetteddel szüleidnek, tanáraidnak és Istennek.)
Az alkalomnak ezt a részét azzal zárd le, hogy emlékezteted őket a következőkre: „Arról fogjátok felismerni, hogy bajba keveredtetek, amikor a törvényt MEGSZEGITEK, mások haragját KIVÍVJÁTOK, az eredeti célodról LEMONDOTOK. A következő 3 szót használhatjuk: MEGSZEGÉS, KIVÍVÁS, LEMONDÁS.
7. ÚTRAVALÓ GONDOLATOK: „Mások nyomása alatt” (5 perc)
A következőkkel indíts ezt a részt: „Alkalmainkat mindig egy fergeteges játékkal fogjuk befejezni. De mielőtt eljátszanánk ezt az utolsó játékot, útravalót szeretnék nektek adni. Ez a Bibliából lesz egy történet, mely egyben olyan tanítás is, amit alkalmazni tudunk életünk során. Ne felejtsük el, hogy mi Isten szavára figyelünk, így figyeljetek arra, amit Ő mond.”
Pál apostol Rómaiakhoz írott levelének 12. részének a 2. verse a következőképpen szól: „és ne igazodjatok e világhoz, hanem változzatok meg értelmetek megújulásával, hogy megítélhessétek: mi az Isten akarata, mi az, ami jó, ami neki tetsző és tökéletes.”
(Megjegyzés: ekkor vedd elő a tortaformát és a pillecukrokat tartalmazó zacskót)
„Szeretnék nektek valamit megmutatni. Emlékeztek még azokra a cukorkákra, amiket a játékokban használtunk? Most bemutatom nektek, hogy mire lehet még ezeket a cukorkákat használni. Mivel ezek a cukorkák nagyon puhák, bármilyen formára össze lehet őket nyomni. Vegyük például ezt a tortaformát. Ezeket a cukorkákat megmarkolhatom és belenyomhatom a tortaformába. A cukorkák ennek a tortaformának az alakját fogják felvenni.
„A felolvasott igeverset így lehet magyarázni: Ne engedd, hogy a világ a saját formájára, tetszésére alakítson. Más szóval: vannak idők, amikor a körülöttünk lévő emberek befolyásolnak bennünket, „összenyomnak” minket, megpróbálnak rávenni minket arra, hogy az ő tetszésük szerint cselekedjünk, viselkedjünk.
„Időnként úgy érezzük magunkat, mint ezek a cukorkák, mások befolyásolnak minket, mások mondják meg azt, hogy mit tegyünk, pedig mi tudjuk, hogy nem kellene. És ez BAJ. De Isten azt mondja, hogy ne engedjünk ezeknek a nyomásoknak. Inkább azt tegyük, amit Ő akar tőlünk és helyes. Hallgassátok meg még egyszer a Róma 12:2-t. (Olvasd fel nekik még egyszer).
„Isten úján járni, mindig megelégedéssel fog eltölteni benneteket! Gondolkodjatok el erről ezen a héten.”
8. BEFEJEZŐ JÁTÉK: „Lábujj-térd, lábujj-térd” (5 perc)
Alakíts ki csapatokat (a csapatok maradhatnak azok, amelyek az alkalom elején voltak). Mindegyik csapat válasszon ki csapatából egy embert, aki majd versenyezni fog. Vagy még az alkalom megkezdése előtt kiválaszthatsz versenyzőket.
Magyarázd el nekik, hogy ez egy gyorsasági verseny lesz. Majd mutasd meg nekik, hogy hol van a rajtvonal és hol van az a vonal, ahol majd vissza kell fordulniuk (kb. 3-4 méter távolságra legyen egymástól a két ragasztócsík). A versenyzők vegyék le cipőiket és térdeljenek le a rajtvonalhoz.
A verseny első felében a térdükön kell „futni”, miközben hátukat egyenesen tartva fogják meg hátul a bokájukat. Mikor a 2. ragasztócsíkhoz érnek, forduljanak vissza és ugráljanak vissza a rajtvonalhoz. Miközben ugrálnak, fogják meg a jobb kezükkel a jobb lábukon lévő lábujjaikat, a bal kezükkel pedig a bal lábukon lévő lábujjaikat. Egyensúlyozva ugráljanak, anélkül, hogy kezeikkel a lábujjaikat elengednék. A verseny előtt adj nekik időt, hogy kipróbálják. Az nyer, aki oda is, vissza is teljesítette a feladatot a megfelelő pózban és előbb ért célba.
Majd indítsd el a versenyt. A végén adj jutalmat a győztesnek.
Az alkalom végén emlékeztess mindenkit a három szóra – MEGSZEGÉS, KIVÍVÁS, LEMONDÁS -, hogy nehogy mások befolyása alá kerüljenek. Majd hívd fel még egyszer a figyelmüket a hirdetésekre, kapcsolj be zenét, esetleg invitáld meg őket egy kis üdítőre, kekszre (vagy sütire, amit a gyülekezet hölgy tagjai sütöttek nekik).
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 1. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 2. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 3. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 4. rész
„Hogyan ne keveredjünk bajba?” – 5. rész
Vélemény, hozzászólás?